Един клик – и си вътре

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Един клик – и си вътре

Чисто житейска ситуация, свързана с проблем, понякога може да стане подтик за създаване на нова технология или поне за доразвиване и модернизиране на вече съществуваща. Такъв е случаят с компютърния специалист Димитър Димитров, който успява със свои съдружници да създаде и развие иновативно приложение за закупуване на билети за градския транспорт, което вече работи в Англия и в България. И както изглежда, има шансове да завладее доста пазари, защото се появява на празно място. На което използваните технологии вече са остарели, а нови никой друг не е създал.

Идеята за мобилното приложение Tickey, което позволява ползване на градския транспорт с помощта на смартфона в джоба, хрумва на Димитров, когато преди 4-5 години му се налага да води двамата си 6-годишни сина на детска градина с тролея. Разстоянието от дома му до детското заведение е такова, че не е удобно да използва кола. Но в същото време на спирката няма павилион за билети. Когато отива до шофьора, в повечето случаи се оказва, че няма билети, а автоматите, както се знае, приемат само монети.

Картата за градски транспорт решава проблема само донякъде. Защото пластмасовият носител може да се купи само от определен брой пунктове и да се зарежда там.

Така на Димитров, който е отдавна в ИТ бранша и познава технологичните новости, му хрумва идеята да разработи система, която позволява купуването на билети с помощта на мобилния телефон.

Димитров е завършил Техническия университет в София и работи в ИТ сферата от 1991 година. Бил е ИТ директор в Хеброс банк, а след това дълги години е работил в Русия - в IBM и в Accenture. Работил е и в Райфайзенбанк.

След прибирането си в България през 2010 г. започва да се занимава с внедряването на ERP системи в различни компании, за което създава фирма със свои съдружници.
Разработването на мобилно приложение за ERP система му позволява да проникне по-дълбоко в тези технологии. Започват да експериментират със сензори за близост. А това е много важно в градския транспорт, защото позволява да се определи на коя спирка и на коя станция на метрото се намира мобилният телефон на човека, следователно и самият човек.

Така постепенно достига да идеята за разработване на Tickey.
“През 2013 г. вече имахме екип, валидирана идея и спечелихме трето място на един от многото организиращи се в София стартъп уикенди. След това от Start it Smart ни поканиха в техния акселератор“, разказва Димитров.

Последователно получават финансиране от фонда Eleven – първо 25 000 евро, а после още 75 000 евро. През 2015 г. фирмата вече е от седем души, като всички са напуснали предишната си месторабота.

Да изпревариш времето

Докато пробват да създадат работеща идея и да организират бизнес модел, който позволява самофинансиране обаче минава време, а сблъскването с трудности е някак си неизбежно.

„Всички ни казваха, че в публичния сектор какъвто е градският транспорт навсякъде по света, е изключително трудно, почти невъзможно да се работи. Бавно се пробива, налага се да се правят обществени поръчки или публично-частни партньорства, което отнема много време“, спомня си Димитров.
И наистина началото е много трудно. Преговарят с много общини у нас и в чужбина, но в България редовният отговор, който получават, е: „Много е хубаво, но е твърде рано за това“.

Преди това в България е правен само един опит за продажба на билети за градски транспорт през мобилни устройства на основата на QR-код. Който обаче стига само до експериментална фаза.

Паралелно с Tickey на пазара са появат една естонска и една израелска фирма, които също предлагат мобилни системи за закупуване на билети за транспорт. Естонската все още тества вътрешно технологията си, а израелската малко по-късно се насочва към друга сфера на дейност. Има и германски и британски фирми за такива билетопродаващи системи, но използват друга технология, която затруднява клиентите значително повече отколкото Tickey.

Истината изисква да се каже, че пред това да продаваш билети за транспорт през мобилно устройство има и обективни трудности. Преди всичко самите билетопродаващи системи са различни.

Съществуват няколко сценария за плащане. Най-разпространеният е „check in-check out”. Тоест, при влизане примерно в метрото, системата разпознава пътника и той трябва да кликне, за да посочи, че иска да влезе. Същото прави и при излизането си на другата станция. И тарифата, ако е направена по зони, както е примерно в Лондон, взима толкова пари колкото зони си пропътувал.

Другият сценарий се казва „check in-be out“. При него системата не отбелязва изрично напускането на клиента. Просто понеже телефонът вече не е в обхвата на системата, тя решава, че пътникът е пътувал до определено място и е слязъл там.
Има и трети вариант: „be in-be out“. При него телефонът просто си седи в джоба и пътникът не прави нищо. Но при всяко доближаване до турникета или до вратата на автобуса те се отварят. Въпреки очевидното си удобство, това е най-слабо застъпеният сценарий, защото от законодателна гледна точка в повечето държави се иска пътникът да потвърди, че иска да пътува.

В софийското метро се използва системата „check in-be out“, защото билетът е с една и съща стойност, независимо от пропътуваното разстояние и независимо от времето за престой в подземната железница. Но първият клиент на Tickey не е тук, в България, а в далечна Англия.

Модел, удобен за всички

„През януари 2016 г. бяхме на конференция в Лондон и използвахме случая, за да отидем до Югозападна Англия, във Формът. Един фериботен оператор там ни беше поканил да разговаряме за внедряване на системата ни, защото в определени дни на ферибота се натрупвали гигантски опашки от хора, които искат да си купят билет“, разказва Димитров.

Казали им, че са разговаряли и с други доставчици на такива мобилни технологични решения за продажба на билети, но не са стигнали до споразумение, защото моделът не им харесвал. Всички предлагали на фериботния оператор да си закупи лиценза за работа със системата и да оперира сам с нея. Но фирмата оператор на ферибота не искала такова нещо, нейната цел е все пак да превозва хората и колите им, а не да прави нови инвестиции в нещоу което й е непознато.

Така Tickey създават нов бизнес модел, който е еднакво приложим за различни транспортни системи и не създава трудности и грижи на никоя от страните. При него софтуерът и изобщо цялата система си остава собственост на Tickey, а транспортният оператор не плаща нищо и следователно няма грижи за поддръжката и за неизбежното обновяване на софтуера.

Транспортният оператор няма и никакви първоначални разходи. Той просто продава на едро предварително билетите на Tickey, които ги препродават на дребно на същата цена и печелят от предварително определената комисиона – същият принцип, на който работят и агенциите за продажба на самолетни билети и екскурзии.

“Улеснението за нас е в това, че имаме пълен контрол над системата и можем да работим с всякакви видове транспортни оператори, без да се налага да се интегрираме с техните билетопродаващи системи, което изисква много време и усилия“, признава Димитров.

Инсталирането, тестовете и започването на реална работа на системата Tickey в Англия отнема едва четири-пет месеца.

Малко по-трудно стават нещата със софийското метро. Със Софийския метрополитен е решено първо да пробват да въведат определени колонки на няколко от станциите в столицата. Системата работи добре, както гласят първите отзиви, но повечето хора, които я ползват, искат по този начин да влизат на всички станции. А за да има смисъл от тази система, тя трябва да се въведе и за останалите превозни средства от градския транспорт – автобуси, трамваи и тролейбуси.

Димитров допълва, че в идеалния си вариант трябва да е приложима и за абсолютно всички услуги на Центъра за градска мобилност, включително ползването на паркингите и на колела от бъдещата концесия за велосипедите.

Инвестицията за въвеждането на Tickey в целия градски транспорт на София е около 100 000 евро, без да се броят билетите, които фирмата ще предплати.

Наскоро Tickey са поканени в Осло, за да преговарят за въвеждането на услугата и там. От първоначалните разговори с тамошните власти излязло, че компанията им за градски транспорт е готова дори да раздава безплатно смартфони на хората, които нямат, за да могат да купуват по този начин билетите. Защото това освен всичко друго означава, че фирмата снижава разходите си за персонал, който да ги продава, както и инвестиции в билетопродаващи автомати, които са много скъпи.

Как действа Tickey?

В турникета в метрото фирмата има контролер, който се управлява от нейния сървър. Телефонът на клиента засича сензора за близост в турникета и на екрана на смартфона се поява надпис, който указва къде точно се намира човекът. Заедно с въпрос дали иска да влезе. Ако отговорът е „да“, сървърът нарежда на турникета да се отвори. Там, където на турникетите има и електронен екран, се появява надпис, че човек може да мине. Там, където има само бариера, тя се вдига или се отмества.
Когато клиентът започне да ползва услугата, той плаща по 1,60 лева за всеки билет. Но в момента когато достигне 360 лв. - колкото струва по принцип годишната карта за целия градски транспорт в София, престава да плаща и ползва услугата така до края на годината.

iBeacon технологията, която се използва, позволява употребата на почти всички съвременни смартфони, които имат приемник от bleutooth 4 нагоре. Такива са от iPhone 4 нагоре, а при Android – от Android 4.3 нагоре. За разлика от предишните bleutooth устройства при новите няма период за 

Повече - в книжното тяло 

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Кристалина Георгиева: Еврото ще вдигне жизнения стандарт

Кристалина Георгиева: Еврото ще вдигне жизнения стандарт

ЕС гледал позитивно на искането да го въведем “Желанието на България да се присъедини към еврозоната е оправдано и настроенията за това са позитивни.” Това заяви в неделя главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина Георгиева. Влизането в Еврозоната било необходимо условие за благоденствието на страната и за вдигането на жизнения

Абонати на „Топлофикация – София“: Сметките за март са огромни

Абонати на „Топлофикация – София“: Сметките за март са огромни

Десетки абонати на „Топлофикация – София“ се оплакват от огромни сметки за парно и топла вода за март, съобщи Би Ти Ви. В цяла София потреблението на енергия за март е с 40% повече от отчетеното през март 2017 г. Хората се оплакват, че сметките им не само са по-високи от тези от миналата година, но и ще трябва да платят близо два пъти повече

30-годишният Александър, открит прострелян, молел близките за прошка

30-годишният Александър, открит прострелян, молел близките за прошка

Прощалното писмо, което 30-годишният Александър С., открит с огнестрелна рана на паркинг в Бургас, оставил на своите близки било лаконично. В него младият мъж молел за прошка и още веднъж засвидетелствал любовта си към тях, разкриха разследващи. Търговецът на коли бе открит от приятелката си в подземния паркинг на бл.

Близо 50 000 българи работят в аутсорсинг индустрията, средната заплата е 2400 лв.

Близо 50 000 българи работят в аутсорсинг индустрията, средната заплата е 2400 лв.

Годишният оборот на фирмите в бранша е 3 млрд. лв. Ако икономиката на България расте през последите години с по близо 4%, то има една индустрия, при която ръстът е двуцифрен, и това е аутсорсингът. 3 млрд. лева годишно прави индустрията у нас. За 2016 г. тя е създала 3,6% от брутния вътрешен продукт на страната, а очакванията са до 2020 г.

Министър Нанков: През 2024 г. ще пътуваме по АМ „Хемус“ от София до Варна

Министър Нанков: През 2024 г. ще пътуваме по АМ „Хемус“ от София до Варна

Автомагистрала „Хемус“ ще бъде изцяло готова през 2024 година, а финансирането през годините ще осигуряваме от приходите от тол системата, която ще заработи от следващата година. През 2023 година ще бъдат готови автомагистралите „Струма“ и Русе – Велико Търново. През октомври тази година, осем месеца предсрочно, ще бъде пуснат и Лот 3.

Разчистиха още незаконни преместваеми обекти от плажа Слънчев бряг-север

Разчистиха още незаконни преместваеми обекти от плажа Слънчев бряг-север

Наемателят на морския плаж Слънчев бряг-север доброволно разчисти още незаконни преместваеми обекти, които не отговарят на одобрената от Министерството на туризма схема за разполагането им, съобщава пресцентърът на ведомството. Разрушен е ресторант Stela di marre с площ 400 кв. м пред хотел "Белвю", се посочва в съобщението.

Тегленето от банкомат ще поевтинява

Тегленето от банкомат ще поевтинява

Банковите такси трябва да са според нивото на доходите Всеки, който извършва трансгранично плащане с кредитна или дебитна карта в рамките на ЕС, ще плаща същите такси, както при операция в рамките на държавата. Това важи за покупките онлайн и на място. Изискването включва преводи между банкови сметки в страни от ЕС, теглене на пари от банкомат,

Златев: Търсенето на течни горива няма да свърши скоро

Златев: Търсенето на течни горива няма да свърши скоро

Търсенето на течни горива няма да свърши в дългосрочен план и има бъдеще за тях. Това заяви Валентин Златев - председател на Българската петролна и газова асоциация, при закриването на международната конференция да бъдещето на горивата до 2050 г. Тя се проведе в София и в участваха над 100 представители на на нефтения бранш,

Украинци, молдовци и виетнамци ще обслужват чужденците и българите в Албена

Украинци, молдовци и виетнамци ще обслужват чужденците и българите в Албена

1200 чужденци - украинци, молдовци, бесарабски българи, малко виетнамци ще работят тази година в курорта „Албена” - съобщи Маргита Тодорова, директор “Маркетинг и продажби”. Това е около 35 % от персонала в комплекса. Няма изискване да знаят български език. Те са основни на позиции – помощник-готвачи, готвачи, сервитьори, камериерки, озеленители,

Петкова: Енергийният отрасъл трябва да се управлява така, че да се гарантира развитието му

Петкова: Енергийният отрасъл трябва да се управлява така, че да се гарантира развитието му

Министърът на енергетиката Теменужка Петкова представи приоритетите в енергийния отрасъл пред участниците в Шестата политическата академия на Жени ГЕРБ - "Политическата толерантност и консенсус в хода на Българското председателство на ЕС. Фалшивите новини и езикът на омразата - новият политически инструментариум".

Най-коментирани

Българо-китайски форум за развитие на селското стопанство се открива днес

Българо-китайски форум за развитие на селското стопанство се открива днес

Българо-китайски форум за развитие на селското стопанство се открива днес в София. Организатори са Институтът за аграрна икономика към Селскостопанска академия, Шанхайският университет "Жао Тонг", Китай, Аграрният университет - Пловдив и Университетът за национално и световно стопанство - София. Това съобщиха от пресцентъра на Селскостопанската

Канят Борисов да открие първия икономически форум в Пловдив

Канят Борисов да открие първия икономически форум в Пловдив

Първият икономически форум "Пловдив" ще се проведе 21 и 22 юни тази година. Очаква се той да бъде открит от премиера Бойко Борисов. Ще присъстват министри и политици от световно ниво, съобщи кметът Иван Тотев. Събитието се организира съвместно с Делфийския икономически форум в Гърция, който се смята за балкански вариант на този от Давос.

Горанов: Влизането в еврозоната ще вдигне доходите, мит е, че цените ще скочат силно

Горанов: Влизането в еврозоната ще вдигне доходите, мит е, че цените ще скочат силно

След влизането в еврозоната ще има нарастване на доходите. Това заяви финансовият министър Владислав Горанов по време на конференция за влизане на българия в Еврозоната.  Един от най-често тиражираните митове е свързан със силното нарастване на цените. Със сигурност при минимални закръгляния подобен ценови скок е възможен,

Кристалина Георгиева: Еврото ще вдигне жизнения стандарт

Кристалина Георгиева: Еврото ще вдигне жизнения стандарт

ЕС гледал позитивно на искането да го въведем “Желанието на България да се присъедини към еврозоната е оправдано и настроенията за това са позитивни.” Това заяви в неделя главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина Георгиева. Влизането в Еврозоната било необходимо условие за благоденствието на страната и за вдигането на жизнения

Деница Николова: Обсъждаме вариант за обособяване на Черноморски район

Деница Николова: Обсъждаме вариант за обособяване на Черноморски район

Един от обсъжданите варианти за новото статистическо райониране в страната е да бъде обособен цял Черноморски район, който да се фокусира върху черноморската територия като основен природен ресурс, даващ възможност за по-висок ръст на икономиката, заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Деница Николова пред

Овцевъди и козевъди искат сиренето
да е само от българско мляко

Овцевъди и козевъди искат сиренето да е само от българско мляко

Национална овцевъдна и козевъдна асоциация /НОКА/ иска промяна на Националния стандарт за българските млечни продукти. Най-голямата браншова организация в сектор „Животновъдство“ е депозирала писмо в Министерство на земеделието, горите и храните, с което настоява българските млечни продукти да бъдат произвеждани от българска суровина,

Правителството отпусна 26 милиона лева 
за поддръжка на изтребителите МиГ-29

Правителството отпусна 26 милиона лева за поддръжка на изтребителите МиГ-29

Правителството одобри допълнителни разходи в размер до 26 млн. лв. по бюджета на Министерството на отбраната, съобщи правителственият пресцентър. Средствата са предвидени в централния бюджет за плащания по договори по рамковото споразумение с РСК "МиГ" за осигуряване на летателната годност на самолети МиГ-29. По бюджета на МВР бяха одобрени 10 млн.

През 2017 г. Гърция е надминала целите на кредиторите за първичен бюджетен излишък

През 2017 г. Гърция е надминала целите на кредиторите за първичен бюджетен излишък

Данни от Европейската статистическа служба /Евростат/ показват, че през 2017 г. Гърция е надминала поставените цели, цитират днес гръцките издания писмена декларация на европейския комисар по икономическите и валутни въпроси Пиер Московиси. Според Московиси миналата година Гърция е надскочила условията,

България отличник в Европа - 3 пъти по-малко контрабандни цигари от Франция (Обзор)

България отличник в Европа - 3 пъти по-малко контрабандни цигари от Франция (Обзор)

Проблемът с контрабандата на цигари в ЕС ще бъде поставен от Бойко Борисов на едно от следващите заседания на председателския съвет на ЕС. Това съобщи премиерът по време на представянето на последното проучване за дела на контрабандните тютюневи изделия у нас за четвъртото тримесечие на 2017 г. Според данните България е с един от най-ниските

Експерт: Цената на петрола ще се движи между 60 и 70 долара за барел догодина

Експерт: Цената на петрола ще се движи между 60 и 70 долара за барел догодина

Цената на петрола ще се движи между 60 и 70 долара за барел в следващата година, прогнозира пред БНР изпълнителният директор на Канадския институт за енергийни проучвания Алън Фогуил. „Изключително трудно е да се спекулира с подобна прогноза. Ние правим средносрочни прогнози и очакваме в следващата около година цената на петрола да се движи в

Дисбаланс! Жените  у нас с 205 хил. повече от мъжете – колкото Стара Загора

Дисбаланс! Жените у нас с 205 хил. повече от мъжете – колкото Стара Загора

Само в 4 населени места представителите на двата пола са по равен брой Ножицата между бедни и богати в България е най-голяма в ЕС Жените в България са с около 205 хиляди повече от мъжете, или колкото един голям град. Това показват данните на НСИ към края на 2017 г. При население 7 050 034 души към 31 декември 2017 г.

Борисов: До 1 година влизаме в чакалнята на еврото, ще намалим лихвите по кредитите (Обзор)

Борисов: До 1 година влизаме в чакалнята на еврото, ще намалим лихвите по кредитите (Обзор)

“До една година ще сме в чакалнята на еврозоната, ще намалим лихвите по кредитите. Във всички случаи кредитните рейтинги на държавата тръгват нагоре, повече инвестиции идват, повече стабилност и сигурност в банковата система. Това, разбира се, ако има политическа стабилност.” Това заяви премиерът Бойко Борисов след конференция за влизането на

Нанков: Бъдещото тарифиране ще определи колко от приходите от толсистемата ще бъдат от тирове

Нанков: Бъдещото тарифиране ще определи колко от приходите от толсистемата ще бъдат от тирове

Промяната в политика на държавата започна в деня, в който беше възложено на Световната банка да изготви концепция за бъдеща толсистема. Това е промяната на политиката - въвеждането на справедливия модел държавата да генерира приходи от тежкотоварните превози, а на база на бъдещо тарифиране ще може да остойностим и направим разбивка колко от

След промените в закона: КЕВР ще пита ЧЕЗ финализирана ли е сделката

След промените в закона: КЕВР ще пита ЧЕЗ финализирана ли е сделката

Комисията за енергийно и водно регулиране ще пише писмо на ЧЕЗ-Прага с въпрос финализирана ли е сделката за активите й в България. Това е най-важният въпрос, заяви председателят на комисията Иван Иванов.  Днес в пленарна зала депутатите приеха текст, че КЕВР ще разрешава сделки на лицензирани дружества,

Борисов: До една година сме в чакалнята на еврозоната, ще падат лихви по кредити

Борисов: До една година сме в чакалнята на еврозоната, ще падат лихви по кредити

"До година ще сме в чакалнята на еврозоната, ще намалим лихвите по кредитите. Във всички случаи кредитните рейтинги на държавата тръгват нагоре, повече инвестиции идват, повече стабилност и сигурност в банковата система. Това разбира се ако има политическа стабилност". Това каза премиерът Бойко Борисов след конференция за влизането на страната ни

Горанов: Влизането в еврозоната ще вдигне доходите, мит е, че цените ще скочат силно

Горанов: Влизането в еврозоната ще вдигне доходите, мит е, че цените ще скочат силно

След влизането в еврозоната ще има нарастване на доходите. Това заяви финансовият министър Владислав Горанов по време на конференция за влизане на българия в Еврозоната.  Един от най-често тиражираните митове е свързан със силното нарастване на цените. Със сигурност при минимални закръгляния подобен ценови скок е възможен,

Около 600 хил.  тона мляко се преработват годишно у нас, българското е 90%

Около 600 хил. тона мляко се преработват годишно у нас, българското е 90%

Вносът е предимно от Полша и Румъния, където цените са по-ниски Около 600 хил. тона мляко се преработват годишно в българските мандри. От него около 10% е вносно - предимно полско и румънско, останалото е българско. Предварителни данни сочат, че за миналата година само суровото краве мляко, внесено от други държави, е над 20 хил. тона.

България има най-високите такси върху преводите в евро за и от чужбина

България има най-високите такси върху преводите в евро за и от чужбина

Заместник-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис идва в София за граждански диалог "България в Еврозоната – въпроси и отговори" днес в 13:30 във Военния клуб в София. Домбровскис, който е бивш премиер на Латвия, отговаря за въпросите на еврото и социалния диалог, финансовата стабилност,

Делян Добрев: Вероятно е да подкрепим предложението КЕВР да се меси в сделките за ЕРП-тата

Делян Добрев: Вероятно е да подкрепим предложението КЕВР да се меси в сделките за ЕРП-тата

Твърде вероятно е парламентарната група на ГЕРБ да реши днес да подкрепи предложението на Обединените патриоти, според което КЕВР може да контролира сделките за електроразпределителните дружества. Това каза по Би Ти Ви депутатът от ГЕРБ Делян Добрев. Той призна, че предложението не е прецизно, но ГЕРБ щели да го подкрепят, за да няма спекулации.

Борисов: България е трета в ЕС по нисък дълг. Какво означава това

Борисов: България е трета в ЕС по нисък дълг. Какво означава това

Сега е 25,4% от БВП, до края на мандата ще е 20%, заяви премиерът България е на трето място в Европа по най-нисък външен дълг за 2017 г. Това изтъкна премиерът Бойко Борисов в изявлението си в началото на правителственото заседание в сряда, позовавайки се на доклад на Евростат. Той беше публикуван във вторник.