Проучваме внимателно страната ви, казва представителят за Централна и Източна Европа на China Communications Construction Company (CCCC):
- Господин Лиу Дзиенфън, вашата компания участва от доста време в търгове за инфраструктурни проекти в България. Лот 3 на жп линията Елин Пелин - Костенец е първият спечелен от вас в консорциум с “Трейс”. Има ли нещо, което ви изненада в този търг?
- Абсолютно нищо. CCCC е близо 5 г. в България и познаваме добре пазара. Компанията ни е проучвала ситуацията доста подробно, а има една сентенция, че възможностите са за онези, които са добре подготвени. Проектът е интересен, защото е в планински терен, има няколко тунела, мостове над река, село и път.
- Но това е проект, който е сравнително малък за вашите мащаби. По официални данни годишните приходи на CCCC са близо 500 млрд. юана (70 млрд. евро). Строите ли нещо друго в нашия регион?
- Ние сме в региона повече от 10 г. В Сърбия наскоро успешно завършихме втория мост над река Дунав в Белград. В процес сме на изпълнение и на проект за магистрала във вашата западна съседка.
В Черна гора изграждаме магистралата Smokovac Matesevo, която е в почти изцяло планински район, 60% от пътя се състои от тунели и мостове. В Хърватия сме пред завършване на голям мост, стойността на договора е 400 млн. евро.
Проектите ни в Източна
Европа са вече
на стойност над
1,5 млрд. евро
- CCCC е представена на няколко борси, какво е предимството да сте публични?
- Компанията ни е листвана на Хонконгската и на Шанхайската борса, което подчертава нашата финансова стабилност. Това са международни борси, което ни дава възможност да привличаме средства от инвеститори, работещи и с евро, и с долари. Ние станахме отворени към инвеститорите и много прозрачни. Merrill Lynch, J.P. Morgan и Black Rock са трима инвеститори в акции на нашата компания - те притежават приблизително 30% от тях.
- Кои са най-значимите проекти на CCCC напоследък?
- Бих отбелязал най-дългия потопен тунел в света, който свързва Хонконг с Макао. Това е всъщност 55-километров преходен морски мост, като част от него – 6,7 км, са тръба, която трябваше да бъде потопена под водата. Направихме 33 секции, всяка с размерите на футболно игрище, с помощта на кораби ги придвижихме и сглобихме т.нар. потопена част от съоръжението.
Друг такъв проект е изграждащият се в момента четвърти мост над Панамския канал, който ще струва 1,4 млрд. долара. Това е окачен мост над най-големия в света плавателен канал, през който минава огромна част от световната търговия.
Около една трета от приходите ни идват от задгранични проекти. Освен в Източна Европа и Латинска Америка работим в Южна Азия, както и в Африка. Изграждаме индустриална зона в Момбаса - втория по големина град в Кения, приключихме жп линията Найроби-Момбаса, в момента строим жп линия Малайзия - Сингапур.
- Какви са особеностите на участието в строителни търгове в нашия регион и по-специално в България? Защо например не се отказахте да участвате в нови търгове, след като 5 години кандидатствахте без успех?
- България е държава - член на ЕС, крайната цел е транспортната инфраструктура тук да се подобри и да достигне нивото на тази в останалите страни членки. Виждаме, че състоянието на пътната и жп инфраструктурата у вас е недостатъчно добро. Считаме, че и бургаското пристанище има потенциал за развитие. Всички тези обекти са част от портфолиото на CCCC и виждаме, че тук имаме поле за работа.
- Участвате ли, или готвите ли се да участвате в други инфраструктурни проекти тук?
- В момента проучваме ситуацията у вас, защото в България има неравномерно развитие между северната и южната част на страната. Северната не е толкова добре развита в инфраструктурно отношение, а и смятам, че е много необходимо в България да бъде изградена една магистрала от юг на север. От една страна, за да се затвори магистралният пръстен, а от друга - за
да се направи страната
едно кръстовище между
Турция, Румъния, Гърция,
Сърбия
Защото имате стратегическо географско положение.
- От всички тези проекти засега е обявена само магистрала “Хемус”, а предстои да се пусне Русе – Велико Търново. Ще участвате ли в тези надпревари?
- Да, следим тези проекти и стига условията да са подходящи за нашето бизнес развитие, ще участваме. Под “подходящи” разбираме открити процедури. А също и да намерим най-подходящия партньор, за да участваме заедно, защото искаме в максимална степен да използваме местните ресурси. Трябва да намерим правилния партньор, правилния проектант и правилния доставчик на материали, за да се получи добавената стойност от реализирането на проекта като ползи за гражданите, за развитието на бизнеса и търговията.