Всяка година десетки хиляди туристи от цял свят тръгват по стъпките на тоталитарното минало в Югоизточна Европа. Една от спирките им е паметникът на Бузлуджа, за който опитни пътешественици казват, че ако не си го видял, е все едно да отидеш до Рим и да не видиш папата. Паметникът е флагман на тоталитарната архитектура на 20 век в Европа, дори и във вида, в който се намира в момента, коментира за БТА Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Макар и изоставен, този паметник е на картата на архитектурата на тоталитарните режими на 20 век, допълни той.

Дом-паметникът на БКП - Бузлуджа е включен в програмата "Архитектура на тоталитарните режими в градоустройството - ATRIUM" заедно с подобни от Унгария, Румъния, Албания, Полша, Чехия и Словения. В европейския проект са представени също и резиденция "Бояна", градският център на Димитровград и парк "Пеньо Пенев", бул. "3 март" в града, градоустройственият ансамбъл "Ларго" в София, монументът "Знаме на мира", Паметникът на съветската армия. Програмата е свързана с културните коридори в Югоизточна Европа, напомни Румен Драганов.

Туристите, които с любопитство разглеждат втръсналата за източноевропейците архитектура, не са само професионалисти - архитекти, инженери, конструктори, разказа Драганов. Тези маршрути са любопитни и за хора, за които е важно да откриват културата на различни народи, независимо от кой период е тя. Почитатели на "походите по стъпките на тоталитаризма" са и колекционерите на това изкуство, за които особена ценност са бюстовете на партийни величия от близкото ни минало, техни портрети и картини, предаващи духа на индустриализацията и модернизацията на селото от онова време.

България е богата на такива паметници, не само с тези, включени в ATRIUM - става дума за фасадата на завод "Стомана Перник" - бивш "Ленин", за циментовите заводи в Димитровград, коментира Драганов. Той обаче посочи, че за разлика от Германия, Унгария, Чехия, Словакия и Румъния у нас няма туроператори, които да предлагат подобни екскурзии. В техните маршрути освен разходка сред архитектурата на тоталитарното минало се предлага и посещение в домове, запазили интериора си от този период. Подобни турове се ползват с интерес от туристи от цял свят.

Световната организацията по туризъм разглежда обекти, подобни на паметника на Бузлуджа, като туристически атракции, които могат да създават работни места, изтъкна Драганов. В този смисъл този паметник би могъл да създаде между десет и двадесет постоянни работни места, свързани с експонирането му - екскурзоводи и уредници на музейната част, охранители. Затова от Световната организация препоръчват подобни обекти да бъдат използвани като потенциал за разкриване на работни места.

Очакванията са приходите от паметника да са чувствително по-малко спрямо разходите, ако бъде решено той да се реставрира в неговата цялост, както е изглеждал преди тридесет години. Затова според експерта на първо време на паметника трябва да се гледа като на обект, в който трябва да се вложат средства, необходими за съхранението му и като възможност за създаване на работни места, които да се плащат от този, който ще управлява паметника.

По отношение на възвращаемостта на средства от паметника не може да се очаква, че те ще дойдат пряко от него, защото един билет в рамките на пет евро не би могъл да възвърне многомилионна инвестиция и разходите за поддръжката му, коментира Драганов. В този смисъл това няма да е търговско дружество, което да прави пари, това е повече локомотив, който може да изтегли приходи към други икономики, допълни той.

По думите на експерта тези, които отиват да посетят Бузлуджа, ще ползват транспорт, настанителна база в региона, от което ще има ДДС-постъпления в бюджета, ще се консумират местни продукти от Северната и Южната част на Стара планина. Затова средствата, които би генерирал паметникът на Бузлуджа от косвени разходи, биха били девет пъти по-големи от приходите, посочи Драганов.

Паметникът би могъл да бъде обвързан и с други подобни обекти от България и да се превърне в точка от общ транснационален туристически маршрут през България, отбеляза Драганов и посочи, че тази възможност стои неизползвана.