Владееш перфектно английски, а знанията ти по немски или скандинавски са много добри. Имаш ИТ образование, а може би си завършил икономика или филология. Искаш да получаваш добри пари и да имаш шанс за израстване. Тогава можеш да се пробваш в аутсорсинг индустрията.
От Българската аутсорсинг асоциация обобщиха за "24 часа" кои са най-ценните кандидати за работа в сектора.
Служителите, работещи в ИТ аутсорсинг център, трябва да имат бакалавърска или магистърска степен. Може и все още да учат в университет, но да са на финалната права.
За тези центрове предпочитани са специалностите с ИТ насоченост. Подходящи са и хора с икономически профил. Техните знания допринасят за внедряване и поддръжка на интегрирани информационни системи, необходими за успешното управление на бизнеса.
За т.нар. BPO аутсорсинга (аутсорсинг на бизнес процеси ) от изключително значение са
университетите, които подготвят филолози. В този тип бизнес до голяма степен предимството е в езиковото многообразие на предоставяната услуга.
Необходимо е отлично писмено и говоримо владеене на чужди езици. Изисква се свободна устна и писмена комуникация, познаване на лексиката и граматиката на официалния език за съответната компания.
Езиковите познания се доказват по време на интервюто за работа. То се провежда на чужд език. Има и тест.
Практиката показва, че освен английски език, който е абсолютно задължителен в бизнеса, немският е сред най-високо ценените. Наличието на немскоговорящи кандидати обуславя до голяма степен интереса на чуждестранни компании към България.
Високо ценени са и редките езици като скандинавските и прибалтийските.
Нуждата от предишен опит зависи от изискванията на конкретната позиция. За проекти в ИТ сектора високата квалификация и предишен опит обикновено са задължителни. За профили от BPO сектора липсата на опит не е недостатък.
На преден план са владеенето на чужди езици, уменията за комуникация и работа с клиенти.
Дали кандидатът трябва да има определени лични умения, зависи пак от конкретната позиция. Има обаче някои универсални, валидни за голяма част от стартовите позиции в ИТ аутсорсинг центровете. Това са комуникативност и умения за общуване с клиенти, добра бизнес култура, желание за работа в екип и водене на преговори, способности за решаване на проблеми и адаптивност към междукултурни различия.
Няма ограничение на възрастта. Хора над 45г. са високо ценени за експертни и мениджърски позиции заради своя опит и квалификация. Важно е кандидатът да притежава необходимите качества и умения, както и мотивация за работа.
Много често студенти в последната година от обучението се наемат на постоянни позиции.
Във BPO сектора се назначават студенти, които все още не са се ориентирали към конкретна професионална сфера. Те се наемат и за специализирани профили в IT индустрията, като с това се цели развиване на технологията на пазара и повишаване на наличните ресурси в дългосрочна перспектива.
Голям интерес има също към стажанти. На тях се дава възможност да добият практически опит и да получат реална представа за работата и нуждите на бизнеса.
В повечето случаи новоназначените в аутсорсинг компаниите минават на обучение. Според тях това е важно за служителите - за да могат да ги задържат по-дълго в компаниите си. Така работата в подобни компании става привлекателна за млади квалифицирани хора, които получават възможност да развиват и разширяват уменията си.
И с течение на работата също се правят допълнителни обучения. Така служителите се информират за новите възможности в областта на информационните системи.
Средногодишно всеки служител минава до 10 дни обучение. Те могат да са както технически, така и за изграждане на т.нар. soft skills - умения за общуване и за въздействие върху хора.
Положителните страни от работа в ИТ аутсорсинг център се изразяват във възможността за присъединяване към една динамична и гъвкава среда, където водещи са високите технологии. Работи се интензивно с клиенти от различни държави и култури. Така българските специалисти стават конкурентоспособни спрямо изискванията на световния пазар. Всеки служител има и възможност за израстване според постигнатите лични резултати.
Нивото на заплащането в аутсорсинг компаниите е сравнително по-високо от повечето други сектори. Това се отнася както за позициите, изискващи специални умения и квалификация, така и за стартовите.
Статистиката показва, че в ИТ аутсорсинг центрове най-често работят хора на възраст между 22 и 50 години, като разделението на мъже и жени е поравно.
От аутсорсинг асоциацията отчитат, че има недостиг на кадри, които притежават определени умения - езикови или технически, които са нетипични за българския пазар. Такива са например скандинавските и прибалтийските езици. Или определени редки технологии. Друг проблем е свързан със сериозния растеж на индустрията и невъзможността на университетите да създават достатъчно кадри.
Ето защо асоциацията започва да работи с вузовете. Целта е да се разработят съвместни програми. В момента асоциирани членове на асоциацията са Великотърновски университет "Св.св Кирил и Методий" и Пловдивски универскитет "Паисий Хилендарски".
Какви дейности се "изнасят"
Аутсорсинг идва от английското outsourcing, което е съкращение от Outside Resource Using. Това е концепция за вземане на вътрешни функции на дадена компания и предоставянето им за изпълнение от външна компания.
Причините за изнасяне на бизнес процеси извън фирмата са няколко. Първата е използване на външни компетенции за дейност, която не е основна за фирмата и липсват необходимите знания и умения.
С аутсорсинга фирмите целят оптимизация на разходите, като в някои случаи това е основната причина и се постигат сериозни спестявания. Други ключови мотиватори са: повишаване на производителността и качеството на определени функции, както и освобождаване на ресурсите на компанията за извършване на основната й дейност.
Процесите и функциите, които се "изнасят", могат да бъдат от различно естество. Те не са основните за фирмата, която ги изнася, но са основни за самата аутсорсинг компания, която поема да ги изпълнява. На практика тези услуги се срещат във всяка една област. Изнасяне на счетоводството, администрирането на персонал, поддръжката на IT инфраструктура, маркетинг и PR, както и много други примери показват как аутсорсинг практиките работят успешно и са от полза за фирмите.
Компаниите, които предоставят аутсорсинг услуги, са специализирани в определен тип дейност - разработка на софтуер, поддръжка на инфраструктура, системна интеграция, подбор на персонал, обслужване на клиенти и др. Те продават своето ноу-хау за управлението на процеса, заетия в тези дейности персонал с опита и знанията, както и базата, било то материална или нематериална.
Някои компании правят вътрешни аутсорсинг центрове. Тогава дейностите се осигуряват от собствено подразделение на фирмата. Външните услуги обикновено не са от стратегическа важност и са сравнително стандартни за индустрията, затова и често се изнасят към външни компании.
