Според прогнозите за първото тримесечие на 2018-а
Всеки втори шеф не може да си намери качествени кадри
Работодателите искат хора с по два езика
Строители, техници и продавачи ще са най-търсените на пазара на труда през първите три месеца на 2018 г. А 14% от работодателите смятат да наемат нови служители, показва проучване на “Менпауър” за намеренията на 621 фирми да наемат нови кадри. Шефовете, които ще съкращават персонал, са около 5%, докато
без промяна в
работните места
ще са около
81% от фирмите
“Очакванията на работодателите са изключително оптимистични. Те определено имат нужда да назначават нови хора, защото работната сила в България и населението у нас непрекъснато намалява”, заяви управляващият директор на “Менпауър” за България Надя Василева. Тя обясни, че според проучванията им 50% от работодателите продължават да изпитват проблем с кадрите.
Гладът за квалифицирани служители е в почти всички сектори, като най-засегнати са производството, строителството, търговията на едро и дребно.
“Също така хотели и ресторанти имат проблеми с намирането на персонал. Според мен липсата на кадри се усеща във всички сектори, дори в публичния”, каза още Василева.
Изненадващо за зимните месеци, работодателите ще търсят най-много служители в сектор “Строителство”, като всеки трети шеф там иска да наеме нов работник. Раздвижване се очаква и в секторите “Производство” и “Търговия на едро и дребно”, където се очаква ръст в назначаването на нови хора с 18%.
Работодателите в сектор “Земеделие, горско стопанство, лов и риболов” също ще търсят активно нови служители. Там работните места могат да се увеличат с около 17%, което е с 9% повече в сравнение с последното тримесечие на 2017 г.
Нови служители ще се назначават и в секторите финанси, застраховане, недвижими имоти и бизнес услуги”.
В същото време работодателите от сектор “Електричество, газ и вода” и “Транспорт, складове и комуникации” очакват най-бавен темп на наемане на служители. Едва 3% от работодателите в този сектор са склонни да наемат нови хора през следващите три месеца. “Това е изненадващо, защото
шофьори
определено
липсват в
България,
винаги са се търсили и винаги е имало проблем с наемането им. Предполагам, че работодателите, които търсят шофьори, са във всички сектори”, обясни Василева.
Миньорите също ще имат
по-малък шанс
да си намерят
работа,
защото едва 8% от работодателите са склонни да наемат нови хора.
Най-много служители се очаква да бъдат назначени във Варна, където ръстът им ще достигне 19%. “И тук има изненада, защото този регион изпреварва София. Тази тенденция също е свързана със строителството, обясни Надя Василева. Стабилно нарастване на работната сила се очаква и в Пловдив и Бургас, където прогнозите са съответно 15% и 14%, докато работодателите в София отчитат прогноза от 13%.
Най-предпазливата регионална прогноза от 6% е отчетена в Русе, където плановете за наемане са най-слаби през последните четири години.
И през тази година най-търсените на пазара на труда ще са специалисти, които владеят два западни езика, IT специалисти, инженери.
Компаниите обаче са изправени пред ново предизвикателство – критичната липса на работници за общи оперативни бизнес дейности”, каза още управляващият директор на “Менпауър”. Според нея едно от решенията на този проблем е да се направят по-големи инвестиции в осигуряването на условия за възрастните хора. Като работодателите да осигурят и
обучения за
повишаване на
уменията на
хора над 55 г.
“Все още не се използва добре и потенциалният ресурс на жените. Те биха имали по-добър шанс да се реализират на пазара на труда, ако им се предложи работа, която да отговаря на възможностите им.
Освен това трябва да се осигури и
плаващо работно
време, което
да не е
от 9 до 18 ч.,
смята още Василева. Така майките ще могат да гледат спокойно децата си.
С гъвкаво работно време служителите ще могат да работят на повече от едно място, а това също е вариант в привличането на кадри. Според нея шефовете могат да помислят и за алтернативно работно място, защото развитието на технологиите позволява “работата да отиде при хората”.
“Ясно е, че нямаме достатъчно млади хора, а и от друга страна, не всички от тях са готови и търсят работа. Те определено имат други начини на препитание - роднини и близки, които се грижат за тях, или по някакъв друг начин имат средства, с които да съществуват, което е добре”, каза още Василева.
Според нея е наложително държавата и бизнесът да направят стратегия за целенасочен внос на работна ръка, защото липсата на кадри става все по-осезаема. “Много бързо българските работодатели трябва да се ориентират към
внос на
емигранти от
Украйна,
Молдова,
Виетнам,
или други държави в Азия.
Това ще повлияе добре на българския пазар, отчете още Василева. Тя даде пример, че ако дадена компания у нас наеме група от 100 виетнамци, с едногодишни договори за работа, работодателите могат да бъдат сигурни, че няма да имат сътресения. Обвързването с едногодишни договори гарантира, че те няма да търсят работа при други работодатели или да емигрират. “Това е добър вариант, а моят съвет е да се мисли повече в тази посока. Капацитетът у нас е много по-малък, но пазарът ще определи тенденциите”, каза още Василева.
Липсват дори чистачки
Бизнесът вече изпитва глад и за общи работници в строителството и заводите,чистачи и продавачи освен за липсващите традиционно кадри като заварчици, шлосери, касиери и пр. Това стана ясно от статистиката на Агенцията по заетостта за развитието на трудовия пазар през ноември.
Според данни на агенцията по заетостта през ноември най-търсени са били работници в преработващата промишленост, готвачи, сервитьори и бармани, шофьори на тежкотоварни автомобили и автобуси и машинни оператори.
При висшистите продължават да се търсят най-много медици, инженери и учители. 3548 работни места са обявили през ноември от промишлеността, 1963 в търговията. На трето място по глад за работници са строителите, а в администрацията са липсвали близо 1000 служители. Общо са заявени 12 040 свободни работни места, от които 77% са в частни фирми. През ноември работа са започнали общо 17 хил. безработни, обясниха от АЗ.
Германия чака BG студенти за камериерки
Българските студенти, които владеят немски език, могат да се включат във ваканционна заетост в Германия. Търсят хора в селското стопанство, сервитьори, камериерки, бармани, помощен персонал в кухня, общи работници. Свободни места са обявени и от фирмите за почистване на помещения и индустриални обекти, вериги за бързо хранене, както и германските пощи.
Студентите, желаещи да се възползват от възможността да работят в Германия през следващото лято, трябва да подадат заявление в свободен текст на български език до 23 януари 2018 г. Мястото на подаване е бюрото по труда, на чиято територия се намира висшето учебно заведение, в което се обучават.
Изискванията към кандидатите са да бъдат български граждани и студенти в български висши учебни заведения, да са на възраст между 18 и 35 г. и да са редовна форма на обучение. Младежите трябва да не са последен курс на семестриално обучение, да имат добри познания по немски език и да са готови най-малко два месеца да работят в Германия. В заявлението си те трябва да декларират, че са изучавали немски език най-малко 3 г.
Дефицит! Търсят се стругари, шлосери, заварчици, липсват и инженери
Заводи не могат да натоварят напълно мощности, возят работници от 70 километра
На българските машиностроителни предприятия - военни заводи, фирми за авточасти, производители на техника, не им достигат към 5000 квалифицирани работници. Това е констатирано от анкета на Българската браншова камара “Машиностроене”, съобщи председателят на организацията Илия Келешев.
Става въпрос както за квалифицирани средни специалисти - стругари, фрезисти, заварчици, шлосери, оператори на цифрово-програмни машини, така и за хора с висше инженерно образование.
От липсата на кадри започват да се оплакват и чужди инвеститори. По време на общото събрание на камарата през ноември ръководството на австрийската “Палфингер продукционстехник”, която произвежда кранове в халетата на бившия военен завод “Бета” в Червен бряг, съобщило, че не може да натовари новите мощности, в които фирмата е инвестирала 30 млн. евро. “А това става в район, в който допреди години имаше завод за тежко машиностроене със 7500 души персонал”, каза Келешев.
Японско-немската “СЕ-Борднетце”, която отвори миналата година два завода за автомобилни кабели в Мездра и в Карнобат с мощности, обслужвани от 3300 човека, се принуждава да вози всеки ден работници от над 70 километра разстояние. Инвеститорът се е оплакал, че често се случва новоназначен работник да престане да идва на работа и се принуждават да го издирват.
Най-честото обяснение на такива работници било, че получават минимална работна заплата. “Да, но това е само за първите три месеца, докато се обучават, тъй като заводът изобщо не може да намери квалифицирани кадри и назначава всякакви. След обучението заплатата става двойна на минималната”, каза Келешев.
Проверка на “24 часа” в сайтовете за работа разкри, че точно тези два завода и още редица други
имат обяви за по
над 20 позиции
Повечето от тях обявяват условията за допълнително заплащане, социалните придобивки, какви осигуровки плащат и т.н.
“Аз отдавна съм престанал да разчитам, че бюрата по труда ще ми намерят работници. Те предлагат психолози, икономисти, филолози, дори адвокати. Няма безработни стругари, шлайфисти и заварчици, каквито ми трябват”, каза изпълнителният директор на бургаския завод “Спартак” Кирил Яков. Той твърди, че е решил донякъде въпроса със собствени сили - назначава неквалифицирани кадри, обучава ги няколко месеца и ако покажат, че им се работи, ги назначава.
В старозагорския чугунолеярен завод “Прогрес” например се трудят цели ромски фамилии. Заради поръчките от военните заводи напоследък предприятието е минало на трисменен режим на работа и около 20% от работещите са роми.
Икономическият директор на завода Таня Радкова казва, че става въпрос за цели фамилии и няма основания да е недоволна от тях. Брутните заплати достигат до 1300 лв., т.е. чистите са 1050 лв. Някои от тези хора имали навика
през лятото да напускат,
за да ходят да работят в
чужбина, но през
октомври се връщат
и предприятието ги назначава отново, защото обучението на нови хора ще излезе доста по-скъпо.
Висшите инженерни кадри за машиностроенето също не достигат. Според Келешев всяка пролет ректорите и деканите на техническите университети започват да обикалят страната в кампания по издирване на бъдещи студенти. “Нещата вече са стигнали дотам, че за студенти се приемат и хора със среден успех 2,50 от дипломата за средно образование”, каза той.
Експерти твърдят, че именно липсата на квалифицирани технически кадри в България е причината асемблаторите на автомобили да ни заобикалят така упорито. Въпреки очевидния бум на инвестициите в производството на авточасти по-голямата част от тези предприятия произвеждат кабели и други елементарни неща. В тях се трудят предимно жени и неквалифицирани кадри. Експертът каза, че когато у нас се установи производител примерно на скоростни кутии, тогава може да мислим, че ще привлечем и производител на автомобили.