• Нямаме ползи от него, категоричен е кметът Димитър Николов
  • Решението е на фона на напрежението с концесионера на двете морски летища

Кметът на Бургас Димитър Николов  вади града от сдружението "Алианс Българско Черноморие". То бе създадено преди 2 години  по инициатива на германския концесионер на двете ни морски летища   "Фрапорт Туин стар еърпорт мениджмънт". Това се разбра от внесена от негово име  докладна записка в общинския съвет, която ще се гласува идната седмица.

Идеята за учредяване на сдружението беше да популяризира морето ни като предпочитана туристическа дестинация в Европа и света и да издига престижа му като привлекателен обект за инвестиции и търговско сътрудничество. За целта бе създадена и дигитална платформа.

"Видно от дигиталната платформа обаче приоритетно се рекламира и развива Северното Черноморие. Не се полагат очакваните усилия за позициониране на Южното Черноморие като атрактивна, иновативна и устойчива туристическа дестинация.

Не е осигурена среда за сътрудничество между местните представители на туристическия бранш и авиационния сектор, а

продължава да се разчита на ресурс от общините 

Неспазването на направената заявка за подпомагане на община Бургас в цялостната политика за осигуряване на така необходимия въздушен транспорт до всички важни европейски дестинации води до извод, че участието на общината в това сдружение няма да доведе до постигане на формално посочените цели", обяснява кметът мотивите си за прекратяване на членството.

Сдружението не помагало с нищо и за подобряване на демографията на Бургас, за която бе приета специална програма. Една от мерките, записани в нея, е насочена към  поддържане и популяризиране на имиджа на Бургас като предпочитана дестинация за туризъм и отдих, с което да привлича млади хора.

В  "Алианс Българско Черноморие" членуват над 20 организации, сред които  хотели, туристическите камари на Варна и Бургас и авиокомпании. Освен Бургас обаче към него не е привлечена  друга община.

Предложението на кмета Димитър Николов идва на фона на засилващото се напрежение между южните морски общини и концесионера на летището.

Кметовете и бизнесът обвиняват "Фрапорт", че толерира Варна за сметка на Бургас, оставяйки го само с два полета до Лондон през зимата, докато от северния град се лети целогодишно до различни европейски дестинации.

Предвиденият за догодина 6-месечен ремонт на пистата допълнително нагнети отношенията с концесионера.

Кметът на Поморие Иван Алексиев официално внесе в общинските съвети в 13-те общини от Бургаска област предложението си за създаване на сдружение "Фонд за развитие на летище Бургас", който да дотира разкриването на редовни въздушни линии от европейски дестинации до морския град.

Предпочитанията са за Германия, включително и до Истанбул, откъдето

проявяват голям интерес за въздушна връзка  с Бургас

Средствата ще бъдат събирани от туристическия данък. На първо  време  плановете са целогодишно да се лети в пет дни от седмицата, а не да се разчита само на чартърите през лятото като въздушна връзка на Южното Черноморие със света.

Идеята за целогодишни полети  бе доразвита и с предложението за създаване на регионална авиолиния "Бургас еър" (виж карето по-долу), която да извършва полети до нови дестинации.

Предложението бе споделено от представителя на българската чартърна компания "Джи Пи Авиейшън" Момчил Камбуров на среща при областния управител Пламен Янев, след като и 13-те бургаски общини поискаха преди това преразглеждане на концесията на "Фрапорт".

Южните общини до месец с бизнесплан за авиокомпания - Burgas Air

Бъдещата авиокомпания Burgas Air ще бъде собственост на общините по Южното Черноморие, като до края на април ще бъде изготвен бизнесплан за създаването и дейността й.

Това разкри Момчил Камбуров по време на среща с кметовете при областния управител.

По думите му ще се разчита на т. нар. етнически трафик. Например на сънародниците, които живеят в Германия, и които в момента са 400 хил., както и на българите, които живеят в района на 100 км радиус от летище Бургас.

Към този етнически трафик ще бъдат продавани допълнително седалки на туроператорите, като един самолет ще лети по редовни линии от Бургас, а други два - с други авиокомпании на принципа на "мокър лизинг", обясни Камбуров.

По думите му така ще се намали стопанският риск за новосъздадената фирма, като дейността се разпредели в две отделни зони. Предвижда се самолетите първоначално да не са собствени, а взети под наем.

Мокър лизинг в света на авиацията означава самолетът да се вземе под наем заедно с екипажа и екип за техническата му поддръжка и машината да е напълно застрахована. Освен до Германия се обмислят редовни полети и до Испания, Англия и Кипър.

"Лицензирането на нова авиокомпания, както и първите година-две са много трудни и е необходимо много добре да се подготви финансирането й.

Намирането на състав също е много голям проблем в световен мащаб. Необходими ще са 10 до 15 мениджърски позиции, за които трябва висококвалифицирани кадри с опит.

Проблем има и с пилотите на самолети в световен мащаб. Стартираща виокомпания е много скъпо удоволствие и трябва много внимателно да се анализират нещата", коментира по време на срещата Стефан Трифонов, изпълнителен директор и съдружник в авиокомпанията Electra Airways.

Сметките засега показват, че ако всички общини по Южното Черноморие внасят по 2 лева отчисление от туристическата такса за всеки почиващ на тяхна територия, от това ще се съберат около 700 хиляди лева за първата година, което е крайно недостатъчно да започне дейност цяла авиокомпания.