Българи, румънци,

германци и австрийци

са на пазара в България

11 частни и 2 държавни дружества возят по релсите в България, показа справка на “24 часа” в лицензите на превозвачите.

През 2015 г. превозените по релси товари са 14,48 млн. т. Преди 10 г. бизнесът е бил по-голям - над 20 млн. т.

От тези 14,48 млн. т 2,27 млн. т са опасни товари. През 2014 г. те са били 6,3 млн. т и само за една година количеството се е сринало близо 3 пъти.

От лицензираните превозвачи само един е за пътници - “БДЖ Пътнически превози”. Всички останали са за превоз на товари.

Първият, който

пробива

държавния

монопол при

влаковете,

е “Булмаркет”, сега “Булмаркет Рейл Карго”. Това е русенската фирма, чиято композиция дерайлира при Хитрино и причини взрива. Неин собственик е Станко Станков. Компанията превозва нефтопродукти, има терминал и пристанище, започна като търговец на горива, сега е третият по товари жп превозвач.

Сред най-сериозните конкуренти на БДЖ е “Българска железопътна компания” (БЖК), лицензирана през 2005 г. По данни от Търговския регистър от 8 септември 2016 г. собственици са румънската “Груп Феровиар Ромън” и “Агрополихим”, която е с 25%. През миналата година тя е превозила 2,68 млн. т при 8 млн. на “БДЖ Товарни превози”. 

Председателят на Асоциацията на българските жп превозвачи Симеон Ананиев казва, че БЖК вози транзитни товари от Румъния към Турция, горива от северната ни съседка и от Русия чрез фериботния комплекс във Варна, готова продукция на “Арубис”. Возят и олио и шротове.

Едноличен собственик на друг презвач - “Ди Би Карго България”, е държавният немски жп превозвач “Дойчебан”. Управителят на компанията Любомир Гарчев каза за “24 часа”, че возят меден концентрат на “Арубис”.

И още, че са на трето място по превоз на товари след “БДЖ Товарни превози” и БЖК. Делът на “Ди Би Карго България” е 17-18%. Ананиев заявява, че тази компания по едно време е возела автомобили, превозва горива, строителни материали, пясък, насипни стоки.

“Рейл Карго Кериър България” получава лиценз на 21 януари тази година. Тя е на унгарските железници, които бяха купени от австрийските. Така на практика

две от силните

железници в

Европа са в

България

със свои компании, казва Ананиев. “Рейл Карго Кериър” извършва транзитни превози към Гърция и Турция, вози автомобили, резервни части с интермодални влакове.

Всъщност първият интермодален влак бе пуснат от “Ди Би Карго България” и от пловдивската “ПИМК рейл” от Русе до Австрия.

“ПИМК рейл”, която е на голямата пловдивска фирма за автомобилен транспорт “ПИМК холдинг”, получи лиценз за жп превозвач през март тази година. Собственикът на ПИМК Илиян Филипов обясни, че лицензът им трябва, защото развиват интермодалния транспорт. “От 2 г. качваме ремаркетата на камионите на влак до Германия. Возим от терминала в Русе-изток, през Румъния и Унгария до Велс в Австрия. Оттам продължаваме с автомобилен транспорт”. Костадинов заяви още, че чакат интермодалният терминал в Пловдив да получи акт 16 през януари и ще

пуснат влак за

контейнерни

превози от Бургас

до Пловдив

Казва, че са собственици на 40 вагона, българско производство.

“Газтрейд” е фирма за търговия с горива, предимно на пропан-бутан. През октомври 2008 г. получава лиценз за товарни жп превози. Собственикът Минчо Василев казва, че има 4 бази - в Костинброд, Белослав, Горна Оряховица и Асеновград. Железопътната компания вози пропан-бутан от Белослав до базите.

“Карго транс вагон България” е българо-румънска компания, превозва горива, но напоследък се изявява слабо, казват анализатори на жп транспорта.

На пазара от миналата година е и “ТБД - Товарни превози”, която е собственост на ТЕЦ “Бобов дол”. Жп компанията вози въглища и нейният старт намали приходите на “БДЖ Товарни превози”. Всъщност тази компания е платила за десетте месеца на годината инфраструктурни такси на Националната компания “Железопътна инфраструктура” колкото “Рейл Карго Кериър”. Плащането на тези такси е и показател за извършените превози.

Русенската фирма “Експрес сервиз” има лиценз за превози по релси от 2010 г. Собственици са Атанас Колев и Теменужка Колева, показва справка в Търговския регистър. Компанията

произвежда маневрени

и други локомотиви,

лицензът ѝ трябва за маневрена дейност.

Към специфичните жп превозвачи е и “Порт рейл”, която е на “Адванс Пропъртис”, фирма на Георги и Кирил Домусчиеви и на Пенка Стоева. Жп превозвачът е към терминалите на пристанище Бургас, чийто концесионер “БМФ Порт Бургас” извършва маневрена дейност.

“Транспортно строителство и възстановяване” става и жп превозвач, за да може да кара по релси машините, с които строи и ремонтира жп линии, както и материалите, които трябват.

Най-голямата все още жп компания е държавната “БДЖ Товарни превози”. За деветте месеца на тази година отчита намалени товари с 1,67 млн. тона, спадът в сравнение с 2015 г. е 26,39%.

В края ва октомври Еврокомисията отчете, че пазарът на железопътен превоз на товари в България е сред най-отворените за конкуренция: компании извън основния оператор БДЖ имат пазарен дял от 48,8% - третият най-голям в ЕС.

Жп превозвачите возят в страната горива на “Лукойл”, вносни нефтопродукти, метали, концентрати, насипни товари, въглища, строителни материали, резервни части, автомобили. Вносът на горива е предимно от Русия, Румъния, Австрия.

Бъдещето на

бизнеса е обаче

във връзката на

Европа с Турция

За трима от жп превозвачите има споразумение с южната ни съседка да могат да возят дотам - БЖК, “Булмаркет” и “Ди Би карго България”. Някои от превозвачите карат стоки в Румъния, Сърбия и Македония. За Гърция разрешение да вози има само държавният превозвач, тъй като там пазарът не е либерализиран.

Връзката Европа-Турция е явно едно от най-големите предимства на страната ни и това обяснява и влизането на “Дойчебан” и на австрийските железници на българския пазар. Има вече и наченки на осъществяване на мечтите на министрите на транспорта - да качат тировете на влак, а и на интермодалния транспорт - контейнерните превози на кораб, влак, камион. 

По старо разписание
влакът не спира
на Хитрино

100% ще има промени при превозите на опасни товари след взрива при Хитрино, каза за “24 часа” Веселин Василев, шеф на агенция “Железопътна администрация”. И добави, че в 150-годишната история на железниците такова нещо като избухването на цистерната не е имало.

“Трябва обаче да приключи разследването, да се направят изводи, да дадем препоръки на превозвачите, за да се сведе до минимум възможността за човешка грешка”, заяви още Василев. У нас проблемът бил, че за техниката, с която разполага железницата, голям дял има човешкият фактор.

Василев даде за пример разписанието на влака на “Булмаркет”. То е било променено. Преди това влакът не е трябвало да спира на тази гара. Националната компания “Железопътна инфраструктура” е информирала превозвача.

“След Хитрино ще трябва да акцентираме на действията на самите превозвачи, как се управлява една такава промяна, как се работи с машинистите”, казва Василев. Ще се засилва контролът върху превозвачите и консултанта, който отговаря за превоза на опасни товари.

И шефът на “Железопътна администрация” потвърждава думите на превозвачите, че е имало контролна точка (система за контрол на влаковете) на жп линията Русе-Варна. НКЖИ има идеен проект за изграждането на такава система, която брои оси, температура, натоварване на вагони.

Системи за контрол се монтират на жп линията Пловдив-Свиленград.

Василев заяви, че в първите дни след Нова година жп администрацията започва проверки на всички жп превозвачи, на управителя на железопътната инфраструктура, на консултантите по безопасност, на площадки за претоварване. Направени са планове какво ще се проверява, като акцентът са системите за сигурност, опасните товари и управлението на промените. Инспекцията ще продължи около месец, месец и половина. След това ще се направят предписания за всички участници.

Към средата на годината пък ще има промени в нормативната уредба. Въвели сме всички международни изисквания, но явно у нас трябват още по-ясни и строги правила, казва Василев.

Четири са основните маршрути 

Четири са основните маршрути на товарните влакове. Единият е от пристанището в Бургас през Карлово до София, казват превозвачи. Другият маршрут е от Румъния през Русе до София. Товарни влакове минават и по маршрута Варна-Горна Оряховица-София и София-Пловдив.

Собственици на жп компании казват, че се возят и опасни, и неопасни товари по цялата мрежа. Въпросът е да се спазват правилата. В петролни бази скоростта била 20 км/ч, казва собственикът на “Газтрейд” Минчо Василев. Любомир Гарчев от “Ди Би рейл” твърди, че има слаби места по релсите, примерно от Карлово до Сопот скоростта е 25 км в час.

Важно е и каква е дебелината на стената на цистерната (за бензин и дизел са с 6 и 8 мм дебелина, за газове под налягане - от 12 до 20 мм), дали не са препълнени, изправни ли са спирачките на вагоните.

На жп линията Русе-Варна имало контролна точка за тегло и изправност на спирачките. Ако се установи проблем, вагонът се спира от движение. Тя обаче само била тествана и не е купена.

Важен е контролът на цистерните - каква е дебелината им и дали не са претоварени.
Важен е контролът на цистерните - каква е дебелината им и дали не са претоварени.
Контейнерните превози са бъдещето на бизнеса по релси, казват от жп компаниите.
Контейнерните превози са бъдещето на бизнеса по релси, казват от жп компаниите.