Плащанията спряха в края на миналата година, вече говорят за удължаване на сроковете

Строителни фургони, някой и друг камион и един багер - това е единственото нещо, което завари служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков при инспекцията си във вторник на строежа на две от отсечките на магистрала “Хемус”. Той не е заварил нито един работник и е установил, че по тези участъци на практика не се работи още от ноември м.г., защото тогава са спрели плащанията.

Още през май “24 часа” писа, че изграждането на “Хемус” е спряло някъде около Нова година, тъй като тогава държавата е престанала да плаща на строителните фирми. Става дума не за проблемните участъци, за които са правени авансови плащания на фирмите без да има разрешително за строеж и готови проекти, а за участъците между пътните възли Боаза и Каленик, които са продължение на готовия вече участък след Ябланица. Те се строят още от 2019 г. и част от тях трябва да са готови до средата на 2023 г., а останалите - до 2024-а.

Цялото това разстояние е разделено на три, за да се изгражда магистралата по-бързо, но работата по средния участък е започнала малко по-късно и така цялото разстояние няма как да се пусне в експлоатация. Строителни фургони, но без работници в тях, откри служебният министър на строежа на “Хемус”.

Строителни фургони, но без работници в тях, откри служебният министър на строежа на “Хемус”.

В момента обаче работата е спряла напълно, защото фирмите не получават парите си.

“Почти сме спрели работа, защото не ни плащат. За цялата 2021-а сме получили само две плащания”, обясни пред “24 часа” през май Живко Недев, изпълнителен директор на “Хидрострой” АД. Фирмата е подписала най-големия договор за лот 1 на стойност 213 млн. лв., но по него са платени около 60% от парите.

Договорените дейности по този участък са свършени около 65%, както установи впоследствие проверка на бившия вицепремиер Гроздан Караджов, а вчерашната проверка на арх. Шишков установи, че състоянието е същото. Ако поставените вече греди на мостовете по “Хемус” не бъдат натоварени преди зимата, догодина ще се наложи да се събарят, установиха министър Шишков и шефът на АПИ Иво Иванов (вдясно).

Ако поставените вече греди на мостовете по “Хемус” не бъдат натоварени преди зимата, догодина ще се наложи да се събарят, установиха министър Шишков и шефът на АПИ Иво Иванов (вдясно).

Плащанията трябва да се извършват от държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД, която разполагаше за тази цел със специална сметка от около 500 млн. лв. Тези пари бяха част от излишъка в бюджета за 2019 година.

През лятото на миналата година, когато в сметката бяха останали 497 млн. лв., със заповед на тогавашния служебен министър на финансите, а впоследствие вицепремиер Асен Василев парите бяха прибрани  обратно в бюджета.

След като разговаря във вторник със строителните фирми на място Иван Шишков заяви, че ще поиска от “Автомагистрали” ЕАД информация за плащанията към фирмите. Техника, която не работи, е обичайна гледка по “Хемус” от Нова година насам.

Техника, която не работи, е обичайна гледка по “Хемус” от Нова година насам.

“Независимо от това дали парите ги има в бюджета на Агенция “Пътна инфраструктура”, или не, ще се търси възможност средствата да бъдат изплатени, така че строителният процес да продължи”, каза арх. Шишков. И допълни, че ще поиска по възможност сроковете за строителство да не бъдат удължавани.

Дори този проблем да бъде разрешен обаче, се появява нов: вече са изградени бетонни греди на някои мостови съоръжения. Те са поставени в началото на тази година, но технологията изисква най-късно между 6 и 8 месеца след монтирането им гредите да бъдат натоварени, в противен случай стават негодни за използване и ще се наложи да се разрушават. 

Според строители това означава по мостовете да се работи усилено до края на лятото и през есента, което обаче е невъзможно, ако не се намерят пари. Работите по новите участъци на “Хемус” са изпълнени на 65%, но крайният срок е догодина.

Работите по новите участъци на “Хемус” са изпълнени на 65%, но крайният срок е догодина.

След проверка на работата в тунел “Витиня” на “Хемус” служебният регионален министър изказа разочарованието си, че се правят евакуационните изходи, без да се извършват и необходимите довършителни работи. Това можело да доведе до сериозно забавяне. Затова предстои разговор с ръководството на “Автомагистрали” ЕАД, за да се установят причините за забавянето и да се ускори процесът, каза той.

Ремонтът на този и на другите тунели по “Хемус” започна още през 2016 г., но работата по тях спираше неколкократно заради липса на средства. Междувременно България прие в законодателството си изискванията на нова директива за дългите пътни тунели. Едно от най-важните изисквания в документа е да има връзки между двете тръби на такива съоръжения и това наложи макар и частично ремонтирани, някои тунели да се затварят отново и да се рехабилитират.

Предстои проверка на строителството и на “Струма”, обяви Иван Шишков. Сериозен проблем там според него е активираното свлачище преди виадукта и тунел “Железница”. “Ще направим опит за въвеждане на временна организация на движението по възможност, така че участъкът да бъде пуснат в експлоатация”, съобщи той. Ще се инспектира и скоростният път Видин - Ботевград.