Миналият март Европейската комисия направи поредица от предложения до държавите-членки по много различни въпроси, като например обучението на шофьорите, възраст за получаване на свидетелство, контрол на възрастните хора, обмен на информация между държавите за глоби и т.н. Европейският съвет на министрите на транспорта се събра тази седмица и ето какво бе решено.

Сред новите правила Европа реши да намали възрастта за получаване на шофьорска книжка. Но това се отнася само за теоретичния изпит, който може да се полага от 17-годишна възраст. Кандидатът обаче ще трябва да изчака до навършване на 18 години, за да получи практическия си лиценз.

Между двата срока обучаващият се водач може да бъде придружаван при шофиране. "Навигаторът" трябва да е навършил 24 години и да има книжка от минимум пет години, която да не е отнемана през последните две години. Младият шофьор няма да може да шофира в чужбина.

На европейските власти не е убягнал и факта, че все повече кандидат шофьори взимат книжката си на учебна кола с автоматична скоростна кутия. Ръчната скоростна кутия постоянно губи позиции от няколко години, успоредно с увеличението на хибридните и електрически автомобили. В резултат на това едно от новите правила има за цел да улесни прехода от една технология към друга.

По този начин тези, които са взели шофьорска книжка на учебна кола с автоматична скоростна кутия, ще могат да получат книжка за автомобил с механична трансмисия с нов изпит и след 7 часа задължително допълнително кормуване. Това може да се направи и по време на първото си кандидатстване за лиценз. В Европа изчислявт, че това ново условие ще струва на кандидат шофьорите едни допълнителни около 500 евро.

Идеята за проверка на уменията на възрастните хора на всеки 5 години от 70-годишна възраст нагоре бе отхвърлена от болшинството от министрите и няма да бъде налагана от ЕС, а всяка държава ще си преценява дали да я въведе.

Освен това европейските министри одобриха прилагането на цифрова шофьорска книжка, който ще бъде качена на смартфона. Това не означава, че физическата шофьорска книжка ще изчезне. Масовото навлизане на електронния лиценз обаче ще се осъществи до 2030 г., когато тази система ще трябва също така да позволява по-добра борба с фалшивите книжки. По този начин валидността на шофьорската книжка също трябва да се увеличи на 15 години в сравнение с 10 г., колкото е в момента.

Също така притежателите на свидетелство за управление от "B" категория ще може да карат 125-кубиково двуколесно превозно средство, което в момента не е така навсякъде.