Производителите се надяват моделите да струват с 20 процента по-малко

Стагнацията на продажбите на електрически автомобили през последните месеци продължава. И според анализаторите се очаква тази ситуация да се задържи през цялата 2025 г.

Всичко ще зависи от развитието на един съществен параметър: способността за намаляване на цените на електрическите автомобили, които в момента остават твърде високи за средностатистическия шофьор.

Да, напоследък се положиха усилия за по-голяма достъпност с модели като Renault R5 E-Tech, Citroen e-C3, скоро и на Volkswagen ID.2. Но явно

исканите около 20-25 000 евро за малка градска кола,

която не е подходяща за семейства, все още е значителен разход за обикновените хора, особено в тези тежки времена на инфлация и немърдащи заплати. Така че предизвикателството се състои в намаляването на цените. Отговорът е известен и вече е реализиран от e-C3. Това е химията на батерията. За този достъпен модел Stellantis са избрали по-евтина LFP (литиево-желязно-фосфатна) батерия в сравнение с NMC (никел-манган-кобалтови) клетки на R5 E-Tech.

Citroen e-C3 e с по-евтината LFP (литиево-желязно-фосфатна) батерия.
Citroen e-C3 e с по-евтината LFP (литиево-желязно-фосфатна) батерия.

Volkswagen ID.2, обявен за есента на тази година, също ще внедри тази технология, както и ID.1, който ще пристигне малко по-късно. Този подход би трябвало да позволи ограничаване на цената на ID.2 до под 25 000 евро, а на ID.1 до под 20 000 евро.

По-големият фолксваген ID.3 също премина към LFP за своята базова версия (52 kWh), а ID.4, ID.5 или ID.7 ще последват с пакет, изграден на принципа Cell-to-Pack, който елиминира батерийните модули

и интегрира клетките директно в корпуса, което позволява повече пространство

вътре в колата.

LFP технологията не е единствената обещаваща за бъдещото поевтиняване на цените на  колите на ток. В допълнение към литиево-желязо-фосфатните клетки LMR (богати на литий-манган) също са все по-предпочитани в индустрията за електрически автомобили поради по-евтиния и по-издръжлив състав в сравнение с традиционните никел-манган-кобалтови (NMC) батерии.

Тези технологии използват малко или никакъв кобалт и много по-малко никел - два скъпи материала с голямо въздействие върху околната среда. LFP клетките са средно с 32% по-евтини от NMC клетките. Американският производител Rivian например е постигнал икономии от 20 до 30% благодарение на LFP батериите.

Базовата версия на модели като Volkswagen ID.3 също е с по-евтината батерия.
Базовата версия на модели като Volkswagen ID.3 също е с по-евтината батерия.

General Motors от своя страна е разработила LMR батерия, чийто химичен състав (35% никел, 65% манган и практически никакъв кобалт) контрастира рязко с този на традиционните NMC батерии (85% никел, 10% манган и 5% кобалт). Тъй като

манганът е много по-евтин материал от никела или кобалта,

LMR батерията позволява значително намаляване на разходите.

Освен това тази химия позволява производството на по-големи клетки, което също опростява батериите и намалява структурните разходи.

Този спад в производствените разходи за батерии би трябвало да окаже пряко влияние върху цената на електрическите автомобили. Цените на литиево-йонните батерии са паднали над 20 процента през 2023 г.,  а през тази година се очакват цели 50%.

Mercedes например успя да предложи новия си електрически модел CLA на същата цена като бензиновата версия благодарение на 30% намаление на цената на батериите, което доведе до общо 15% намаление на цената на автомобила.