България ще има нови влакове след повече от 20 години чакане, коментира  министърът на транспорта

Първият от години договор за нови влакове вече е факт. В петък транспортният министър Георги Гвоздейков подписа с полската компания Stadler Polska Sp. z o.o. договора за доставка на 7 двуетажни влака, които ще бъдат купени с 300 513 279,50 лв. по плана за възстановяване и устойчивост. Срокът за доставката им е 26 месеца.

“Подписваме този договор след повече от 20 години, в които страната ни не е закупила нито един нов влак”, посочи министър Гвоздейков. По думите му след всичките години на неглижиране на железопътния транспорт обществото заслужава да пътува с модерни и безопасни влакове, а този договор е първата сериозна крачка в тази посока.

“Подвижният състав, който ще бъде доставен до 2026 г.,

отговаря на всички

изисквания за комфорт

и екологичност,

които стоят в основата на реформите по плана за възстановяване”, допълни той.

Председателят на УС на Stadler Polska Sp. z o.o. Филип Брунър подчерта важността на сделката с България. “Изключително горди сме, че нашата компания ще допринесе за подобряване на железопътния транспорт в страната и се надявам нашето партньорство да продължи и в бъдеще”, коментира той.

Договорът включва доставка на 7 двуетажни нулевоемисионни електрически влака от серията KISS, както и опция за доставка на още 3 влака при осигурено финансиране до края на срока на договора.

Полската компания трябва да осигури 15-годишна поддръжка на влаковете и обучение на експлоатационния персонал. Подвижният състав ще разполага с минимум 300 седящи места, а повече от 10% от тях ще бъдат за хора с намалена подвижност. Влаковете са за скорост от 160 км/ч и ще са оперативно съвместими с европейската железопътна мрежа.

При втората процедура за 7-те двуетажни влака при министър Гвоздейков, която бе обявена на 15 февруари, а срокът за предложения изтече на 28 март, отново оферта подаде само една компания - полската. Ценовото ѝ предложение бе за 300,5 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 410,52 млн.

Първата процедура през януари, когато пак имаше една оферта, бе прекратена. Тогава предложението беше на консорциума 7 DDEMU, но кои са фирмите в него, тогава не беше съобщено. Ценовата оферта е подписана от Хенри М. Егетер, вицепрезидент по продажбите на германската Vossloh Rolling Stock, и беше към 250 млн. лв. без ДДС, тоест със 150 млн. под прогнозната цена.

Тази немска фирма участва в търговете на доставка на маневрени локомотиви на министерството, както и този на БДЖ за 10 локомотива в съдружие с китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. И в двата случая

техният консорциум

бе отстранен

Новите 7 двуетажни влака са добра новина, но трудно ще решат ситуацията в железниците със старите композиции на по 40 години. Министърът е дал срок до вторник на екипа си да бъде обявена процедурата по пряко договаряне за 35 електромотрисни влака. Поканата ще бъде изпратена до широк списък евентуални кандидати. За 20-те влака за дълги разстояния процедурата беше прекратена след провала на преговорите с испанската “Талго”. Сега се преговаря с ЕК възможно ли е да бъде сменен типът влак - вместо композиции за дълго разстояние с електромотриси.