Лидия Бациева започва бизнеса си с кредит от ББР, след като другите банки отказват да подкрепят стартираща компания
"Живях в Лондон 7 години. Там гофрети се правят на много места, аз ги открих на Оксфорд стрийт. Винаги като вървях по нея, ми миришеше адски вкусно. Видях, че на едно място непрекъснато има опашки и реших и да се наредя. Опитах ги и беше уникално вкусно. Оттогава винаги, когато минавах оттам, си купувах гофрети. Когато се върнах в България и започнах да се чудя с какво искам да се занимавам, реших, че след като толкова много са ми харесали, мога да ги правя и аз. И започнах да проучвам в интернет."
Така започва бизнес историята на Лидия Бациева - собственик на "Бионд Ди Ти Ем" - фирмата произвежда и продава белгийски гофрети. Лидия заминава на бригада в Англия уж само за 6 месеца, за да помогне на двамата си сина - студенти в София. Впоследствие отива при брат си в Лондон и остава там 7 години.
Но с течение на времето, колкото и да се възхищава на града, решава, че е време да се прибере в България. Успява да спести пари от работата си в английската столица, като смятала, че те ще са достатъчни, за да осъществи идеята си с гофретите. Но парите не стигнали, а нямало как да се откаже, след като вече била започнала да развива проекта.
Тръгва да обикаля банките, за да търси помощ, но навсякъде я връщат с препоръка да дойде отново най-рано след 6 месеца, защото ставало въпрос за стартираща фирма. Тогава научава за Българска банка за развитие и Микрофинансиращата институция ДЖОБС. Останала учудена, след като веднага получава отговор "добре" и кредит от 12 000 лева. "Бях много приятна изненада, не можех да повярвам, че ще ми дадат заем. Благодарение на тях станаха нещата, беше много лесно, нямаше никаква бюрокрация", разказва Лидия. И така през октомври 2016 година тя започва бизнеса си.
Белгийските гофрети не са обикновени, а имат специален начин на приготвяне. Историята на гофретите всъщност започва преди повече от 300 години в Китай. Претърпяват много вариации преди да се появят в сегашния си вид някъде към 50-те години на миналия век. Във всички страни те се приготвят по различен начин, има много видове рецепти.

Миризмата на карамелизирана захар допълва тази на ванилията, която се слага, и така се получава божествен аромат и вкус. Това тесто не може да се направи от всеки. Лидия признава, че е пробвала, и макар, че гофретите й стават много вкусни - не са Лиеж Вафли. Затова тя внася специалното тесто от Белгия, както правят и всички останали, които ги продават по света. В Белгия има няколко големи производители, специализирани точно в износа на тесто за целия свят, дори в Саудитска Арабия.
Лидия отива два пъти до Белгия, при второто си посещение попада на доставчика, с когото работи в момента. Той я води и в базата, където се произвежда тестото, показва й как се прави и замразява. Налага се да купи и специален гофретник от Белгия, за да се постигне точният вкус. Много е скъп, но Лидия решава да инвестира, ако иска да предлага качествени продукти. "Не исках да правя мои рецепти, след като съм написала, че се предлагат белгийски гофрети, те трябва да са автентични", казва Лидия.
След като осигурява продукта, започва да пише имейли до моловете в София, за да намери място за ресторанта си. Първи харесали идеята й от мол "Сердика", където и в момента има щанд.
Лидия вече мисли за разширение и иска да отвори заведения и в останалите търговски центрове в София. Една година след началото - през октомври тази година, се очаква появата на втория й ресторант. Но това не е всичко - има намерение да превърне "Бионд Ти Ди Ем" във франчайз, като в момента разработва модела на веригата. Според нея печелившо ще е разрастването по морето и в зимните курорти, където има много туристи. Един от най-големите клиенти на белгийския й доставчик се развива именно в зимни курорти.

И без това всичко, което правя, се събира на 6 до 9 квадратни метра, обяснява Лидия. Това изисква по-малка инвестиция и е по-печеливш модел. А и за момента е необходим само един служител на обект, което също намалява разходите. "Освен гофрети, предлагаме и напитки, които се връзват с вкуса им. Фрешовете са много търсени, искам да започна да правя и домашна лимонада. Но тя ще е индивидуална за всеки, по желание на клиента, и ще бъде с мед вместо със захар. По принцип в модела на белгийските заведения не се предлагат напитки, набляга се единствено на гофретите, така че това, което искам да направя, ще е по-различно", казва бизнесдамата.
Не само напитките са индивидуализирани, а и самите гофрети. Хрумва й, че на клиентите би им харесало десертите да са аранжирани по тяхно желание. Има няколко модела, но с възможност всеки да избере точно какво иска. Стандартно се предлагат гофрети със сметана, с ягоди, сладолед, сладолед и банан, оригинална само с шоколад и шоколадовата мечта. Сега проучва възможността да въведе и гофрета с домашен мед, както и с кленов сироп, който е изключително популярен в Америка, но не толкова разпространен у нас, но се съчетава много добре като вкус с гофретата. В бъдеще може да започне да прави и солени гофрети, които нямат специална рецепта, и ще има възможност да експериментира сама в кулинарството.
