Заради кризата плащания за първите 10 г. се отлагат за последните 10 г. от концесията

Летище София вече е на концесия за 35 години. След решението на правителството на Борисов в сряда остава само “Соф Кънект” да преведе първоначалното плащане от 660 млн. лв. с ДДС и да влезе в правата си да управлява аеропорта. Министърът на транспорта Росен Желязков очаква това да стане още този месец, става ясно от думите му по време на заседанието на правителството в сряда.

На 27 октомври миналата година избраният за концесионер след конкурс консорциум “Соф Кънект” поиска балансиране на концесията, тоест да не плаща в първите 10 г. възнаграждение на държавата, а да го отложи за последните 10 г. от 35-годишната концесия. Мотивът е невижданият досега срив в авиацията при пандемията. За летище София за миналата година той е над 59% по-малко пътници, за януари и февруари 2021 г. спадът е 78 и 80 на сто. Според някои изчисления в международен мащаб възстановяването на бизнеса ще отнеме от 4 до 7 години.

“Соф Кънект” поема ангажимент да увеличи инвестициите от 608 млн. на 624 млн. евро, остава ангажиментът да построи нов терминал на летището до десетата година.

“Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват”, заяви на зеседанието на кабинета Росен Желязков. Според него няма никакво основание да се твърди, че изменението ощетява държавата, а опонентите искали да уязвят или провалят чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция. Желязков съобщи още, че ЕК в продължение на 4 месеца е правила проверка.

Имало потвърдена готовност за финансиране на проекта от 8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции – ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка.

“Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това”, посочи Желязков. По думите му при подобно развитие държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а най-голямото ни летище няма да има възможност да бъде конкурентно на съседните държави.

Министърът каза още, че всяка година ще бъде извършван мониторинг и при възстановяване на икономическия баланс на нивата от 2019 г. ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения.

В прессъобщението на правителството се уточнява, че при неприемане на предложението за възстановяване на икономическия баланс на концесията, планираните от концесионера инвестиции няма да бъдат изпълнени, включително няма да бъде построен нов терминал 3.

Кабинетът в сряда реши да приеме отлагането на годишните плащания и да финализира концесията въпреки призивите на лидерката на БСП Корнелия Нинова да се направи обединен фронт, за да се спре подобно решение. Тя обаче не намери подкрепа от “Има такъв народ” и “Демократична България”.

Още през февруари Нинова и БСП се обявиха против отлагане на плащания на концесионера към държавата. В резултат се получи дебат и се извадиха аргументи защо се прибягва към това решение. Даде ги и концесионерът “Соф Кънект”, в който водещ е френският инвестиционен фонд “Маридиам”.

Министър Росен Желязков обяви, че при нова процедура първоначалното плащане ще намалее наполовина - до 161,2 млн. евро, и няма да има годишни концесионни възнаграждения. Прогнозата е на Световната банка.

Желязков посочи още, че за последните 20 г. инвестициите в летището са около 244,5 млн. евро, като в тях се включват и изграждането на терминал 2 и писта за излитане и кацане. За същия период “Летище София” ЕАД е платило 88,6 млн. евро дивидент на държавата, което разпределено за 20 г. е по почти 4,5 млн. евро на година. А само първоначалното плащане от концесионера, разделено на 35 г., прави по 8,18 млн. годишо. Освен това “Соф Кънект” дължи и годишни концесионни възнаграждения, които са в размер на по-голямата от двете суми - 24,542 млн. евро, или 32% от общите приходи за съответната година.

Освен вече споменатите аргументи от “Меридиам” увериха, че загубите на летището заради кризата остават за сметка на концесионера.