Автомобилни босове: Клиентите не купуват това, което ЕС налага, защото им е скъпо!
Налагането на електрически автомобили чрез закон от страна на ЕС не може да накара хората да купуват електромобили. Това би могло да срине европейската автомобилна индустрия. Такова накратко е посланието, отправено от Джон Елкан, президент на Stellantis, и Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault Group, в съвместно интервю за вестник Le Figaro.
Според двамата водещи мениджъри, ако Европа не промени курса си бързо,
рискува да загуби централното си място в производството на коли
и да се превърне в обикновен пазар за автомобили, произведени другаде.
“През 2025 г. Китай ще произвежда повече автомобили, отколкото Европа и САЩ, взети заедно”, казва Елкан. “Това е решаващ момент: или ще решим дали все още искаме да бъдем индустриална Европа, или ще се примирим с това да бъдем просто пазар без производство. С тези темпове след пет години ще бъде твърде късно.”
Европейският автомобилен пазар е в спад от пет години и е единственият сред големите в света, който не се е възстановил до нивата си преди ковид пандемията. Елкан подчертава, че ако нещата продължат така, пазарът може да се свие повече от наполовина в рамките на едно десетилетие.
“Това би било катастрофално”, смята Джон Елкан. Лука де Мео добавя и обобщава проблема с електрическата смяна: “европейският клиент няма да купи това, което Европа налага да купи, защото му е скъпо”.
Проблемът е
в сложността и голямата скорост, с която се приемат новите разпоредби
за автомобилите от чиновниците в Брюксел.
“Намираме се в ситуация, в която една четвърт от нашите инженери сега работят изключително върху регулациите, които се налагат от Европейската комисия”, добавя Джон Елкан. “До 2030 г. ще има още около сто нови разпоредби, които ще окажат 40% влияние върху себестойността на автомобилите. И очевидно моделите от по-нисък клас ще трябва да платят цената”.
Става все по-трудно да се произвеждат рентабилно достъпни модели като Renault Clio.
“92,5% от стремглавото покачване на цените се дължи на регулациите”, изчислява Де Мео.
Европейските правила важат за всички модели, независимо от размера. И това също е източник на проблеми.
“Градски автомобил с дължина 3,80 метра трябва да отговаря на същите изисквания като луксозен седан с дължина 5,5 метра. Това не е възможно”, обяснява Де Мео.
Италианецът също така се чуди и на повечето задължителни системи за сигурност и подпомагане на водача, които оскъпяват новата кола, но в много от тях
няма смисъл да се прилагат за всички класове автомобили
“Защо градски автомобил, който прекарва 95% от времето си в града, трябва задължително да бъде оборудван със система за поддържане на лентата?”
За Лука де Мео и Джон Елкан първото нещо, което трябва да се направи, е да се преосмисли идеята за малък автомобил. И двамата искат диференцирани разпоредби, които
да разграничават малките от големите коли
Иначе малките автомобили, натъпкани с всякакви задължителни екстри, ще изчезнат от пазара, защото ще станат много скъпи и непродаваеми.

За Лука де Мео несъмнено истинският проблем е високата цена на новите коли. “Пазарното ниво е катастрофално. Европейските правила означават, че нашите автомобили стават все по-сложни, все по-тежки, все по-скъпи. И хората просто вече не могат да си ги позволят.”
Двамата мениджъри потвърждават подкрепата си за климатичните цели на Европейския съюз, но критикуват идеологическия подход към прехода, който рискува да има обратен ефект. Елкан обръща внимание на автопарка, съставен от 250 милиона замърсяващи коли из целия континент: “Истинският приоритет е да се ускори подмяната им с различни и конкурентни технологии, а не само с електромобили. Средната възраст на колите в Европа е 12 години , а в някои страни като Гърция достига 17. Фокусирането само върху нови автомобили с нулеви емисии е късогледство”.