Тези само с обозначението M+S може да нямат необходимите тестове
С приближаването на декември температурите стават значително по-ниски, а скоро се очакват слана и поледица по пътищата.
Тези, които не са се подготвили навреме, може да се наложи да чакат дълго време за час в сервиз за ремонт на гуми. Използването на зимни или всесезонни гуми при зимни пътни условия като сняг, киша или лед е повече от наложително.
Ключовият символ, за който трябва да внимавате, е така нареченият алпийски символ, който трябва да бъде отпечатан отстрани на гумата. Той е известен още под английското наименование 3 Peak Mountain Snowflake (3PMSF).
Тази картинка показва снежинка във вътрешността на планина с три върха. Според немското списание Auto Bild маркировката потвърждава, че гумата е сертифицирана съгласно стандарта на ЕС (EC No. 661/2009) и разпоредбите на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA).
Гумите с този символ са официално одобрени като зимни гуми и често се появяват на всесезонни модели.
Въпреки че зимните и всесезонните гуми все още могат да носят обозначението M+S (Mud and Snow - кал и сняг), важно е да се знае, че
това е само обозначение на производителя
и не е свързано със стандартизирани тестове. Следователно самото обозначение M+S вече не е достатъчно за гуми, произведени след 1 януари 2018 г. - символът на планината със снежинка е определящ. Въпреки че и двата знака може да присъстват,
символът на планината е задължителен
за гумите, които наистина са тествани и стават за зимни условия.
Преходният период за по-стари гуми, които имаха само обозначение M+S (произведени преди 31 декември 2017 г.), приключи на 30 септември 2024 г.
В България обаче законът гласи, че задължението да имаш зимни гуми
важи само когато има зимни пътни условия
(сняг, лед, т.н.). Периодът от 15 ноември до 1 март е времевият интервал, през който това правило може да се прилага, ако условията на пътя го изискват. Освен това символът M+S също се счита още за меродавен.
По какво се различават зимните гуми от летните гуми?
Зимните се различават по самия дизайн на протектора. Те имат повече канали и ламели, които подобряват дренажа - отвеждат водата и кишата по-бързо. Гумената смес често е по-мека на допир и е добавен по-висок дял силиций, което придава на гумата мекота и по-добро сцепление в студени условия.
Как да разпознаем лятната?
Лятната гума трябва преди всичко да осигурява добър контакт със сухи и мокри повърхности. Профилът е по-плосък, с ясно изразени надлъжни канали, които ефективно отвеждат водата. Гумената смес на летните гуми е по-твърда и адаптирана към по-високи температури.
Как да разпознаем всесезонна гума?
Както подсказва името им, тези гуми би трябвало да се представят добре през всички сезони. Твърдостта на гумата и формата на протектора представляват компромис между летните и зимните гуми. Ламелите често не се простират по цялата повърхност както при зимните гуми, а само в централната част. По-новите всесезонни гуми също трябва да имат символа Alpine.
Как да определим възрастта на една гума?
Можете да проверите възрастта на гумата, като погледнете DOT номера на страничната стена. Първите две цифри показват седмицата на производство, а последните две - годината. Например, DOT номер 0118 означава, че гумата е произведена през първата седмица на 2018 г.
