Машинен техник и електротехник са най-търсените от бизнеса кадри, от тази есен вкарват и програмистите в ученето чрез работа

90% от учениците, които са завършили т.нар. дуално образование - част от дните в седмицата учат, а през останалите работят в предприятия по специалността си, са получили предложение за постоянна работа след завършването си. Това показват резултатите от проекта ДОМИНО, първия, който започна да експериментира с дуално обучение в българските техникуми.

Проектът започна през 2015 г. и първият випуск дуално обучение завърши тази година в Казанлък, обясни ръководителката на проекта ДОМИНО Петя Евтимова.
Статистиката за успеваемостта на учениците, преминали това обучение, е на база на проекта в професионалната гимназия “Иван Хаджиенов” в Казанлък. Обучението е било за машинни техници.
10-те процента възпитаници на дуалното училище, които няма да започнат веднага работа, просто
са решили
да завършат
и висше
образование,
обясни Евтимова.
Работните условия, предложени на завършилите, били изкючително примамливи, разказа шефката на проекта.
Досега през дуално образование в България са преминали 425 ученици в 16 училища в 11 града в страната, отчете Евтимова. Началото на проекта е с две училища през 2015 г. Първите въведени специалности са машинен техник, специалност “Машини и системи с цифровопрограмно управление” и техник-технолог в преработването на мляко и млечни изделия в Казанлък и София. През следващата 2016/2017 г. са добавени и електротехник, специалност “Електрообзавеждане на производството”, газов техник и готвач. До септември се очакват още 14 училища да се включат в инициативата. Проектът е българо-швейцарски и използва добрите практики от Швейцария, където е силно развита дуалната форма на обучение.
През тази есен се
откриват още
3 професии
по проекта
- автомобилна мехатроника, промишлена електроника и мебелно производство.
От ДОМИНО вече са готови и за учебната 2018/2019 г. Ще стартират програма за машинен техник, специалност “Машини за заваряване”, топлотехника и ресторантьор, специалност “Кетъринг”.
За въвеждането на дадена професия е нужно търсене от пазара и предприятия, които да осигурят работна среда на учениците. За да се открие дадена специалност, трябва 1 предприятие или няколко да могат да поемат учениците от 1 паралелка. Имало е случаи, в които едно предприятие има капацитета да осигури работна среда на цял клас.
Именно ангажиментът на бизнеса още при разкриването на специалностите в професионалните гимназии гарантира и, че учениците няма да останат безработни, след като завършат. Петя Евтимова - ръководител на проект ДОМИНО

Петя Евтимова - ръководител на проект ДОМИНО

Единствено в
Северозападна
България все
още няма
дуално обучение
“Където няма инвестиции, няма и желание от страна на бизнеса. Може да има дуална форма на обучение само там където има бизнес, който иска да го подкрепи”, обясни Петя Евтимова.
Стара Загора пък е областта - първенец в дуалното образование. В областния град в него участват 3 училища, още едно в Казанлък. Реално половината от 425-те дуални ученици в страната са в този регион.
Като най-търсени специалности са машинен техник и електротехник. За тези професии има най-много заявки.
62 са вече
компаниите,
които наемат
ученици
за дуално образование чрез проекта ДОМИНО. 70% от фирмите са български, а останалите са с чуждестранен собственик, разказа Петя Евтимова.
От септември очакванията са ангажираните с дуално обучение компании да са поне 100. Учениците трябва да са 1000 и ще се включат училищата от 7 нови града. Разрастването на дуалното образование пък трябвало да обхване 17 нови професии.
Разработват се и учебни програми по нов модел. Освен това било нужно и на всеки 5 години да се правят нови учебници, защото в момента някои от професионалните училища работели по книги и помагала от 1970 г. Идеята е образованието, което учениците с получаване на диплома като професионалисти, да ги научи на новите технологии и новостите в професията. Проблем, с който се сблъскват, е трудовият договор, който всеки ученик подписва при започване в компанията. Той е напълно обикновен и по него на учениците се полагат 20 дни отпуск. Изготвяне на специален трудов за дуалното обучение би решило проблема. На работодателите също се налага да плащат и здравни осигуровки на младежите, въпреки че и държавата прави същото.
На национално ниво за следващата година ще бъдат предложени 29 специалности в 24 училища. 17 специалности от тях са нови.Те ще предлагат на учениците да изберат дуалната форма в 16 града в страната.
В две училища ще има професия от IT сектора - приложен програмист. Това са Професионалната техническа гимназия “Никола Вапцаров” във Враца и Софийската професионална гимназия по електроника “Джон Атанасов”.
Предимствата на дуалната форма на обучение е, че учениците започват с подготовка теория, следва работа в реална работна среда в десети клас - по един ден седмично.
В 11-и и
12-и клас те
ходят на работа
3 дни, а 2 са
на училище
Младежите получават 90% от минималната работна заплата в 11-и и 12-и клас.
Личната прогноза на ръководителя на ДОМИНО е, че до 2020 г. професионалното образование в България ще премине към дуално обучение и ще достигне до 30%.