Дигитални пари - този термин надали вече може да учуди някого, но всъщност зад него се крие бъдещето на финансовите институции.

Защото това е терминът, използван при онлайн банкирането. Той е базиран на съществуваща финансова система, само че в интернет среда. Достъпът до парите става през акаунт, в който трябва да докажете идентичността си. При токенизираните пари говорим за дигитални такива със софтуерен код, обикновено блокчейн базирани.

Но все пак, макар и да продължи свиването на употребата на хартиени пари, все още е рано да се говори за тяхната смърт.

Безспорно е, че общото в промените в парите и банките е, че ако в момента много финансови институции не работят през уикенда и не са достъпни, вече бързо се върви към достъп на всеки клиент до парите му по всяко време и от всяка точка на света.

А времената, в които банковите служители в офиса познаваха редовните си клиенти по име и физиономия, отминават. Безспорно е, че мобилното и онлайн банкиране позволяват гъвкавост и бързина, пестят време, елиминират чакане по опашки.

От друга страна, все повече стават онлайн платформите, през които собствениците на сметки могат не просто да направят превод или да платят битовите си сметки, а да инвестират и управляват активно финансите си.

Личното

обслужване в

банковите офиси

няма да бъде

преустановено

напълно. Има достатъчно хора, които по различни причини ще останат таргет група за обслужване в клоновете. Според банкери и финансисти бъдещето на банките се определя от две основни тенденции.

Първата - дигитализацията, ще замества все повече традиционните с клонове и офиси. Втората - личното банкиране, ще се промени.

Трансформацията вече стартира - вижда се по намаляване на клоновата мрежа, което позволява на финансовите институции да редуцират оперативните си разходи и да вложат средства в нови технологии. Екипите в офисите вече са фокусирани към срещи и консултиране на клиентите - какво да правят със своите спестявания, когато имат нужда от финансиране, каква опция е най-подходяща за тях и т.н.

Все по-рядко в

клоновете някой

се занимава с

разплащания

и с пари в брой

Защото тези услуги са достъпни чрез дигиталните канали и 24-часовите зони на банката. Всъщност клиентите могат да правят всичко, без изобщо да посещават офис. Самите клонове също стават дигитални, с интериор и зони за самообслужване, които да предоставят персонален подход.

Банките залагат и на разширяване на обхвата на банковите си карти, така че да стават възможни все повече разплащания онлайн. Офисите ще са интегрирани с дигиталните канали с фокус върху консултиране и експертна помощ. Непосредствените цели на много от банките са 80% от трансакциите и 50% от обема на кредитиране за физическите лица да се изпълняват в дигиталните канали.

Докато преди 10-15 години никой не говореше за мобилни портфейли и дигитални пари, днес все повече хора ги използват и банките се конкурират във въвеждането на такива технологии. Все повече анализатори смятат, че банките на близкото бъдеще ще се отличават с няколко характерни особености.

Първата е

по-осезателно

присъствие

на изкуствения

интелект

Потребителите вече свикнаха с удобството да го използват в много от ежедневните си задачи, а скоро ще изискват същите неща и във финансовите си взаимоотношения. Защото не е само сцена от фантастичен филм този интелект да замества служителите в банковите офиси, а компютърни програми да гарантират сигурността на операциите, трансакциите и банковата тайна.

Според експерти банките могат успешно да предложат облачни услуги и други подобни за съхранение на данни,

опирайки се

на своята

репутация,

високо ниво на

киберзащита

и юридическа

експертиза

И прогнозират, че трезорите на бъдещето ще съхраняват интелектуална собственост, договори, медийно съдържание и бизнес идеи.

Част от тези промени са свързани и с бъдещето на парите. Само след 10 години физическите банкноти и монети може да се превърнат в екзотика, а дигиталните пари да заемат мястото им като основна форма на разплащане. Това би довело до редица последствия, които ще се отразят на почти всеки бизнес модел. А напредването на технологиите и използването на биометрика правят кражбата на данни и финансовите злоупотреби много трудни. Физическите дебитни и кредитни карти вероятно постепенно ще изчезнат.

Една от най-важните промени в бизнес модела на банките ще бъде фокусирането им върху цялостното финансово състояние на техните клиенти, а не само върху отделните трансакции.

Смяната на жилището, появата на децата, загуба или смяна на работата – банките трябва да намерят мястото си като партньор и консултант в управлението на всяко от тези житейски събития.

Потребителите вече ще искат не просто ипотека, а и почистваща фирма, интериорен дизайнер и застраховател. Когато загубят работата си, те ще очакват банката да им помогне в търсенето на кариерно планиране, в защитата на плащанията и банковите сметки.