Проучване, направено по поръчка на банката Barclays, показва, че потребителите в Германия губят много пари заради промяната в цените на потребителските стоки. Изследването разглежда как са се променяли цените на общо 300 стоки през 2022 година. Според резултатите от него разликата между най-евтиния и най-скъпия месец от годината е средно 8,5 процента. Тези ценови колебания струват на потребителите около 43 милиарда евро. Или изчислено на домакинство - малко повече от 1000 евро, посочва германската обществено-правна медия АРД в своя публикация за проучването.

Сумата става още по-висока, ако се вземат предвид всички продукти и услуги, които се използват и при изчислението на инфлацията - като наеми, ток, газ, храна. Проучването твърди, че максималното колебание на техните цени е над 10 процента. Това съответства на около 200 милиарда евро или по около 5000 евро на домакинство.

Пестене чрез времево планиране

"Колебанията в цените могат да се превърнат в проблем, особено когато покупките не могат да бъдат отложени", казва Тобиас Грис, шеф на отдела за частни клиенти на банката Barclays в Европа.

Според него интелигентното планиране на покупките често може да спести пари. Изследваните тенденции на потреблението и цените между 2015 и 2022 показват, че януари най-често е бил най-евтиният месец за стоки за дома и градината, за мода, автомобили и аксесоари за колата.

Най-доброто време за покупка на електроника

При електрониката, от друга страна, картината е доста разнообразна. Четците на електронни книги и компютърните аксесоари статистически са били най-евтини през пролетните месеци от март до май. За системите за домашно кино и аудиооборудване, като слушалки например, най-евтини оферти са регистрирани между юни и септември.

А мониторите, принтерите и лаптопите са били най-изгодни за покупка през есента. При телевизорите, игровите конзоли и цифровите камери шансовете за добра цена са били особено високи през декември, пише АРД, позовавайки се на проучването.

Силни флуктуации при модата, домакинството и градината

Цените на модните артикули са се колебаели особено силно през 2022 - с 11,1%, следвани от продуктите за домакинството и градината - с 9,1%, и автомобилите и автомобилните аксесоари - със 7,8 процента.

А при електронните продукти като цифрови фотоапарати, четци на електронни книги и телевизори, средните цени са се различавали със 7,1 процента.

Разсрочените плащания са полезна опция

"Наблюдаваме, че нашите клиенти все по-често се възползват от възможността да платят отделни покупки в разсрочено плащане при използването на кредитните си карти", казва мениджърът на банката Barclays Тобиас Грис пред АРД. "Това може да е особено полезно при големи колебания в цените, например когато спестеното надвишава лихвата, която трябва да се плати."

Тъй като изследваните ценови колебания са базирани единствено върху средните цени, възможният потенциал за спестяване може да се окаже дори и по-висок. Причината за това е, че разликата между най-евтината и най-високата цена през годината значително надвишава средните стойности, пише "Дойче веле".