Не се обиждайте и гневете, оценете полезното и гледайте на нея като на подарък за вашето развитие

"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.

Важен момент - при прегледа на миналогодишните резултати шефът ви дава т.нар. обратна връзка. Понеже вие не сте изкуствен интелект, а служител от човешки произход, в нея вероятно има и критика. По-директна или по-мека - поднесена като препоръки.
Неприятно, особено в директна форма, но ако обърнете гледната си точка, няма да се ядосвате и/или да страдате. Ще изваждате добавена стойност от обратната връзка и ще напредвате в кариерата.

Да обърнете гледната точка

означава да започнете да възприемате прагматично критиката от шефа. Но най-напред трябва да се справите с негативните си чувства.

Това е по-лесно, когато мениджърът умее да подлага "емоционална възглавница". Т.е. намира какво добро да каже на подчинения и как отрицателното да звучи конструктивно, а не обидно. При преглед на годишните резултати той трябва да се подготви точно така за всеки служител, дори иначе да е от избухливите, които не мислят много за думите, като критикуват в кризисна ситуация. Но ако началникът ви не е достатъчно емоционално интелигентен човек и добър мениджър,

вие си подгответе "емоционална възглавница".

Решете, че каквото и да каже, няма да се засягате, само ще извличате добавена стойност.

За това ще ви помогне да се пропиете със съзнанието, че критиката е просто отрицателна обратна връзка. Терминът има психологически ефект - тушира лошото и набляга на ползата. Критиката е неодобрение и упрек. Обратната връзка е информация дали се справяте.

"Критиката не е приятно преживяване, но е неразделна част от кариерното развитие - казва Анди Молински, професор по организационно поведение. - Мислете за нея като за данни, които ще използвате, за да подобрите работата си и да сте по-успешни."

Такава гледна точка ще породи положителна реакция - че ще осребрите критиката, вместо да се оставите на горчивото чувство, че шефът е несправедлив, да започнете да се отбранявате или пък да се разгневите и рязко да му отговорите.

Прагматичната предварителна настройка ще отдалечи лошите чувства,

които пречат да разсъждавате обективно. Веднага мислете в посока "Това може да ми е полезно". Точно как - ще видите по-късно.

Специалистите препоръчват да си изградите навик винаги така да реагирате при критика - независимо дали идва с официална атестация, с рецензия, с коментар, казан при обсъждане, или от шеф, ядосан в конкретна ситуация. Допускайте, че може да ви е полезна, защото колкото и добри професионалисти да сте, не сте безпогрешни. Има вероятност и да сте бъркали, и да не сте използвали изцяло потенциала си през 2023 г. Следователно способността да приемате негативната обратна връзка е от ключово значение за вашия успех догодина.

Възможно е оценката на шефа да не е справедлива,

но и на това гледайте прагматично.

"Отрицателната обратна връзка може да бъде мощен активатор, особено ако смятаме, че не е точна или честна", коментира Талия Фокс, директор на консултантска фирма за обучение и автор на книга за обратната връзка.

И още нещо има. С реакцията си към критика показвате пред другите своята емоционална интелигентност, добавя Талия Фокс.

Ясно е, че нито страдание, нито гняв ще ви представят добре. Но за разумна първоначална реакция ще си помогнете,

ако честно си дадете сметка какъв ви е характерът.

Според психолозите около 20% от хората са силно чувствителни, не са в състояние да се овладеят и да чуят защо някой ги критикува. Те дълбоко страдат, направо са смачкани, самосъжаляват се.

Знаете, че във вашата компания идва време за т.нар. годишен преглед, знаете и че сте от свръхчувствителните. Така че направете всичко възможно

да изключите т.нар. дефанзивна реакция на мозъка си.

Кажете си, че няма да позволите критиката да смаже самочувствието ви, а само ще вземете полезното от нея. Повтаряйте си, че негативната обратна връзка само на пръв поглед е неодобрение. Всъщност тя е много ценна, защото шефът ви посочва върху какво да работите, за да се развивате. Така обръщате отношението си и намалявате чувствителността си.

Само една петата от хората са свръхчувствителни, а много повече имат т.нар. фиксирано мислене и то им пречи да приемат критиката прагматично. У тях

се задейства защитен механизъм на отхвърляне - чуждото мнение не е правилно.

Те не са склонни да го обмислят и не предприемат мерки, за да вземат полезното от него. Ядосват се, започват да се защитават, да настояват на своето. Не виждат възможност да получат добавена стойност от критиката, да направят подобрения и да постигнат повече.

Ако често постъпвате така, пробвайте да промените начина си на мислене - да го обърнете към фокусирано върху развитието, като 

допускате, че има какво да усъвършенствате у себе си. 

Така на практика също обръщате отношението си към критиката - гледате я като начин да добиете представа какво ви е нужно, за да постигнете по-добър резултат, като естествена част от професионалното си израстване.

След като си дадете сметка какъв ви е характерът, ще знаете как да овладявате първоначалната си реакция при критика от шефа. А когато я овладявате, ще можете да слушате по същество, да мислите правилна или неправилна е обратната връзка, с какво ви е полезна. Тогава ще взимете онова, което е нужно, и няма съмнение, че ще постигнете по-голям успех.

На практика: Как да не наругаете началника, а да го слушате осъзнато

Шефът ви дава обратна връзка, която съдържа критика и препоръки. Вероятно оценката ще ви бъде дадена и писмено, но накратко. Затова е изключително важно при срещата с него да го слушате внимателно. Не бива детайли да се изгубят в комуникацията.

"Трябва да разберете какво точно казва мениджърът - подчертава Анди Молински. - Да бъдеш активен слушател означава наистина да внимаваш какво казва другият. Може да е трудно, когато се чувствате уязвими, но активното слушане ви позволява да извлечете максимума."

"Останете фокусирани върху ползата и

искайте конкретни подробности,

за да избегнете предположения - препоръчва Талия Фокс. - Фокусирайте се върху разбирането на обратната връзка, а не върху отбрана."

Потиснете желанието да реагирате, да се защитите, но не бива да действате импулсивно. "Направете пауза. Реагирането е естествено, но е вредно, защото пречи да използвате тази обратна връзка конструктивно", обяснява Молински.

Вие сте най-уязвими в мига на критиката и може да изпитате силни емоции - гняв, обида, смущение, тревога. Може мислено да искате да избягате или пък да отвърнете на удара. Нищо от това няма да ви помогне. Ще ви помогне да осмислите обратната връзка и да изберете частите, които могат да бъдат полезни за вас.

"Един от начините да успокоите импулса за реакция е да преформулирате въпросния годишен преглед като

моментна снимка, а не като изявление за вашата цялостна стойност

или способности - казва Мери К. Мърфи, директор на компания за човешки ресурси. - Това е момент, във времето има място за растеж и развитие. Не забравяйте, че повечето мениджъри не предоставят конструктивна обратна връзка, освен ако не вярват в способността ви да растете и да се подобрявате."

Може да не сте съгласни с градивната критика. "Намерете доверени колеги и приятели, разкажете им, покажете им обратната връзка, която сте получили - казва Мърфи. - Позволете им да ви помогнат да видите какви действия можете да предприемете, за да отговорите на критиката и да се самоусъвършенствате. Растежът и развитието са непрекъснат процес, а не фиксиран статус или резултат. От обратната връзка можете