Цената му за година се качи със 170%, а заради жеги реколтата е по-малка

Чай, който японците пият още от XI век, за да постигнат хармония, чистота и спокойствие, 10 века по-късно се превърна в световна сензация.

Зеленият чай матча, стрит на прах, стана свръхпопулярен благодарение на социални мрежи и модерни трендове. Но сега се очертава недостиг дори и за чаените церемонии, от които произлиза.

Днес стотици туристи се стичат към японския град Уджи - на половин час път от Киото, известен като историческата столица на матча. Опашките пред магазините се вият още преди да са отворили, кутийките с яркозелен прах свършват за минути. Или по-скоро количествата, които са пуснати за продажба, защото

много от търговците вече са наложили ограничения

Цената за един вид матча например е повече от 8 евро за 30 грама.

В същото време по целия свят младежи поръчват матча лате, докато хапват кроасан, поръсен... с матча. Други разтварят прахчето в гореща вода сутрин вместо кафе. Матчата е богата на антиоксиданти и съдържа кофеин, но в по-малки количества от кафето и се освобождава по-бавно, така че енергийният тласък трае по-дълго, без да причинява толкова много нервност.

Според много изследвания този чай е част от т.нар. суперхрани - богат е на антиоксиданти, забавя стареенето на клетките и предпазва от редица заболявания. 100% от антиоксидантите се освобождават при разтваряне във вода именно заради много финото стриване на прах на листата.

Затова манията по матча се пренесе и в студени напитки като лимонада, смутита и коктейли, в храни - особено в печива. Всички тези ползи - здравословни и кулинарни, се промотират активно от поколенията Yи Z в ТикТок.

И цената расте главоломно. На първия проведен за тази година търг на 9 май в Киото средната цена за килограм е достигнала 8235 йени (56,80 долара), което е

ръст от 170% спрямо предходната година,

съобщава Глобалната японска асоциация за чай. Търговци на едро посочват, че има десетократно увеличение на търсенето на матча през миналата година. Очакванията са световният пазар само на този вид чай да нарасне от около 2,8 млрд. долара през 2023 г. до 5 млрд. долара до 2028 г.

В самата Япония потреблението на матча е намаляло през последните няколко десетилетия от 1174 грама на домакинство през 2001 г. до 844 грама през 2015 г. според Eater. Но продажбите в САЩ компенсират - през последните 25 години са достигнали няколко милиарда долара. Според японското министерство на земеделието страната е произвела 4176 тона матча през 2023 г., почти три пъти повече от количеството през 2010 г. А износът на зелен чай е нараснал с 25% като стойност до 252 млн. долара през 2024 г., главно благодарение на нарастващото търсене на прахообразни чайове. По обем увеличението на износа е с 16%.

Тези цифри по принцип звучат положително за едно производство. Но миналото лято е било най-горещото в историята на Япония.

Топлите вълни са изсушили храстите с матча

Масахиро Йошида - фермер от шесто поколение, успява да събере само 1,5 тона тенча - растението, чиито листа се стриват, за да се направи матча, което е с една четвърт по-малко от обичайното, разказва той пред Ройтерс.

Все пак тазгодишната реколта от чай се очаква да попълни запасите, но облекчението ще е временно, защото консумацията в чужбина достига нови рекорди, твърди Фуми Уеки - ръководител на отдел в ItoEn - една от най-големите японски компании за чай. Според купувач във Великобритания продажбите на напитки с вкус на матча са се утроили само през последната година и дори са надминали тези на класическия ърл грей там. А прогнозите са, че

Япония вероятно

ще трябва да увеличи производството 10 пъти

през следващите пет години, за да се справи с търсенето.

Но производството на матча е доста сложен и бавен процес. Чаените листа се отглеждат на сянка, тъй като тъмнината създава по-богат и стипчив вкус. Ако обаче го покриете, няма да има фотосинтеза, няма да расте и реколтата ще бъде малка, казва Томоми Хисаки - генерален мениджър на магазин в Уджи, пред Би Би Си.

Матча се смила с традиционните каменни мелници. Те произвеждат особено фин прах, но всяка може да смели само около 400 г чай за осем часа. Каменните мелници се произвеждат поне един месец, те трябва да бъдат издълбани по специален начин, за да се гарантира много фино смилане - до 10 микрона, без генерираната топлина да повреди продукта. Дори и с опитите за модернизиране и индустриализиране на производството все още има ограничения, тъй като някои процеси трябва да се извършват много бавно.

Производството на матча може да се увеличи чрез засаждане на повече чаени плантации, казва Хисаки, но ще са необходими години преди настоящите инвестиции да достигнат до рафтовете на магазините. На всичкото отгоре матча губи качеството си, когато се съхранява за дълги периоди.

Листата на тенча се берат на ръка само няколко дни в началото на пролетта, след това отново ръчно се изчистват жилките, преди да бъдат изсушени и смлени. В момента това се прави предимно от по-малки, семейни ферми. Но те са изчезващ вид в Япония. От над 53 000 през 2000 г. броят им е намалял до едва 12 353 през 2020 г. Много фермери, произвеждащи чай, остаряват и често никой от по-младото поколение не е готов да поеме контрола, което води до изоставяне на някои чаени ферми.

Тази оскъдица на матча насърчава чувството за ексклузивност, което допълнително подхранва ентусиазма на туристите. Но това вече започва да се отразява на доставките.

Държавата се опитва да насърчи повече фермери да произвеждат чая със субсидии и други програми, но експерти от индустрията предупреждават, че Япония достига своя лимит за производство на матча. Междувременно Китай също се включи в играта и в момента е водещият производител на матча в света. Голяма част от него обаче се продава на вътрешния пазар, а и качеството е по-ниско.

Ако пък американският президент Доналд Тръмп изпълни заканата си за 24% мито върху стоки от Япония, цената на матчата ще се качи още.