През първите два месеца на годината в България и повечето страни в ЕС се наблюдава стабилен ръст в продажбите на нови леки коли. Това сочи статистиката на АСЕА (Европейската асоциация на автомобилните производители).

До 1 март у нас са пласирани 5101 нови возила, което с цели 28,8 процента повече спрямо същия период през миналата година (3960 продадени коли). Само за февруари повишението на продажбите в България става още по-голямо. През най-късия месец на годината у нас са реализирани 2586 нови леки автомобили, докато през 2022-а са били 1931 или ръст от 34,1 процента.

За първите два месеца изцяло електрическите коли у нас са с ръст от 165,9 процента - 242 бройки спрямо 91 през миналата година. Зареждаемите хибриди (plug-in) са едва 25, но повишението тук е 108,3%. Нормалните хибриди са 130 или ръст от 7,4 процента. Продадените бензинови автомобили до 1 март са 3707 (+22,7%), а дизеловите - 994 (+28,4%).

През февруари 2023 г. общо пазарът на леки автомобили в ЕС е нараснал с 11,5% до 802 763 бройки. Въпреки това е важно да се отбележи ниската база за сравнение поради кризата с недостига на полупроводници в началото на 2022 г.

Повечето пазари в ЕС показват силен растеж, включително четирите най-големи, като Испания и Италия са с най-значително увеличение (+19,2% и +17,4%).

През първите два месеца на годината пазарът на ЕС достигна почти 1,6 милиона регистрирани нови коли, което е с 11,4% повече от предходната година, благодарение на двуцифрено увеличение както през януари, така и през февруари. Разглеждайки четирите основни пазара в ЕС, Испания (+32,1%) и Италия (+18,2%) отбелязаха най-високите печалби, следвани от Франция (+9,1%). Регистрациите на автомобили в Германия остават без промяна (+0,2%) през този двумесечен период.

През февруари имаше ръст в броя на електрически и хибридни автомобили, регистрирани в ЕС, които сега представляват съответно 12,1% и 25,5% от пазара. Бензинът обаче остава най-предпоччитаният избор с пазарен дял от 36,9%.

Миналия месец регистрациите на нови електрически превозни средства (BEV) в ЕС се увеличиха с 39,7% до 97 300 коли, което доведе до пазарен дял от 12,1%, в сравнение с 9,7% през февруари 2022 г. С изключение на Чехия (-3,2%) и Словакия (-28,2%), всички пазари в региона допринесоха за този растеж с дву- и трицифрени процентни печалби, включително трите най-големи: Германия (+14,7%), Франция (+45,7%) и Холандия (+88,9%).

Хибридните електрически превозни средства (HEV) също имаха силен месец, като продажбите се увеличиха с 22,3% до 204 883 бройки. Този растеж до голяма степен се поддържа от двуцифрени повишения на четирите ключови пазара в региона: Испания (+31,8%), Франция (+24,6%), Германия (+24,2%) и Италия (+23,9%). В резултат на това HEV постигнаха пазарен дял от 25,5%, спрямо 23,3% през февруари 2022 г.

За разлика от тях регистрациите на plug-in хибридни превозни средства (PHEV) в ЕС са намалели със 7,4% до 57 569 продадени коли. Този спад се дължи главно на значителен спад в продажбите в Германия (-44,8%) след края на субсидиите за plug-in хибриди през 2022 г.

През февруари 2023 г. регистрациите на нови бензинови автомобили в ЕС са се увеличили с 11,1%, като задържат пазарен дял от 36,9%, което е равно на дела, регистриран през 2022 г. Испания (+19,0%), Италия (+16,3%), Германия (+8,9%) и Франция (+7,7%) допринесоха за този растеж.

От друга страна, пазарът на дизелови автомобили в ЕС продължи да намалява (-8,4%), въпреки повишенията на някои централноевропейски пазари като Полша (+18,9%) и Чехия (+12,4%), както и в Италия (+2,2%). Това доведе до пазарен дял от 15,0%, спад от 3,2 процентни пункта спрямо февруари 2022 г.