Фолксваген е най-предпочитаната марка, белият мерцедес на Нелина остаря и стана масов

Тримилионният автомобил у нас ще бъде регистриран до броени дни. Това означава, че приблизително ще има по една кола на всеки двама в България.

В момента са 2 995 528 от общо 4 015 993 пътни превозни средства. Ръстът за година е с малко повече от 110 хил. За сравнение миналата година по това време те са били 2 881 933.

Немските автомобили са най-масови у нас. Те заемат първите 5 места. Листата се води от фолксваген, каквито са 445 026 коли. Следва опел с 297 038. Традиционно смятаната за луксозна кола мерцедес е трета. Такива са 243 390 автомобила. Те обаче не са нови, по-скоро са белият мерцедес, за който пееше Нелина. Днес той е на над 20 години и струва 800 лева, а такива са 185 544, но в числото влизат и товарни автомобили, влекачи и други.

На колко години са само леките коли, данни няма. (За възрастта на автопарка у нас - виж 4-а стр.). Челната петица се запълва от ауди и беемве. Едва след това е тойота, на която са се спрели 173 541 души. В топ 10 единствената друга кола, която не е европейска, е форд. Американския автомобил са избрали 89 033 души, което му нарежда деветото място в класацията за най-масовите у нас.

5975 са поршетата, като по този начин изпреварват двойно съветската класика, за която се чакаше 10 години - лада. Такива са 2853 автомобила. Доста повече са москвичите - 4879. Миниатюрните смартове, често само с две седалки, са предпочетени от 4381 българи. Подобните на тях миникупъри са 119. Техният контрапункт - големият мощен хамър, карат 236 души. Електрическите тесла са 1645, което ги нарежда над трабант - 1325. Над тях са и “българските” джипове с китайски собственик “Грейт уол” с 1495 бройки. От тях 290 са собственост на МВР. Те бяха закупени със средства от Европейския съюз и се използват за охрана на границата ни с Турция.

Фераритата са 149, което ги поставя на 76-о място сред колите у нас. Ламборгинитата са 126, а 49 души карат предпочитаната от Тодор Живков чайка. Така те са значително по-малко от бентлитата - 299, и линкълна, от които има 295 бройки. Всъщност дори ролс-ройсовете са повече от чайките - те са 80. Автомобилът на Джеймс Бонд - “Астън Мартин”, е собственост на 41 души у нас. В данните обаче влизат само колите, които са с българска регистрация. Така е възможно в страната да има още луксозни возила с табели на чужда държава.

Мерцедес е най-предпочитаният камион. От 433 228 тежки машини 66 401 са на немската марка. Те са над двойно повече от ивеко - 30 618, които са известни именно с производството си на камиони. Всъщност ги изпреварват и форд, и фолксваген. Така се оказва, че са се увеличили с около 15 000 за година - през февруари 2023 г. у нас е имало 417 839 камиона.

При автобусите отново води мерцедес с 4677 бройки от общо 17 673. Това се дължи както на тези от градския транспорт, които са основно от тази марка, така и на машините за междуградски превози. Нарастването тук е минимално - с под 300 бройки спрямо февруари м.г. При моторите, които са 141 131, пък най-предпочитани са хонда, с които Валентино Роси спечели първите си титли в “Мото ДжиПи”.

Такива са 31 145 машини. Общо моторите са се увеличили за година с 10 000 - през 2023 г. са били 131 946. И докато хонда води при тях, марката е едва трета при скутерите със 7260. Там от общо 92 163 мотопеда симсоните - 12 014, са най-много.

При най-скъпите пътни превозни средства - тракторите, има почти пълна доминация на едноименната марка. Такива са 4866 от всички 6208 колесни трактора в страната.

Най-много коли у нас се задвижват на дизел - 1 452 007.Бензинови са 1 063 817 автомобила. Де факто обаче горивото е първо, тъй като още 372 874 коли го имат в комбинация с втечнен нефтен газ. 41 121 са хибридни - освен бензин се задвижват и на ток. Комбинацията между дизел и електричество пък е налична при 8002 коли.

Само на електродвигател пък разчитат 11 981 автомобила. Те са с отличителна регистрация, изписана в светлозелено, а вместо код за област, първите две букви са ЕА - електрически автомобил. Подобни коли имат право да паркират безплатно в зоните в градовете. За целта трябва да си извадят специален талон, но когато видят подобна регистрация, пътните полицаи не пишат глоба за паркиране, дори тя да липсва.

От данните става ясно и че само за месец у нас са регистрирани 20 735 стари и 5330 коли. Възможно е обаче част от употребяваните автомобили и преди това да са били с българска регистрация и при промяна на собственика да са сменили и табелите си. Повечето нови коли пък са били закупени в София - 3055. Старите в столицата, взети през януари, са 4128. Най-малко нови автомобили пък са купени във Видин - 5.

Най-купуваната нова кола е “Дачия Сандеро”. На този модел през януари са се спрели 234 души. Румънският автомобилен концерн, който е собственост на “Рено“, е и на второ място. Там се нарежда “Дачия Джогер” със 189 бройки. На трето и четвърто място са “Шкода Супърб” и “Шкода Камик”. Чешката компания е собственост на “Фолксваген”. Именно те произвеждат най-продаваната за януари кола втора употреба - класическия “Фолксваген Голф”. Той е бил взет от 710 души. 470 пък са се спрели на “Фолксваген Пасат”.

Въпреки голямото увеличение на колите от Пътна полиция отчитат по-малко загинали през изминалата 2023 г. в сравнение с предходната година. Жертвите са били 525, или с 6 души по-малко. Катастрофите обаче са се увеличили - от 6598 на 6979. Ръст има и при ранените. Те са били 9090 при 8409 през 2022 г. От МВР отчитат, че част от причините за по-малкото загинали са новите автомобили, които са по-сигурни.