Един клик – и си вътре

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Един клик – и си вътре

Чисто житейска ситуация, свързана с проблем, понякога може да стане подтик за създаване на нова технология или поне за доразвиване и модернизиране на вече съществуваща. Такъв е случаят с компютърния специалист Димитър Димитров, който успява със свои съдружници да създаде и развие иновативно приложение за закупуване на билети за градския транспорт, което вече работи в Англия и в България. И както изглежда, има шансове да завладее доста пазари, защото се появява на празно място. На което използваните технологии вече са остарели, а нови никой друг не е създал.

Идеята за мобилното приложение Tickey, което позволява ползване на градския транспорт с помощта на смартфона в джоба, хрумва на Димитров, когато преди 4-5 години му се налага да води двамата си 6-годишни сина на детска градина с тролея. Разстоянието от дома му до детското заведение е такова, че не е удобно да използва кола. Но в същото време на спирката няма павилион за билети. Когато отива до шофьора, в повечето случаи се оказва, че няма билети, а автоматите, както се знае, приемат само монети.

Картата за градски транспорт решава проблема само донякъде. Защото пластмасовият носител може да се купи само от определен брой пунктове и да се зарежда там.

Така на Димитров, който е отдавна в ИТ бранша и познава технологичните новости, му хрумва идеята да разработи система, която позволява купуването на билети с помощта на мобилния телефон.

Димитров е завършил Техническия университет в София и работи в ИТ сферата от 1991 година. Бил е ИТ директор в Хеброс банк, а след това дълги години е работил в Русия - в IBM и в Accenture. Работил е и в Райфайзенбанк.

След прибирането си в България през 2010 г. започва да се занимава с внедряването на ERP системи в различни компании, за което създава фирма със свои съдружници.
Разработването на мобилно приложение за ERP система му позволява да проникне по-дълбоко в тези технологии. Започват да експериментират със сензори за близост. А това е много важно в градския транспорт, защото позволява да се определи на коя спирка и на коя станция на метрото се намира мобилният телефон на човека, следователно и самият човек.

Така постепенно достига да идеята за разработване на Tickey.
“През 2013 г. вече имахме екип, валидирана идея и спечелихме трето място на един от многото организиращи се в София стартъп уикенди. След това от Start it Smart ни поканиха в техния акселератор“, разказва Димитров.

Последователно получават финансиране от фонда Eleven – първо 25 000 евро, а после още 75 000 евро. През 2015 г. фирмата вече е от седем души, като всички са напуснали предишната си месторабота.

Да изпревариш времето

Докато пробват да създадат работеща идея и да организират бизнес модел, който позволява самофинансиране обаче минава време, а сблъскването с трудности е някак си неизбежно.

„Всички ни казваха, че в публичния сектор какъвто е градският транспорт навсякъде по света, е изключително трудно, почти невъзможно да се работи. Бавно се пробива, налага се да се правят обществени поръчки или публично-частни партньорства, което отнема много време“, спомня си Димитров.
И наистина началото е много трудно. Преговарят с много общини у нас и в чужбина, но в България редовният отговор, който получават, е: „Много е хубаво, но е твърде рано за това“.

Преди това в България е правен само един опит за продажба на билети за градски транспорт през мобилни устройства на основата на QR-код. Който обаче стига само до експериментална фаза.

Паралелно с Tickey на пазара са появат една естонска и една израелска фирма, които също предлагат мобилни системи за закупуване на билети за транспорт. Естонската все още тества вътрешно технологията си, а израелската малко по-късно се насочва към друга сфера на дейност. Има и германски и британски фирми за такива билетопродаващи системи, но използват друга технология, която затруднява клиентите значително повече отколкото Tickey.

Истината изисква да се каже, че пред това да продаваш билети за транспорт през мобилно устройство има и обективни трудности. Преди всичко самите билетопродаващи системи са различни.

Съществуват няколко сценария за плащане. Най-разпространеният е „check in-check out”. Тоест, при влизане примерно в метрото, системата разпознава пътника и той трябва да кликне, за да посочи, че иска да влезе. Същото прави и при излизането си на другата станция. И тарифата, ако е направена по зони, както е примерно в Лондон, взима толкова пари колкото зони си пропътувал.

Другият сценарий се казва „check in-be out“. При него системата не отбелязва изрично напускането на клиента. Просто понеже телефонът вече не е в обхвата на системата, тя решава, че пътникът е пътувал до определено място и е слязъл там.
Има и трети вариант: „be in-be out“. При него телефонът просто си седи в джоба и пътникът не прави нищо. Но при всяко доближаване до турникета или до вратата на автобуса те се отварят. Въпреки очевидното си удобство, това е най-слабо застъпеният сценарий, защото от законодателна гледна точка в повечето държави се иска пътникът да потвърди, че иска да пътува.

В софийското метро се използва системата „check in-be out“, защото билетът е с една и съща стойност, независимо от пропътуваното разстояние и независимо от времето за престой в подземната железница. Но първият клиент на Tickey не е тук, в България, а в далечна Англия.

Модел, удобен за всички

„През януари 2016 г. бяхме на конференция в Лондон и използвахме случая, за да отидем до Югозападна Англия, във Формът. Един фериботен оператор там ни беше поканил да разговаряме за внедряване на системата ни, защото в определени дни на ферибота се натрупвали гигантски опашки от хора, които искат да си купят билет“, разказва Димитров.

Казали им, че са разговаряли и с други доставчици на такива мобилни технологични решения за продажба на билети, но не са стигнали до споразумение, защото моделът не им харесвал. Всички предлагали на фериботния оператор да си закупи лиценза за работа със системата и да оперира сам с нея. Но фирмата оператор на ферибота не искала такова нещо, нейната цел е все пак да превозва хората и колите им, а не да прави нови инвестиции в нещоу което й е непознато.

Така Tickey създават нов бизнес модел, който е еднакво приложим за различни транспортни системи и не създава трудности и грижи на никоя от страните. При него софтуерът и изобщо цялата система си остава собственост на Tickey, а транспортният оператор не плаща нищо и следователно няма грижи за поддръжката и за неизбежното обновяване на софтуера.

Транспортният оператор няма и никакви първоначални разходи. Той просто продава на едро предварително билетите на Tickey, които ги препродават на дребно на същата цена и печелят от предварително определената комисиона – същият принцип, на който работят и агенциите за продажба на самолетни билети и екскурзии.

“Улеснението за нас е в това, че имаме пълен контрол над системата и можем да работим с всякакви видове транспортни оператори, без да се налага да се интегрираме с техните билетопродаващи системи, което изисква много време и усилия“, признава Димитров.

Инсталирането, тестовете и започването на реална работа на системата Tickey в Англия отнема едва четири-пет месеца.

Малко по-трудно стават нещата със софийското метро. Със Софийския метрополитен е решено първо да пробват да въведат определени колонки на няколко от станциите в столицата. Системата работи добре, както гласят първите отзиви, но повечето хора, които я ползват, искат по този начин да влизат на всички станции. А за да има смисъл от тази система, тя трябва да се въведе и за останалите превозни средства от градския транспорт – автобуси, трамваи и тролейбуси.

Димитров допълва, че в идеалния си вариант трябва да е приложима и за абсолютно всички услуги на Центъра за градска мобилност, включително ползването на паркингите и на колела от бъдещата концесия за велосипедите.

Инвестицията за въвеждането на Tickey в целия градски транспорт на София е около 100 000 евро, без да се броят билетите, които фирмата ще предплати.

Наскоро Tickey са поканени в Осло, за да преговарят за въвеждането на услугата и там. От първоначалните разговори с тамошните власти излязло, че компанията им за градски транспорт е готова дори да раздава безплатно смартфони на хората, които нямат, за да могат да купуват по този начин билетите. Защото това освен всичко друго означава, че фирмата снижава разходите си за персонал, който да ги продава, както и инвестиции в билетопродаващи автомати, които са много скъпи.

Как действа Tickey?

В турникета в метрото фирмата има контролер, който се управлява от нейния сървър. Телефонът на клиента засича сензора за близост в турникета и на екрана на смартфона се поява надпис, който указва къде точно се намира човекът. Заедно с въпрос дали иска да влезе. Ако отговорът е „да“, сървърът нарежда на турникета да се отвори. Там, където на турникетите има и електронен екран, се появява надпис, че човек може да мине. Там, където има само бариера, тя се вдига или се отмества.
Когато клиентът започне да ползва услугата, той плаща по 1,60 лева за всеки билет. Но в момента когато достигне 360 лв. - колкото струва по принцип годишната карта за целия градски транспорт в София, престава да плаща и ползва услугата така до края на годината.

iBeacon технологията, която се използва, позволява употребата на почти всички съвременни смартфони, които имат приемник от bleutooth 4 нагоре. Такива са от iPhone 4 нагоре, а при Android – от Android 4.3 нагоре. За разлика от предишните bleutooth устройства при новите няма период за 

Повече - в книжното тяло 

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

“Теленор” продава бизнеса си у нас, в Сърбия и Черна гора

“Теленор” продава бизнеса си у нас, в Сърбия и Черна гора

За купувач се сочи американски инвестиционен фонд, давал 2 млрд. евро “Теленор” ще продава бизнеса си на Балканите, съобщи специализираното издание Mergermarket. Изданието се позовава на три неофициални източника. Купувач бил американски фонд, който щял да плати 2 млрд. евро за бизнеса на норвежците в България, Сърбия и Черна гора.

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

“Алтернатива за Германия” се обяви против приемането на “бедната” България в еврозоната, съобщават германски медии. Правителството на България и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер искат бедната балканска страна да се присъедини към валутния съюз, отбеляза в съобщение председателят на популистката партия Йорг Мойтен.

Закона за многогодишните спестовни влогове обсъждат в парламента днес

Закона за многогодишните спестовни влогове обсъждат в парламента днес

По предложение на ПГ на Обединените патриоти като първа точка депутатите ще обсъдят на първо четене промени в Закона за уреждане правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове. Това предвижда програмата на парламента за тази седмица. Втора точка по предложение на ПГ на ДПС е първо четене на промени в Закона за банковата

Свързват река и две морета с транспортен жп хъб

Свързват река и две морета с транспортен жп хъб

България иска да привлече китайски инвестиции най-вече в големи проекти. На срещата в края на ноември в Будапеща на страните от инициативата 16+1 премиерът Бойко Борисов спомена, че разчита на сътрудничество с Китай, за да бъдат изградени автомагистралите “Хемус” и “Черно море” и жп линията Русе - Варна.

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Митниците искат проверка от ДАНС, тя продължава 5 месеца и в средата на 2016 г. резултатите са при премиера. Работна група открива и отстранява пробивите. Изтрит документ за доставка на горива от голяма петролна компания става причина за разкриването на пробива в акцизната система на митниците, научи “24 часа” от няколко независими източника.

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Обработват се, за да се предотврати непрекъснатото отделяне на прах И сред най-активните и придобили опит домашни майстори срещнах малцина, които биха се заели със задачата сами да шлайфат бетонни или скални повърхности. Задачата наистина не е никак лесна и е по силите само на най-упоритите и онези, които наистина имат достатъчно време и средства,

Симеон Дянков: Еврото вдига цените само при плаващ курс, а България е във валутен борд

Симеон Дянков: Еврото вдига цените само при плаващ курс, а България е във валутен борд

В еврозоната ръстът на икономиката и на доходите е по-висок, затова хайде да не ни казват догонете ни и тогава елате. За да стане, трябва да сме вътре   - Г-н Дянков, финансовият министър обяви, че към юни България подава молба за чакалнята на еврозоната. Вие също настоявате, че сега е моментът. Защо, г-н Дянков?

Френски предприемачи развиват успешен бизнес с видеоигри у нас, около 800 млади французи живеят и работят в България

Френски предприемачи развиват успешен бизнес с видеоигри у нас, около 800 млади французи живеят и работят в България

Френската общност в България наброява около 1600 души, като почти половината от тях, т.е. около 800 души са под 35 години, така че преобладават младите хора. Това заяви френската министърка по европейските въпроси Натали Лоазо в отговор на въпрос на „24 часа“ на пресконференция в петък вечерта. В интервю за вестника ден по-рано тя заяви,

Газпром получи разрешение за строителство на втората линия на Турски поток

Газпром получи разрешение за строителство на втората линия на Турски поток

Руският гигант Газпром получи по дипломатически канали разрешение от турските власти за строителство на втората линия от морския участък на газопровода Турски поток до турския бряг, предаде ТАСС. Президентът на руския газов холдинг Алексей Милер каза, че реализацията на проекта Турски поток върви "с пълен ход".

“Унифарм” се влива в  “Софарма”

“Унифарм” се влива в “Софарма”

“Софарма” свиква общо събрание на акционерите за вливане на “Унифарм” в компанията. То ще се проведе на 23 февруари, съобщи дружеството чрез БФБ - София. Към 30 септември 2017 г. “Софарма” притежава 98,77% от капитала на “Унифарм”. Тя произвежда лекарства в квартал “Дървеница” и до метростанция “Мусагеница” в София.

Най-коментирани

Борисов в Страсбург: Ако сме корумпирани, защо икономиката ни расте най-много в ЕС (обзор)

Борисов в Страсбург: Ако сме корумпирани, защо икономиката ни расте най-много в ЕС (обзор)

Проблемът да е решен до 2-3 години, предвижда премиерът Нито керемида извън втория лифт в Пирин, зарече се той Без ЕС Балканите ще бъдат превзети от джихадисти “Корупция има навсякъде и водим огромна битка. Избиран съм 11 пъти като победител на избори в България. София имаше криза с боклука, когато станах кмет. Нямаше завод, нямаше нищо.

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

България има изключително богат туристически потенциал, но за да го развиваме, трябва да имаме достъп до планината, а това става чрез ски лифтове. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. По думите ѝ туризмът губи oт това,

Министър Петкова: Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ "Марица-Изток 2"

Министър Петкова: Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ "Марица-Изток 2"

Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ „Марица-Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова на брифинг във връзка с пресконференцията на българския бизнес и неговите приоритети за 2018 г., на която бе прогнозирано поскъпване на тока с между 15 и 30%, предаде „Фокус“.

15 НПО-та с отворено писмо до Борисов за Банско, искат среща

15 НПО-та с отворено писмо до Борисов за Банско, искат среща

Екоорганизации изпратиха отворено писмо до министър-председателя на Република България Бойко Борисов с искане за незабавна среща. В него се казва: Уважаеми г-н Борисов, Ние сме представители на неправителствени организации, чиито над 6000 симпатизанти на шествие в София подкрепиха решението на МС от 28.12.2017 година.

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

“Алтернатива за Германия” се обяви против приемането на “бедната” България в еврозоната, съобщават германски медии. Правителството на България и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер искат бедната балканска страна да се присъедини към валутния съюз, отбеляза в съобщение председателят на популистката партия Йорг Мойтен.

Влагат над 41 млн. лв. за ремонт на „Графа“ и други знакови места в София

Влагат над 41 млн. лв. за ремонт на „Графа“ и други знакови места в София

Над 41 млн. лв. ще бъдат вложени в ремонт на знакови градски пространства в София, сред които т. нар. „Златна София“, бул. „Цар Освободител“, ул. „Граф Игнатиев“ и други, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство. Инвестициите в модернизиране на две ключови зони на столицата ще бъдат направени по проект „Изграждане,

Велико Търново е сред основните генератори на икономически растеж у нас

Велико Търново е сред основните генератори на икономически растеж у нас

Инвестиционната среда в Старата столица става все по-добра Велико Търново е сред водещите генератори на икономически растеж в България, сочи специализирано изследване на Института за пазарна икономика /ИПИ/, цитиран от общинската пресслужба. Старата столица е сред 20-е икономически центъра в страната,

Ford Fiesta е Кола на годината в България за 2018 година

Ford Fiesta е Кола на годината в България за 2018 година

Ford Fiesta бе избран за Кола на годината на България за 2018 година в конкурса на Прес Авто Клуб България, в които участват 40 автомобилни журналисти. Fiesta надделя с две гласа над Opel Insignia във финалната надпревара на 6-те победителя в отделните категории. В категорията Лек автомобил на годината 2018 на България победител стана Opel

Кабинетът оттегля жалба за имот на летището

Кабинетът оттегля жалба за имот на летището

Правителството реши в четвъртък да оттегли жалба на държавата срещу съдебно решение, с което се признава правото на собственост на “Авиокомпания “Хемус ер” върху части от поземлен имот в местността Летищен комплекс - София. Прекратяването на съдебния спор ще даде възможност да се изпълни инвестиционен проект на “Луфтханза Техник София” и “България

Правят нов план за Витоша, но без ново строителство

Правят нов план за Витоша, но без ново строителство

Нов план за управление на природен парк “Витоша”, но без ново строителство в планината, а само модернизация на съществуващите съоръжения. Това са обсъдили вицепремиерът Валери Симеонов, министрите на околната среда и на спорта Нено Димов и Красен Кралев и кметът на София Йорданка Фандъкова на среща в Столичната община в сряда.

Плащането с карта - без такса, за теглене на пари ще е минимална

Плащането с карта - без такса, за теглене на пари ще е минимална

Банките ще могат да отказват възстановяването на суми до 100 лв. без такса, за теглене на пари ще е минимална Основни банкови услуги скоро ще се предлагат с нулеви такси, а за други размерите им ще се намалят. Това предвижда нов закон за платежните услуги, който вече е приет от парламента на първо четене.

Картата на “24 часа”: В Плевен “Мизия” прави по 1500 костюма на ден за Европа, а “Плама” е в историята

Картата на “24 часа”: В Плевен “Мизия” прави по 1500 костюма на ден за Европа, а “Плама” е в историята

“Обърканият преход в заглавия” - така “24 часа” разказва с факсимилета на заглавия от стари вестници за раздържавяването през последните години. Държавната агенция за национална сигурност от 1 декември 2016 г. проверява най-спорните сделки и като краен продукт главният прокурор Сотир Цацаров обяви в парламента 28 проблемни приватизации.

Московски: Приоритети на региона са  дигиталната и транспортна свързаност

Московски: Приоритети на региона са дигиталната и транспортна свързаност

"Политическата обстановка в последния месец е изключително динамична. Един от основните приоритети за развитие на региона е свързаността - не само транспортна, но и дигитална. Искаме да ускорим развитието на дигиталните технологии. Освен концепцията за 5G интернет, ще се опитаме и да завършим някои други оптични мрежи".

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Митниците искат проверка от ДАНС, тя продължава 5 месеца и в средата на 2016 г. резултатите са при премиера. Работна група открива и отстранява пробивите. Изтрит документ за доставка на горива от голяма петролна компания става причина за разкриването на пробива в акцизната система на митниците, научи “24 часа” от няколко независими източника.

Банско предпочитан и от турските туристи

Банско предпочитан и от турските туристи

Ангелкова: Туризмът губи, ако няма лифтове Българският ски курорт Банско е най-предпочитан от турските ученици за зимната им ваканция. Това съобщи президентът на Съюза на турските туроператорски агенции Башаран Улусой. Според него нашите ски и ваканционни центрове са избор номер едно за зимната почивка на южните ни съседи.

ГЕРБ пусна доклади с мерки за митниците преди вота в сряда (Обзор)

ГЕРБ пусна доклади с мерки за митниците преди вота в сряда (Обзор)

Документите показват, че след проверката на ДАНС пробиви вече няма Всички препоръки на ДАНС относно системата на митниците за събиране на акцизи са изпълнени, съобщиха от пресцентъра на ГЕРБ. От централата на партията разпространиха и документи с конкретните действия, след като от БСП ги обвиниха, че не било предприето нищо за няколко години.

Поевтиняват плодове и зеленчуци

Поевтиняват плодове и зеленчуци

Цените на плодовете и зеленчуците намаляват от началото на 2018 г., показват данни на Държавната комисия за стокови борси и тържища (ДКСБТ). От бюлетина на комисията се разбира, че индексът на цените на едро се е понижил до ниво от 1,486 пункта в изминалата седмица спрямо 1,499 пункта преди това. За сравнение в началото на година нивото на

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

България има изключително богат туристически потенциал, но за да го развиваме, трябва да имаме достъп до планината, а това става чрез ски лифтове. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. По думите ѝ туризмът губи oт това,

Има икономически мотори от двете страни на Балкана - трябва да се свържат

Има икономически мотори от двете страни на Балкана - трябва да се свържат

Картата на българския просперитет се покрива с тази на магистралите и добрите пътища Защо малки общини като Раднево и Козлодуй бият по средни заплати големите областни центрове София, Пловдив, Варна, Стара Загора? Тенденция ли е това в развитието на българската икономика в бъдеще? Тези и много други въпроси породи ново проучване на Института за

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Обработват се, за да се предотврати непрекъснатото отделяне на прах И сред най-активните и придобили опит домашни майстори срещнах малцина, които биха се заели със задачата сами да шлайфат бетонни или скални повърхности. Задачата наистина не е никак лесна и е по силите само на най-упоритите и онези, които наистина имат достатъчно време и средства,