Гръцката марка цигари неизменно присъства в челните места при изследвания на сивия пазар в България

Ако се направи класация за компании, които имат добър успех на легалния и нелегалния пазар, то на челните места там почти сигурно ще попадне гръцката “Карелия”. Нейните цигари се оказват любими както на търговците и пушачите, така и на контрабандистите.

Мерките срещу черния пазар на цигари са сред приоритетите на държавата през последните години. И резултатите го показват ясно - от близо 35% дял на контрабандата през 2010 г. в момента тя падна на 3,4 на сто според данните на цигарената индустрия.

Най-очевидните ползи са събиране на повече приходи от акциз в бюджета - за 2018 г. парите в хазната от облагането на цигари стигнаха 2,5 млрд. лв., което е рекорд за последните 10 г. Свива се и криминалният елемент – незаконно производство и продажба, неплащане на данъци, потенциал за създаване на корупция от играчите на всички нива на контрабандата. През последните 2 години бяха разбити и рекорден брой нелегални фабрики за цигари у нас.

На фона на всичко това прави силно впечатление, че цигарите “Карелия” без български бандерол остават все така популярни. В изследването на контрабандата в последните 5 години, марката на едноименния гръцки производител най-често е в топ 3. От 2014 г. досега в 5 изследвания цигарите “Карелия” са с най-голям дял на черния пазар, а на второ място са попадали също 5 пъти.

Изследванията показват, че едни марки изчезват, появяват се нови, после те изчезват, за да се заменят от други. Но “Карелия”, независимо дали цигарите без бандерол имат дял от 20, или 4%, винаги е на върха на класацията. Според запознати това става чрез канали през Турция и Гърция.

На граничния пункт Капитан Андреево – Капъкуле между България и Турция минават годишно близо 5 млн. пътници и стотици хиляди превозни средства. От турска страна в магазините за безмитна търговия могат да се купят легално, но без акциз и ДДС, цигари на ниски цени. Това е предпоставката за контрабанда, която е трудна за пресичане, тъй като се осъществява в по-малки количества, но от много хора. Пренесените цигари се пласират директно на черния пазар на дребно или на прекупвачи.

Предпочитаните за пренасяне по този канал са тънките цигари от марките Karelia slims и ОМЕ, тъй като от тях може да бъдат скрити в тайници по-голям брой кутии. Освен това тези марки са разпознаваеми за българския потребител. От началото на годината обемите на нелегалните цигари по това направление вече захранват не само черните пазари на пограничните области като Кърджали, Хасково и Бургас, но стигат и до Централна и Северна България.

През Гърция вървят канали за индустриални количества нелегални цигари. Те минават през места на границата с България, където няма официален контролно-пропускателен режим, или т.нар. зелени граници, както и през ГКПП Кулата – Промахон и Капитан Петко Войвода. Цигарите се произвеждат в нелегални фабрики в Гърция, но има и количества, отклонени от заводите на легални гръцки производители.

Оттам се товарят на камиони, включително автовози, както и в по-малки транспортни средства. Големите камиони преминават през ГКПП Кулата с маршрут към складове в покрайнините на София, откъдето най-често се преразпределят из страната. По-малките бусове и пикапи минават предимно през зелена граница в труднодостъпни райони, в обезлюдените родопски общини, граничещи с Гърция.

“Карелия” е известна и с предлагането на едни от най-евтините легални цигари на пазара, независимо от увеличенията на акциза, които имаха за цел да доближат облагането и цените до минималните в ЕС. Акцизът бе повишен през 2016, 2017 и 2018 г., но въпреки това марката увеличи цените си минимално. В резултат на измененията на акциза и през 2019 г. голяма част от марките на пазара повишиха цените си, но “Карелия” отново задържа своите.

Погледнато чисто математически компанията “поглъща” част от увеличението на акциза като планирана загуба. Това е напълно законно, но когато се прави от марка, която е много популярна, възниква въпросът как се финансира покриването на тези загуби. И дали приходи от продажби на цигари без бандерол, предназначени за магазини за безмитна търговия, не играят ролята на финансова компенсация.

Ниската цена на популярна марка създава предпоставка и за ценова война на пазара. А тя би свалила значително приходите за бюджета от данъци върху цигарите, тъй като облагането е и според цената на кутия.

Поддържането на ниски цени, движено от маркаталидер на пазара, може да стимулира създаването на контрабандни канали към Западна Европа, където цените са значително по-високи. Това създава репутационен риск за страната ни и поставя под въпрос успехите в борбата с контрабандата в България, които държавата промотира и в чужбина, коректно посочвайки че сме държавата в ЕС с най-нисък процент нелегална търговия с цигари. Но може да се окаже, че успоредно с това се създават условия страната да се окаже източник на цигари за пазарите на ЕС.

Така могат да бъдат компрометирани досегашните усилия за максимален контрол на тютюневата индустрия и увеличаване на приходите, след като България вече изпълни всички изисквания в ЕС за повишаване на акциза и въведе успешно всички евродирективи в сектора.