Или как да разберете дали промоциите дават това, което обещават

Проверките на Комисията за защита на потребителите показват, че търговците знаят какви законови изискванията трябва да спазват при кампаниите за намаления на цените, но винаги има някои, които опитват да нарушават правилата. Особено пък преди Коледа, която задължително върви с голяма празнична еуфория и още по-голямо предпразнично бързане.

Когато клиентите си знаят правата и не се съгласяват те да бъдат ограничавани за сметка на промоционалните условия, колкото и изгодни да изглеждат, няма да се оставят нелоялните търговци да ги надхитрят, подчертават специалистите от комисията. Те посочват кои са най-честите трикове и съветват потребителите как да се предпазят.

1. Проверете цените. Редовна хитрина е търговците да създават илюзия за промоция, като не оповестяват старата цена, на която е предлагана стоката преди отстъпката. Според Закона за защита на потребителите информацията трябва да е разбираема, достъпна и да не подвежда. Това означава на етикета да ги има старата цена, но задраскана, новата цена и процента на намаление.

2. Гледайте внимателно. Не се изкушавайте от големия процент намаление, обявен на витрината на магазина или в брошура.

От КЗП предупреждават, че промоциите невинаги са реални. Понякога търговците умишлено увеличават цените за кратко, за да могат по-късно да обявят по-голяма отстъпка. Други пък формират процента на намалението не върху последната цена, на която е продавана стоката, а върху цена, на която е продавана в някакъв по-предишен период. Това е нарушение на закона и представлява нелоялна практика. Действително е намалението, ако преди него стоката е била продавана на т.нар. стара цена поне 1 месец.

За да не бъдете подведени, преди да купите, проверявайте на какви цени вървят избраните от вас стоки и при други търговци.

В магазина много внимавайте и в коя зона се намирате. Стоките с намаление трябва да са отделени от онези на редовни цени, но това невинаги се забелязва с просто око. Не се колебайте да върнете нещо, което сте избрали, а на касата се оказва, че не е в промоция. Нелоялен търговеца ви е подвел, не му се давайте.

3. Питайте за всички условия. Ако не всичко е ясно от етикета, проверете предварително колко точно ще ви струва покупката и как ще се извърши плащането. Подробно проучете параметрите на това, което получавате срещу парите си, особено ако става дума за услуга.

4. Предпазливо с подаръците. Случва се търговци да обещават подаръци към покупки, които са над определена стойност или пък са от дадена група стоки. Не е добре да си купите нещо само заради възможността да получите подарък към него. Може да се окаже, че групата стоки, от която трябва да пазарувате, за да получите подарък, е от залежала партида. Може и подаръците да са продукти, които търговецът не е успял да продаде досега.

5. Добрите обещания са писмените. Понякога търговците привличат клиенти, като предоставят устно заблуждаваща или невярна информация. Манипулират и като обещават по-добри условия или че ще поемат някакъв допълнителен ангажимент. Това може да доведе до сделка, която не е изгодна за потребителите и е реализирана в условията на прилагане на нелоялна търговска практика.

Неизпълнените обещания обаче трябва да бъдат доказани. Експертите от комисията съветват потребителите да искат от търговците съществената информация за предлаганите стоки и услуги, както и всеки друг допълнителен ангажимент, да бъде в писмен вид.

6. Бранете правата си веднага. Експертите от комисията препоръчват да имате активно поведение, когато ви се струва, че търговци опитват да подвеждат. Ако смятате, че ви лъжат, изяснете максимално ситуацията и се откажете от покупката, щом не сте доволни от обясненията.

7. Сигнализирайте, за да си върнете парите. Ако имате съмнения за нелоялни търговски практики, подавайте сигнали до Комисията за защита на потребителите. Законът защитава правата ви, ако сте купили нещо от фалшиво намаление. Можете да си върнете парите във всеки случай, когато се докаже, че търговец ви е подвел с реклама за нереални промоции.

Комисията за защита на потребителите установява подобни нарушения, като проверява дали стоката е продавана в продължение поне на месец на обявената стара цена.

Ако се окаже, че за кратък период цената е била вдигната, за да може после да се анонсира висок процент намаление, или че тя изобщо никога не е предлагана от този търговец по-евтино, това е нелоялна практика. Засегнатите от нея имат право да поискат разваляне на договора и връщане на парите обратно. Възможността търговецът да обжалва пред съда установената нелоялна практика обаче би могла да отложи във времето възстановяването на парите.