За квадратен метър се плащат 36 евро месечно

Наемите в моловете и ритейл парковете в България започнаха да растат през тази година за първи път от началото на пандемията. От средно 34 евро за квадратен метър, колкото бяха през 2022 г., през първото тримесечие на 2023-а те са се покачили до 36 евро, се твърди в анализ на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

Тази цена са отнася за наемането на обект с големина около стотина квадратни метра с добро местоположение, и то в голям столичен мол. В по-малките търговски центрове в останалите градове стойностите са малко по-ниски, но

навсякъде се отбелязва леко повишение в началото на тази година.

Съответно и наемите в многобройните вече ритейл паркове се покачват. До миналата година те бяха около 10 евро за квадратен метър, докато в момента са между 9 и 12 евро в зависимост от местоположението.

Това е само основната цена на наема. Към нея обикновено се добавят и различни такси за услуги, които също зависят от големината на помещенията, отделно са пък разходите за консумативи.

За отбелязване е, че средната в момента цена беше почти същата през последните няколко години и по време на многобройните локдауни през 2020 г.

тя не се понижи съществено

Когато започнаха първите затваряния, много търговци водиха неуспешни преговори за намаляване на основния наем, но постигнаха предимно отстъпки за плащане на многото такси, но не и намаление на наема.

Като резултат много от тях напуснаха помещенията и в разгара на пандемията свободните площи в моловете достигнаха до средно 6-7%.

В момента средно за всички индустриални имоти - молове, ритейл паркове, индустриални и логистични площи,

делът на незаетите помещения е около 1,5%, се твърди в анализа.

Нови молове не се строят от години, но за сметка на това експанзията на ритейл парковете продължава. Само през първото тримесечие на 2023 г. в България са открити нови 9 хиляди квадратни метра търговски обекти в такива паркове. Така в цялата страна вече има към 360 хиляди квадратни метра в тази нова форма на търговски центрове, а други около 240 хиляди квадрати са в процес на изграждане. Очакванията са още през тази година

ритейл парковете вече да предлагат повече търговски площи, отколкото класическите молове.

“Ритейл парковете се налагат като стандартна концепция за търговците на дребно и за тези, които се нуждаят от по-голяма площ, за да навлязат и в по-малките градове. И през тази година активно се разрастват дискаунт веригите и новите брандове в сегмента на бюджетния или среден клас дрехи, както и спортните магазини и магазините за домашни любимци”, казва Красимир Петров, мениджър “Управление на имоти и активи” в Cushman & Wakefield Forton, цитиран в анализа.

Наемането на площи в другите видове бизнес имоти също поскъпва. Например квадратен метър склад струва вече 5 евро за един месец, а ако се наемат по-малки от 10 хиляди квадратни метра помещения, цената се движи около 5,40 евро.