Вашият бъдещ работодател ви оценява от глава до пети. При грешно поведение може да изгубите интереса му, преди да сте изрекли умни мисли

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Kогато си търсите нова работа, един от разумните съвети е да кандидатствате на много места. Така правят повечето хора и съвкупната статистика излиза леко отчайваща - само около 5% от подадените документи успяват да произведат впечатление, за да бъдат поканени подателите им за интервю. Приблизително половина от интервюираните пък получават работа.

Та ако сте поканени на интервю, вече сте отбелязали червена точка. Но шансът после е 50:50 и трябва много да се постараете да впечатлите потенциалния работодател. Подгответе се за банални, подхлъзващи въпроси. Подгответе се и за коварни въпроси.

Специалистите по кариерно развитие не се уморяват да повтарят, че трябва да внимавате не само какво говорите, а и как се държи тялото ви. Вие сте си свикнали с него, имате си вкоренени навици и затова не му обръщате внимание. Но вашият бъдещ работодател ви оценява от главата до петите - движения, изражения, глас, интонации. Заради погрешно поведение може да изгубите интереса му още преди да сте изрекли умните си мисли.

1. Внимавайте още когато наближавате сградата. Нямате представа кой ви гледа, може да е някой от тези, които ще ви интервюират. Неправилно паркиране или скандал за място ще направят лошо впечатление. Да пушите и да си хвърлите фаса на тротоара няма да ви представи добре. Но също толкова зле ще се представите, ако вървите оклюмали, сякаш с нежелание, неуверено оглеждащи се и т.н., сещате се.

2. Влезте в офиса изправени. Сигурно сте притеснени, но не бива да ви личи по сведена глава и отпуснати рамене. Поздравете достатъчно ясно, не мрънкайте.

3. Освежете се. Нека имате 10-ина минути да почакате, докато ви извикат. (Не повече - не бива да подранявате, ще изглежда, че не цените времето.) Направете няколко дълбоки вдишвания, за да се успокоите. Идете в тоалетната, сложете си дезодорант, оправете косата и лицето си, ако има нужда. Дръжте китките под студена вода 20-30 секунди, за да охладите дланите и да не се потят по време на ръкостискането. Няма съмнение, че лоша миризма и пот отблъскват.

4. Ръкувайте се крепко, като влезете за интервюто. Това показва силен характер. Отпуснатата длан не е приятна. Все пак внимавайте колко стискате, ако сте мъж. За жена отсреща ще е болезнено, ако прекалите. А мъжете приемат прекомерната сила за демонстрация на надмощие.

5. Седнете стабилно. Това означава с изправени рамене, вдигната глава, два крака, стъпили на земята.

6. Погледнете в очите човека, който ви задава въпрос. Гледайте уверено, но не се вторачвайте - това предизвиква неприятно чувство.

7. Не шавайте много, като започне разговорът. Не е нуждо да седите като истукани, но прекомерното местене на тялото, оправянето на дрехите, докосването на косата или лицето, играенето с пръстите, тиковете издават неувереност и нервност.

8. Не кръстосвайте крака. Така позата ви ще стане по-фриволна, отколкото е нужно. Ако сте жена, може да кръстосате глезените. Много внимавайте докъде ще стигне полата ви. А по-добре идете с панталон.

9. Усмихвайте се, но не се хилете. Усмивката е много важна, когато е подходяща. Но когато е прекалено честа, може да издаде притеснението ви или да оставите впечатление, че не взимате нещата сериозно.

10. Променяйте интонацията. Като говорите, гласът ви трябва да е спокоен, но не монотонен. Безцветният глас ще направи и най-умните думи скучни. Трябва да използвате разнообразие от тонове, за да привличате внимание. Помнете, че сте при непознати и не си позволявайте особеното си чувство за хумор например - да се шегувате със сериозен тон.

11. Правете жестове, но не ръкомахайте като вятърна мелница. Жестовете трябва да подкрепят и подчертават думите ви. Не бива обаче да изглеждат заучени, а естествено идващи ви. Това се постига с много репетиции пред огледалото. Те ще ви помогнат цялостно да се държите по-уверено, така че не си ги спестявайте - представете си какво могат да ви питат и отговаряйте, сякаш наистина сте на интервю.

12. Накрая отново се ръкувайте. Ако интервюиращият или главният от групата заобиколи бюрото или масата и ви подаде ръка, е възпитан човек и сигнализира, че сте му направили добро впечатление. Може и да е само възпитан. В случай, че не стане и не ви подаде ръка, дори да се наложи да се ръкувате през бюрото или масата, вие непременно подайте ръка. Така правят възпитаните хора.

13. При излизане се огледайте. Проявете интерес към обстановката, както и да е минало интервюто според вас. Все пак това може да е вашето следващо работно място - 50:50.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Как да си вдигнете психическия имунитет за успех в кариерата

Три трика за успешна лична енергийна ефективност в работата

Как пространственият мениджмънт в работата помага за успех

Най-сигурният признак, че сте намерили идеална работа

Най-сигурният признак, че трябва да смените работата

Как да се справяте с шеф емоционален манипулатор, който вменява колективна вина

10 банални, но подхлъзващи въпроси на интервю за работа

Имате успех, ако избирате работата си и по началника

10 сигнала, че ще ви уволнят

Човекът с най-хубавия костюм невинаги е най-големият шеф

Как пророчеството на приемането помага в кариерата

Три знака издават, че имате неподозирана суперсила за професионален успех