Ще се променят ли стандартите за вредните емисии от новите автомобили? Вчера в Европейския парламент в Страсбург се проведе дебат по темата, като по-късно се очаква доклада на Мириам Дали от Групата на социалистите и демократите, родом от Малта, да бъде гласуван. Става въпрос за съвместно предложение за регламент на ЕП и Съвета, което трябва да определи стандарти за емисиите при новите леки автомобили, като това е част от плана на ЕС за намаляване на парниковите газове.

"Дебатът в ЕП вчера беше изключително ожесточен, темата е много актуална особено след "Дезиелгейт". В момента ЕС се опитва да приеме по-строги мерки за вредните газове, които автомобилите отделят. Целта е до 2030-та година вредните емисии да бъдат намалени с над 40%, което значи че към 2030 година по-голямата част от пазарния дял автомобили да бъде или с нулеви или с много ниски емисии", разказа БНТ.

Днес предстои гласуване и ще стане ясно дали директивата ще бъде одобрена. Товa са само част от мерките, които Брюксел предприема за по-чист въздух.

Според статистиката на Асоциацията на вносителите на автомобили от началото на годината не са продадени повече стари дизелови автомобили у нас, има повече продажби на електромобили и хибридни автомобили.

"В момента бизнесът е "замрял", хората не купуват, особено дизелови автомобили, тоест те подхождат по-внимателно към една такава покупка, най-малкото заради липсата на яснота", смята Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Мерките, които взима българското правителство не отговарят на това, което се взема "навън", категорична е Цанева. "Защото до този момент особено лятото станахме свидетели на въвеждане на увеличение в еко таксата за автомобилите и същевременно за облагане на камионите при нова регистрация", допълни тя.

Това за нас беше една абсолютно лобистка мярка в полза на един бизнес, като се ощетяват българските граждани и друг бизнес съответно.

Промяната трябва да тръгне от данъчното облагане на най-старите автомобили, твърди Цанева.