От 2022 г. леките коли, камионите и автобусите задължително трябва да са оборудвани с черни кутии, технология, предупреждаваща за сънливост или разсейване на шофьора, както и интелигентна система за регулиране на скоростта и за безопасно движение на заден ход чрез камери или датчици.

Това предвиждат част от новите правила за пътната безопасност, за които се споразумяха Европейският парламент, Съвеът и ЕК във вторник.

Интелигентната система за регулиране на скростта включва датчици и сензори, чрез които автомобилът сам ще разпознава пътните знаци и посоченото на тях ограничение на скоростта. Ако колата се движи по-бързо от разрешеното, системата

сама ще

намалява

скоростта

Всички превозни средства ще трябва да са оборудвани и със своеобразен дрегер - система, която да разпознава дали водачът е употребил алкохол. В такъв случай двигателят няма да може да бъде стартиран.

Леките автомобили и микробусите ще трябва да имат и предупредителна система при напускане на пътната лента, такава за аварийно спиране и нови обезопасителни колани, подобрени чрез изпитвания на сблъсък.

Освен това се увеличава зоната за удар на главата на пешеходци и колоездачи, която се използва при тестове на сблъсъци от различни ъгли и позиции. Ще трябва да се поставят и предни стъкла от материал, който да не допуска наранявания при катастрофа.

Специфични изисквания се въвеждат за подобряване на пряката видимост на водачите на камиони и автобуси. Ще се отстранят мъртвите зони и ще трябва да се поставят системи в предната част и отстрани на превозното средство за откриване и предупреждаване за уязвими участници в движението, особено при завой При големите превозни средства ще се инсталира и система, която да следи налягането на гумите.

Вградените технологии трябва да намалят броя на произшествията -

очаква се да

бъдат спасени

над 25 хил.

човешки живота

и да се предотвратят най-малко 140 хил. тежки наранявания до 2038 г.

“Всяка година по пътищата на Европа загиват 25 хил. души. По-голямата част от тези злополуки са вследствие на човешка грешка. Можем и трябва да действаме, за да променим това”, коментира комисарят по въпросите за вътрешния пазар Елжбета Бенковска.

Мерките ще спомогнат за постигането на дългосрочната цел на съюза - до 2050 г. броят на загиналите и тежко ранените на пътя да клони към нула.

Те ще помогнат на водачите да свикнат постепенно с новите системи за оказване на помощ при шофиране. Повишаването на степента на автоматизация би могло да компенсира човешките грешки и предлага нови решения във връзка с мобилността на възрастните и хората с физически увреждания. Освен това новите устройства за безопасност ще насърчат иновациите и конкурентоспособността на европейската автомобилна промишленост.

Споразумението по регламента предстои да бъде официално одобрено от Европейския парламент и от Съвета на ЕС. Новите устройства за безопасност ще станат задължителни от 2022 г., с изключение на системите за пряка видимост за камиони и автобуси и разширената зона за удар на главата, които ще последват по-късно поради необходимостта от промени в конструкцията.

През последните години ЕС вече въведе някои задължителни мерки като електронни системи за управление на стабилността във всички превозни средства и усъвършенствани системи за аварийно спиране и системи за предупреждение при напускане на лентата за движение. Те са допринесли за намаляване жертвите на пътя с 50 хил.