Един клик – и си вътре

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Един клик – и си вътре

Чисто житейска ситуация, свързана с проблем, понякога може да стане подтик за създаване на нова технология или поне за доразвиване и модернизиране на вече съществуваща. Такъв е случаят с компютърния специалист Димитър Димитров, който успява със свои съдружници да създаде и развие иновативно приложение за закупуване на билети за градския транспорт, което вече работи в Англия и в България. И както изглежда, има шансове да завладее доста пазари, защото се появява на празно място. На което използваните технологии вече са остарели, а нови никой друг не е създал.

Идеята за мобилното приложение Tickey, което позволява ползване на градския транспорт с помощта на смартфона в джоба, хрумва на Димитров, когато преди 4-5 години му се налага да води двамата си 6-годишни сина на детска градина с тролея. Разстоянието от дома му до детското заведение е такова, че не е удобно да използва кола. Но в същото време на спирката няма павилион за билети. Когато отива до шофьора, в повечето случаи се оказва, че няма билети, а автоматите, както се знае, приемат само монети.

Картата за градски транспорт решава проблема само донякъде. Защото пластмасовият носител може да се купи само от определен брой пунктове и да се зарежда там.

Така на Димитров, който е отдавна в ИТ бранша и познава технологичните новости, му хрумва идеята да разработи система, която позволява купуването на билети с помощта на мобилния телефон.

Димитров е завършил Техническия университет в София и работи в ИТ сферата от 1991 година. Бил е ИТ директор в Хеброс банк, а след това дълги години е работил в Русия - в IBM и в Accenture. Работил е и в Райфайзенбанк.

След прибирането си в България през 2010 г. започва да се занимава с внедряването на ERP системи в различни компании, за което създава фирма със свои съдружници.
Разработването на мобилно приложение за ERP система му позволява да проникне по-дълбоко в тези технологии. Започват да експериментират със сензори за близост. А това е много важно в градския транспорт, защото позволява да се определи на коя спирка и на коя станция на метрото се намира мобилният телефон на човека, следователно и самият човек.

Така постепенно достига да идеята за разработване на Tickey.
“През 2013 г. вече имахме екип, валидирана идея и спечелихме трето място на един от многото организиращи се в София стартъп уикенди. След това от Start it Smart ни поканиха в техния акселератор“, разказва Димитров.

Последователно получават финансиране от фонда Eleven – първо 25 000 евро, а после още 75 000 евро. През 2015 г. фирмата вече е от седем души, като всички са напуснали предишната си месторабота.

Да изпревариш времето

Докато пробват да създадат работеща идея и да организират бизнес модел, който позволява самофинансиране обаче минава време, а сблъскването с трудности е някак си неизбежно.

„Всички ни казваха, че в публичния сектор какъвто е градският транспорт навсякъде по света, е изключително трудно, почти невъзможно да се работи. Бавно се пробива, налага се да се правят обществени поръчки или публично-частни партньорства, което отнема много време“, спомня си Димитров.
И наистина началото е много трудно. Преговарят с много общини у нас и в чужбина, но в България редовният отговор, който получават, е: „Много е хубаво, но е твърде рано за това“.

Преди това в България е правен само един опит за продажба на билети за градски транспорт през мобилни устройства на основата на QR-код. Който обаче стига само до експериментална фаза.

Паралелно с Tickey на пазара са появат една естонска и една израелска фирма, които също предлагат мобилни системи за закупуване на билети за транспорт. Естонската все още тества вътрешно технологията си, а израелската малко по-късно се насочва към друга сфера на дейност. Има и германски и британски фирми за такива билетопродаващи системи, но използват друга технология, която затруднява клиентите значително повече отколкото Tickey.

Истината изисква да се каже, че пред това да продаваш билети за транспорт през мобилно устройство има и обективни трудности. Преди всичко самите билетопродаващи системи са различни.

Съществуват няколко сценария за плащане. Най-разпространеният е „check in-check out”. Тоест, при влизане примерно в метрото, системата разпознава пътника и той трябва да кликне, за да посочи, че иска да влезе. Същото прави и при излизането си на другата станция. И тарифата, ако е направена по зони, както е примерно в Лондон, взима толкова пари колкото зони си пропътувал.

Другият сценарий се казва „check in-be out“. При него системата не отбелязва изрично напускането на клиента. Просто понеже телефонът вече не е в обхвата на системата, тя решава, че пътникът е пътувал до определено място и е слязъл там.
Има и трети вариант: „be in-be out“. При него телефонът просто си седи в джоба и пътникът не прави нищо. Но при всяко доближаване до турникета или до вратата на автобуса те се отварят. Въпреки очевидното си удобство, това е най-слабо застъпеният сценарий, защото от законодателна гледна точка в повечето държави се иска пътникът да потвърди, че иска да пътува.

В софийското метро се използва системата „check in-be out“, защото билетът е с една и съща стойност, независимо от пропътуваното разстояние и независимо от времето за престой в подземната железница. Но първият клиент на Tickey не е тук, в България, а в далечна Англия.

Модел, удобен за всички

„През януари 2016 г. бяхме на конференция в Лондон и използвахме случая, за да отидем до Югозападна Англия, във Формът. Един фериботен оператор там ни беше поканил да разговаряме за внедряване на системата ни, защото в определени дни на ферибота се натрупвали гигантски опашки от хора, които искат да си купят билет“, разказва Димитров.

Казали им, че са разговаряли и с други доставчици на такива мобилни технологични решения за продажба на билети, но не са стигнали до споразумение, защото моделът не им харесвал. Всички предлагали на фериботния оператор да си закупи лиценза за работа със системата и да оперира сам с нея. Но фирмата оператор на ферибота не искала такова нещо, нейната цел е все пак да превозва хората и колите им, а не да прави нови инвестиции в нещоу което й е непознато.

Така Tickey създават нов бизнес модел, който е еднакво приложим за различни транспортни системи и не създава трудности и грижи на никоя от страните. При него софтуерът и изобщо цялата система си остава собственост на Tickey, а транспортният оператор не плаща нищо и следователно няма грижи за поддръжката и за неизбежното обновяване на софтуера.

Транспортният оператор няма и никакви първоначални разходи. Той просто продава на едро предварително билетите на Tickey, които ги препродават на дребно на същата цена и печелят от предварително определената комисиона – същият принцип, на който работят и агенциите за продажба на самолетни билети и екскурзии.

“Улеснението за нас е в това, че имаме пълен контрол над системата и можем да работим с всякакви видове транспортни оператори, без да се налага да се интегрираме с техните билетопродаващи системи, което изисква много време и усилия“, признава Димитров.

Инсталирането, тестовете и започването на реална работа на системата Tickey в Англия отнема едва четири-пет месеца.

Малко по-трудно стават нещата със софийското метро. Със Софийския метрополитен е решено първо да пробват да въведат определени колонки на няколко от станциите в столицата. Системата работи добре, както гласят първите отзиви, но повечето хора, които я ползват, искат по този начин да влизат на всички станции. А за да има смисъл от тази система, тя трябва да се въведе и за останалите превозни средства от градския транспорт – автобуси, трамваи и тролейбуси.

Димитров допълва, че в идеалния си вариант трябва да е приложима и за абсолютно всички услуги на Центъра за градска мобилност, включително ползването на паркингите и на колела от бъдещата концесия за велосипедите.

Инвестицията за въвеждането на Tickey в целия градски транспорт на София е около 100 000 евро, без да се броят билетите, които фирмата ще предплати.

Наскоро Tickey са поканени в Осло, за да преговарят за въвеждането на услугата и там. От първоначалните разговори с тамошните власти излязло, че компанията им за градски транспорт е готова дори да раздава безплатно смартфони на хората, които нямат, за да могат да купуват по този начин билетите. Защото това освен всичко друго означава, че фирмата снижава разходите си за персонал, който да ги продава, както и инвестиции в билетопродаващи автомати, които са много скъпи.

Как действа Tickey?

В турникета в метрото фирмата има контролер, който се управлява от нейния сървър. Телефонът на клиента засича сензора за близост в турникета и на екрана на смартфона се поява надпис, който указва къде точно се намира човекът. Заедно с въпрос дали иска да влезе. Ако отговорът е „да“, сървърът нарежда на турникета да се отвори. Там, където на турникетите има и електронен екран, се появява надпис, че човек може да мине. Там, където има само бариера, тя се вдига или се отмества.
Когато клиентът започне да ползва услугата, той плаща по 1,60 лева за всеки билет. Но в момента когато достигне 360 лв. - колкото струва по принцип годишната карта за целия градски транспорт в София, престава да плаща и ползва услугата така до края на годината.

iBeacon технологията, която се използва, позволява употребата на почти всички съвременни смартфони, които имат приемник от bleutooth 4 нагоре. Такива са от iPhone 4 нагоре, а при Android – от Android 4.3 нагоре. За разлика от предишните bleutooth устройства при новите няма период за 

Повече - в книжното тяло 

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Това е заради делото на “Инерком” срещу КЗК, която забрани сделката с ЧЕЗ заради концентрация Гинка Върбакова, чиято фирма “Инерком България” бе избрана за купувач на активите на ЧЕЗ в България, излиза от управлението на бизнеса си с фотоволтаици. Това става ясно от промени във фирмите, които тя до 12 септември оглавяваше.

Финансовият регулатор заличи "Лев Инс брокер" като брокер

Финансовият регулатор заличи "Лев Инс брокер" като брокер

Заличиха "Лев Инс брокер" от регистъра на застрахователните брокери, воден от Комисията за финансов надзор(КФН). То е отделна компания от застрахователната компания "Лев Инс". Това става ясно от решенията взети от регулатора в понеделник.  В решението за заличаване се посочва, че застрахователният брокер не е изпълнил изискването за внасяне на

Доматите поевтиняват, краставиците и чушките поскъпват

Доматите поевтиняват, краставиците и чушките поскъпват

Индексът на тържищните цени /ИТЦ/, който отразява цените на хранителните стоки на едро, се покачи тази седмица с 2,60 процента до 1,374 пункта, сочат данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата /ДКСБТ/. Тази година ИТЦ падна в средата на август до 1,311 пункта. Базовото ниво на индекса - 1,000, е от 2005 година.

От днес започват масово да разрушават незаконни постройки в Гърция

От днес започват масово да разрушават незаконни постройки в Гърция

Днес започва мащабна акция по разрушаване на незаконни строежи в Гърция, предава БНР. След област Атика, днес стартира бутане на вили и къщи в цялата страна, строени на забранени зони на брега на морето и в защитени горски райони. Изтече и законният срок, в който собствениците имаха право да обжалват.

Енергиен експерт: Не е съмнително, че Ахмед Доган е купил ТЕЦ-Варна

Енергиен експерт: Не е съмнително, че Ахмед Доган е купил ТЕЦ-Варна

По думите на Хиновски централата била в тежко финансово положение, но тази сделка безспорно е положителна за българската енергетика „В никакъв случай не е съмнително, че Ахмед Доган е купил 70% от ТЕЦ-Варна, защото това е много важна централа”, коментира енергийният експерт Иван Хиновски в студиото на „Тази сутрин” по Би Ти Ви.

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Търсят и кой ползва служебни возила като лични Фирмите и личните доходи на повече от 500 собственици на луксозни возила по Черноморието ще бъдат обстойно проверени от данъчните, научи “24 часа”. Инспекторите ще съпоставят финансовото състояние на фирмите и на техните собственици. Проверката трябва да покаже дали например те не са се сдобили с

НАП глобява фирми, които не са подали финансови отчети

НАП глобява фирми, които не са подали финансови отчети

Инспектори на НАП налагат глоби на компании, които не са подали навреме финансовите си отчети, съобщиха от приходната агенция. Срокът за подаване на документите е 30 юни, обясниха за “24 часа” от Националната агенция за приходите. Това означава, че е изтекъл, преди да блокира регистърът. Списъкът с неподалите навреме отчети е бил изпратен на

Някои забрани, с които туристите в Европа трябва да се съобразят

Някои забрани, с които туристите в Европа трябва да се съобразят

Септември е също подходящ месец за туризъм из Европа. Туристите обаче трябва да са подготвени за някои изненадващи правила и забрани, чието несъблюдаване може да ги прати в затвора или да им навлече глоби, пише сайтът "Кълчър трип". Изданието обобщава някои от най-странните забрани на Стария континент.

Родопите и Сакар съчетават вино и исторически забележителности

Родопите и Сакар съчетават вино и исторически забележителности

В региона броят на туристите се е увеличил с 5%, заяви в Кърджали министър Ангелкова Съчетанието на големия брой исторически забележителности с винени дегустации може да увеличи няколко пъти потока от туристи в Родопите и Сакар. Около това се обединиха участниците в дискусия, проведена в Кърджали и посветена на 12-те винено-кулинарни дестинации,

Зимата на семейство с двустайно жилище ще е по скъпа със 121 лв.

Зимата на семейство с двустайно жилище ще е по скъпа със 121 лв.

При цени на газа над 600 лв., топлото е било по-евтино от сега С 16% ще е по-скъпа зимата на парно, сравнено с предишния сезон, ако цената на газа бъде увеличена от 1 октомври с 13,98%, а тази за парното - с 8%. При условие че КЕВР реши парното да поскъпне с 5 на сто, то студените месеци ще поскъпнат с над 12%, показват изчисленията.

Най-коментирани

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите, които предлага китайския пазар за развитието на туризма в Източна Европа и на Балканите, бе във фокуса на годишния Форум за развитие Милочер, който започна вчера в черногорската столица Подгорица, предава bulgarian.cri.cn. Събитието, чиято основна тема е „Икономическо развитие чрез туризъм – предизвикателства и заплахи“,

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Първите дипломати на България и Кения се договориха да организират съвместен бизнес форум, да работят за инвестиции на български ИТ компании и да възобновят обучението на кенийски студенти в страната ни. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи. Външните министри Екатерина Захариева и Моника Джума разговаряха в Монреал в

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Гинка Върбакова излиза от бизнеса с фотоволтаици

Това е заради делото на “Инерком” срещу КЗК, която забрани сделката с ЧЕЗ заради концентрация Гинка Върбакова, чиято фирма “Инерком България” бе избрана за купувач на активите на ЧЕЗ в България, излиза от управлението на бизнеса си с фотоволтаици. Това става ясно от промени във фирмите, които тя до 12 септември оглавяваше.

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Китайското правителство и държава ще продължат да оказват подкрепа, включително чрез изготвянето и прилагането на различни политики, на частния сектор, тъй като той вече е значителна част от националната икономика и важен източник на пазарна жизненост. Това заяви премиерът Ли Къцян по време на лятното издание на Световния икономически форум,

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Търсят и кой ползва служебни возила като лични Фирмите и личните доходи на повече от 500 собственици на луксозни возила по Черноморието ще бъдат обстойно проверени от данъчните, научи “24 часа”. Инспекторите ще съпоставят финансовото състояние на фирмите и на техните собственици. Проверката трябва да покаже дали например те не са се сдобили с

Хлябът с 30 ст. по-евтин, ако веригите го продават без печалба

Хлябът с 30 ст. по-евтин, ако веригите го продават без печалба

l По 230 г на ден яде средно българинът l Най-скъпите видове стигат до 6-7 лева за килограм С 20-30 ст. може да е по-евтин хлябът, ако търговските вериги го продават без печалба. Това сочат разчети на икономисти и браншовици. Преди ден земеделският министър Румен Порожанов обяви, че е постигната такава договорка с част от петте най-големи

82 млн. лева са приходите в туристическия сектор това лято

82 млн. лева са приходите в туристическия сектор това лято

Осемдесет и два милиона лева повече са приходите в бизнес сектора спрямо миналата година. Сравнението е за периода 1 януари 17 септември. Отчетен е и два процента ръст на оборотите от туризъм през юни и юли. Общият оборот в бизнес сектора в Бургаска област за юни, юли и август е 2 540 000 000 лева, което прави с половин милиард повече спрямо същия

Анелия Георгиева: С подкрепата на Fibank ще разширим производството си

Анелия Георгиева: С подкрепата на Fibank ще разширим производството си

 Компанията първа в България изработва детски площадки по европейски стандарт “Металпласт инженеринг” е първата фирма в България, която прави детски площадки по европейски стандарти, преди още да са въведени у нас. “През 1997 г. започнахме с производство на стъклопласти. Първоначално работехме за една от веригите бензиностанции - първите в

3 млрд. лв. не стигат за три магистрали и два тунела

3 млрд. лв. не стигат за три магистрали и два тунела

3 млрд. лв. са необходими за непостроените 250 км от "Хемус", магистрала "Черно море", Русе-Велико Търново, тунела под Шипка и под "Петрохан". Това съобщи зам.-министърът на регионалното развитие Валентин Йовев по време на конференция за възможностите за развитие на публично-частното партньорство. "Добрата новина е,

90 секунди, за да се купи електронна винетка от терминал (Снимки)

90 секунди, за да се купи електронна винетка от терминал (Снимки)

Стикер само за уикенда ще струва 10 лева Около 90 секунди отнема купуването на електронна винетка от терминала за самообслужване. Това стана ясно след демонстрация в пътната агенция на новата система, която се изгражда в момента. Менюто позволява да се изберат осем езика - български, английски, немски,

Близо 2 млн. души напуснали България за последните 30 г.

Близо 2 млн. души напуснали България за последните 30 г.

Политиците говорят за 15 милиона, но няма достоверни данни, които да ги опровергаят Според правилата на Евростат в една и съща година – 2021 г., преброяване на населението и жилищния фонд се провежда във всяка страна членка. Тъй като отговорът на въпроса за националността на всеки преброен е задължителен,

Преброй се!

Преброй се!

През 2021 г. ще е последното класическо броене на хора и сгради в България През 2021 г. в продължение на 25 дни през януари и февруари в България ще се проведе поредното преброяване на населението и жилищния фонд. През същата година такова ще има и във всички страни-членки на ЕС, тъй като европейският регламент изисква тази акция да се провежда

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Китайското правителство и държава ще продължат да оказват подкрепа, включително чрез изготвянето и прилагането на различни политики, на частния сектор, тъй като той вече е значителна част от националната икономика и важен източник на пазарна жизненост. Това заяви премиерът Ли Къцян по време на лятното издание на Световния икономически форум,

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите, които предлага китайския пазар за развитието на туризма в Източна Европа и на Балканите, бе във фокуса на годишния Форум за развитие Милочер, който започна вчера в черногорската столица Подгорица, предава bulgarian.cri.cn. Събитието, чиято основна тема е „Икономическо развитие чрез туризъм – предизвикателства и заплахи“,

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите, които предлага китайския пазар за развитието на туризма в Източна Европа и на Балканите, бе във фокуса на годишния Форум за развитие Милочер, който започна вчера в черногорската столица Подгорица, предава bulgarian.cri.cn. Събитието, чиято основна тема е „Икономическо развитие чрез туризъм – предизвикателства и заплахи“,

Китайци ще правят екоферма в Момчиловци

Китайци ще правят екоферма в Момчиловци

Китайци ще правят екоферма съвместно с българи в родопското село Момчиловци. Фермата с българо-китайска инвестиция ще бъде в землището на Момчиловци и ще произвежда млечни продукти с марка "Момчиловци". Така, освен в Шанхай, тази марка ще се произвежда и у нас. Това стана ясно на фестивала на киселото мляко в родопското село,

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Търсят и кой ползва служебни возила като лични Фирмите и личните доходи на повече от 500 собственици на луксозни возила по Черноморието ще бъдат обстойно проверени от данъчните, научи “24 часа”. Инспекторите ще съпоставят финансовото състояние на фирмите и на техните собственици. Проверката трябва да покаже дали например те не са се сдобили с

19% от тока в  България - от ВЕИ

19% от тока в България - от ВЕИ

19,2% от консумираното електричество в България се произвежда от възобновяеми източници, показват данни на Евростат за 2016 г. Средната стойност за Европейския съюз е 29,6%. Най-голяма част от тока от ВЕИ-та се произвежда чрез хидроенергия (36,9 на сто), следвана от вятъра (31,8%). Със слънчева светлина се генерират 11,6%, а останалите 19,

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Първите дипломати на България и Кения се договориха да организират съвместен бизнес форум, да работят за инвестиции на български ИТ компании и да възобновят обучението на кенийски студенти в страната ни. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи. Външните министри Екатерина Захариева и Моника Джума разговаряха в Монреал в

Хлябът с 30 ст. по-евтин, ако веригите го продават без печалба

Хлябът с 30 ст. по-евтин, ако веригите го продават без печалба

l По 230 г на ден яде средно българинът l Най-скъпите видове стигат до 6-7 лева за килограм С 20-30 ст. може да е по-евтин хлябът, ако търговските вериги го продават без печалба. Това сочат разчети на икономисти и браншовици. Преди ден земеделският министър Румен Порожанов обяви, че е постигната такава договорка с част от петте най-големи