Ще постигате професионален успех, ако умно преценявайте за какво си заслужава да се борите и ако приемате да не сте все вие вечно прави

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Конфуций е древен китайски мислител, наричан още приживе "учител на 10 000 поколения". Изглежда е вярно - той е от най-често цитираните и днес. Друг е въпросът дали цитиращите следват мъдростите му.

Та Конфуций казва "Не убивай комар с меч". Сещате се какво значи - да не прилагате излишна сила, да не влагате ненужни усилия, да се отказвате, когато борбата не си заслужава дори победата. Важи за всичко, но е особено актуално за деловите отношения.

Според поведенските психолози има поне три случая, в които мнозинството от хората напълно излишно вадят меч срещу комар.

1. Превъзпитание

Азбучна истина е, че щом работите с хора, в екип, ще трябва да се напасвате с шефа и колегите. Понякога означава да променяте свои навици, дори да се отказвате от свои интереси.

Това всеки го знае, но е възможно да пропуснете, че при задължителното напасване "Не убивай комар с меч" ще рече умно да прецените дали да се стремите вие да правите промени в „околната среда", към какво да предявявате претенции и за какво да не хабите усилия. Обикновено в екипа има един-двама колеги, които не ви допадат с начина си на работа или с токсичността си (мързеливци, грубияни, манипулатори, интриганти и т.н). Една от най-класическите илюзии е, че сте в състояние да превъзпитате възрастен човек, при това колега (то класическа женска илюзия е и че може да бъде превъзпитан влюбен мъж, но това е друга тема). Вероятността в задълбочени разговори да ви разбере и да го промените клони към нула, така че не губете време и енергия. Насочете ги към това да намерите начин все пак да се сработвате с въпросния колега, за да не нанася вреда на вашите задачи или на емоционалното ви благополучие. Ако не можете, търсете съюзници срещу него – останалите колеги и/или шефа.

2. Противоречия

"Убивате комар с меч", ако смятате, че в деловите отношения трябва да постигате пълна хармония. Да, в екипа имате много общи интереси, много еднаквости като професионалисти. Въпреки това единомислие рядко е възможно, защото сте отделни личности. Нормално е да сте на различни мнения и всеки да отстоява своето.

Приемете, че винаги могат да се появяват различия, да имате противоречия с колегите и с шефа. Нужно е да ги обсъждате, да се опитвате да ги преодолявате и да се договаряте. Но не е нужно винаги вие да побеждавате, дори да сте напълно убедени в своята правота. Мотивирайте се, защитавайте мнението и идеята си. Забравете обаче максимализма, бъдете гъвкави и компромисни.

Освен това свикнете с мисълта, че в добрите екипи при различни гледни точки обикновено след обсъждането се получава нещо трето. Не побеждава мнението на един или на друг, а именно чрез разговори, обмисляне, съгласуване се стига до ново общо мнение и решение.

Понякога различните мнения си и остават. Това също е нормално. Според американския психолог проф. Джон Готман дори в семейството, където хората се обичат, 69% от противоречията не се разрешават, а се превъзмогват. Та какво остава за работен колектив. Може всеки да си запазва своето мнение, а другите да не искат да го променят, убеждавайки го в правотата си. Това е напълно допустимо, защото не всички неща са важни за общата работа. Когато се стремите да преодолявате различия с колегите си само за важното, а съществуването на останалите просто превъзмогвате - като досаден комар, на който меч не вадите, имате дълги и щастливи професионални отношения, уверяват поведенческите психолози.

А какво се случва с важните неща, за които не се е стигнало до общо мнение в екипа? Ами шефът решава какво да се прави, а подчинените изпълняват. Той за това получава заплата.

3. Драматизиране

При противоречия обикновено възниква спор, в който всеки защитава мнението си, като целта е да се стигне до общо решение, приемливо за всички в екипа и водещо към успех. Но спорът може да прерасне и в конфликт или направо в скандал. Най-често се случва, когато някой възприема опонента си като враг.

Не бъдете вие този войнствен колега. Това, че някой не мисли като вас, не означава, че ви е враг. Ако подхождате от такава гледна точка, съвсем излишно вадите меч срещу него.

Най-много драматизации се случват, когато вие не харесвате колега, когато смятате, че той вас не харесва, или когато имате обективни поводи за съперничество. Тогава сте по-податливи да не преценявате правилно ситуацията и да влизате в конфронтация, влагайки повече емоции отколкото хладен разум в поведението си.

Да не вадите меч срещу комар означава да не приемате нещата лично. Вместо заради половин критична дума от т.нар. враг да вдигате скандал, първо помислете тя отнася ли се до вас. Пък и да сте сигурни, че се отнася, не поставяйте себе си в центъра на ситуацията, защото личните емоции ще надделеят над логиката ви. За да не замъглявате преценката си, опитайте мислено да замените себе си с някой друг, който да играе вашата роля. Той няма предубеждения към колегата гадняр, оценява само онова, което се е случило тук и сега. Като извадите егото си, ще получите по-разумна представа дали да влезете в конфликт и как да се справите с него.

Към несъръзмерна сила прибягвате и когато генерализирате. Този колега го смятате за враг и го възприемате само по един начин - черен. Той и всичко, което прави той, може да бъде само лошо. Това е лимитирано мислене, което ви кара да сте толкова необективни, че вредите на себе си. Ами колегата може сега пък да извършва нещо добро. Освен това има вариант той да бъде част от решението на даден проблем, което е и във ваша полза. Нали знаете прословутата поговорка, че няма вечни врагове или вечни приятели, има вечни интереси.

Няма излишно да вадите меч и ако не се вкарвате в капана на негативното мислене. То е много подвеждащо – когато приемате колега за враг или некоректен съперник, строите в ума си катастрофични сценарии как ще ви подлее вода. Дотолкова се вживявате в тях, че ги отнасяте към всяка случка - ето, виртуалното от главата ви получава реални доказателства, започва да става... Така губите обективна преценка и влизате в конфликт, който може да избегнете. При това не действате разумно в него, не търсите взаимоизгодно решение, защото не можете да приложите позитивен начин на мислене.

  • Леопард или хамелеон сте

Напасването ви в екипа и деловите отношения ще минават много по-гладко, ако се опитате честно да прецените своя характер.

Според американските психолози Марк Снайдер и Стив Гейнстед хората се делят на хамелеони и леопарди.

Хамелеоните лесно се променят, за да се впишат в заобикалящата ги среда, чувствителни са към реакциите на околните и се нагаждат.

Леопардите не са гъвкави, поставят на първо място принципите и навиците си, не правят компромис дори когато съзнават, че неотстъпчивостта им вреди. Не са готови да се променят, а да късат връзките.

Психологическият тип влияе пряко върху отношенията, казват Снайдер и Гейнстед.

Ако сте хамелеон, правите много, за да се приспособите. Рядко вадите меч, а сменяте "цвета" си, опитвайки се да убеждавате и да манипулирате. Хамелеонът постига желанията си, преструвайки се, но трябва все пак да сте наясно, че не бива да прекрачвате определени морални граници. В противен случай другите ще ви отхвърлят.

На леопарда му е най-ценно да не прави нищо съществено, с което да изменя на себе си. Затова се опитва "с меч" да налага на другите да се променят. Давайте си сметка за тази своя характерова особеност и първо мислете дали си заслужава и дали е възможно да постигнете своето. А когато е възможно, все пак не скачайте като леопард - добре се подгответе и улучете подходящ момент.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Мозъкът не е безпогрешна машина - склонен е да лъже и да проваля успеха

6 отличителни черти на силната психика, която помага за професионален успех

Ако не многословите, общувате по-убедително и получавате вечно „Да" от колеги

Как да познаете, че работите с шеф нарцис и кога си заслужава да го търпите

Научно доказано: От много екипност се оглупява

Необичайни техники да се енергизирате, като не ви се работи

Прокрастинация не е заразна болест, но прилича и проваля кариерата

Изяжте слона - ключов принцип за професионален успех

„Всъщност", "просто" и други снизходителни думи, с които неволно отблъсквате

В кое десетилетие от живота е най-лесно да станете това, което искате

Какво да забравите, като завършите университет