Предлагат кандидат-шофьорите да се движат и в тежък трафик, за да свикват с натоварването

Часовете за кормуване да се увеличат от 31 до 42. Около това предложение се е обединила работна група, чиято цел е да прегледа учебната документация за обучение на кандидат-шофьори.

В нея участват представители на образователното, транспортното и вътрешното министерство, на Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”, на висши учебни заведения, на браншови организации, на неправителствения сектор и др., съобщават от агенцията.

Това би трябвало да доведе и до промяна на методиката за обучение, тъй като сега в нея не са записани конкретни изисквания за продължителността на курса.

Работната група е разписала и разбивка на часовете.

Предвижда се

6 часа кормуване

извън населено

място, от които

3 часа по

магистрала,

по скоростен път или с интензивен автомобилен трафик. Подобно изискване се залага за първи път - досега управлението на магистрала или скоростен път изобщо не е било включено в изискванията за провеждане на шофьорските курсове и се е организирало само при инициатива от страна на инструкторите.

Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка, каза, че очаква карта от КАТ на интензивни места с пътнотранспортни произшествия, за да може да се съобрази кормуването извън градовете с тях. И даде пример с Бяла.

Предлагат се и поне 10 часа обучение за създаване на умения за управление в населено място с голяма натовареност на движението.

От 31 на 42 да се увеличат часовете за кормуване, предвиждат част от предложенията.
От 31 на 42 да се увеличат часовете за кормуване, предвиждат част от предложенията.
Нощното кормуване или управлението при намалена или ограничена видимост, което сега също не се прави, да е минимум 2 часа, е записала работната група.

Учебната документация ще влезе в сила заедно с нов механизъм на контрол от страна на изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, за да се гарантира, че тези минимални часове по отделните компоненти ще бъдат спазвани, съобщават от агенцията.

Паралелно с увеличаване на часовете за практика се предвижда

намаление на

задължителните

часове за

теоретична

подготовка

В момента те са 40, предлага се да станат 26.

Предполага се, че при подобен подход не би следвало да има съществено увеличение на цените на шофьорските курсове. Това мнение било изказано и от представителите на центровете по автообучение.

Промените се правят, за да бъдат обвързани часовете по практическо обучение на шофьорите от категория В с конкретни умения.

Агенцията оповестява и данни от анализ на пътно-транспортните произшествия през 2018 г. Той показва, че смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори, а тенденцията е за нарастване на негативната статистика.

Основните разисквания са били с колко часа точно да бъде увеличена практиката. Част от участниците са предложили 45 часа. Надделял подходът за по-умереното им увеличение.

Спорен въпрос е било провеждането на обучение на симулатор. Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и част от работната група са подкрепили идеята да се допусне тази възможност за 4 часа кормуване. Мнозинството от участниците в дискусиите били против и

симулаторът

е отхвърлен

Представители на бранша на автоучилищата заявиха, че не е включено и обучение на полигон.

Курсовете може да поскъпнат и

до 1000 лева с новите изисквания

Увеличението на часовете за кормуване ще доведе и до поскъпване на шофьорските курсове.

Председателят на Съюза за авто-мотоподготовка Йонко Иванов направи следната сметка. 11 часа повече правят още 150-200 лева. Средната цена на курсовете, които действително обучават кандидат-шофьори, е 700-800 лв. Така че обучението ще доближи 1000 лв.

Разбира се, има и курсове по 250 лв., но това е несериозно, казва Иванов и допълва, че при тях се записвали все по-малко курсисти, защото стигали и до сумата, която биха платили в нормална автошкола, след като бъдат скъсани 4-5 пъти.

Иванов каза още, че има предложение за отпадане на вътрешните изпити, тъй като някои недобросъвестни автоинструктори изкарвали пари и от това. Целта на подобни предложения била

цената на курса да

включва всичко и

евентуално да се

запази до 800 лв.

По повод на часовете за кормуване на магистрала експертът казва, че докато излезе учебният автомобил извън София, то трите часа ще са минали.

Предлага се при теоретичното обучение от листовките да отпаднат въпроси от типа за мощността на мотоциклети и мотопеди, които по никакъв начин не подобряват знанията на любителите шофьори. Те може да бъдат в сегмента за обучение на мотоциклетисти.

Подобни въпроси може да бъдат заменени от такива, които имат значение за поведението на пътя и познаването на правилата за движение.