Euro NCAP ще задължи производителите, дисплеите разсейват и са опасни

Безопасността на автомобилите в Европа ще се оценява по броя на бутоните в купето. Асоциацията Euro NCAP, която прави краш тестовете, подготвя нов протокол за оценка, който ще включва задължителното наличие на физически контрол. Всеки автомобил

ще трябва да има минимум бутони и лостчета

за аварийни светлини, мигачите, клаксон, за чистачките и повикване на спешна помощ. Без тях няма да е възможно да се постигне най-висок рейтинг на безопасност и производителите ще трябва да се върнат към традиционните превключватели.

Асоциацията Euro NCAP ще представи нов протокол за оценка на безопасността на превозните средства през януари 2026 г., един от ключовите моменти в който ще бъде наличието на бутони за физически контрол. Манията по дисплеите отдавна е основен проблем в индустрията. Шофьорите често трябва да откъснат очи от пътя, докато търсят желания елемент от менюто, но въпреки това производителите продължават да

използват сензорни панели, защото са евтини

Екраните също така правят интериора по-шик и в Китай броят на дисплеите е по-важен от мощността или динамиката на самата кола.

Директорът по развитие на Euro NCAP Матю Ейвъри казва, че в бъдеще, за да постигнат най-висок рейтинг, компаниите ще трябва да запазят физическия контрол поне на основните функции.  Ейвъри уверява, че новият протокол със сигурност ще бъде въведен - компаниите знаят за него и го подкрепят напълно.

Не е ясно дали от новите правила ще бъде доволен собственикът на Tesla Илън Мъск. Милиардерът  превърна централния сензорен екран на Model 3 в “сърцето” на всяко взаимодействие човек-машина: колата няма лост на колоната и мигачите се управляват от бутони на волана колело. Функции като избор на предавка и задна скорост, регулиране на външните огледала за обратно виждане и въздушния поток на климатроника се управляват чрез екрана, където също се показват скоростомерът и арматурното табло.

Euro NCAP не е единствената организация, която алармира за разпространението на сензорни екрани. Американската автомобилна асоциация също предупреди за опасностите от ново поколение дисплеи в колите.

Преди година главният изпълнителен директор на BMW Оливър Ципше каза, че е “абсолютно убеден”, че до 10 години сензорните екрани

ще бъдат забранени точно поради риска от разсейване на шофьорите

Последните проучвания показват също, че мнозинството от собствениците на автомобили все още предпочитат физическите бутони пред сензорните екрани. Все по-често се чуват критики от купувачите и това дори принуди Volkswagen да изостави сензорните панели на воланите, тъй като тактилните усещания се оказаха по-важни от иновативните технологии. Обновеният Golf беше първият, който върна традиционните бутони, но сега поради новите изисквания на Euro NCAP в колите отново ще има още по-познати копчета, врътки и превключватели.

В обновения Volkswagen Golf бяха върнати част от физическите бутони и превключватели по изричното желание на клиентите.
В обновения Volkswagen Golf бяха върнати част от физическите бутони и превключватели по изричното желание на клиентите.

Физическите бутони са по-удобни от сензорните екрани,

показва скорошно проучване в Швеция. Местното издание Vi Bilagare реши да разбере дали сензорните дисплеи наистина отстъпват по удобство на физическите контроли с измерване на времето, прекарано от шофьорите в управление на различни функции. И резултатът не беше в полза на сензорните екрани.

За проучването шведите бяха избрали 11 модерни автомобила с мултимедийни системи със сензорен екран, чийто съперник е Volvo V70 от 2005 г. Шофьорите доброволци бяха помолени да изпълнят поредица от прости задачи по време на шофиране: да включат отопляемите седалки, да увеличат температурата в купето, да включат отопляемото предно стъкло, да сменят определена радиостанция и да нулират настройките на навигацията. В същото време им беше позволено предварително да се запознаят с колите.

В 17-годишно Volvo на водачите са били необходими само 10 секунди, за да изпълнят всички задачи. Колата се движи със скорост 110 км/ч и за това време успяла да измине около 300 метра. От новите коли Dacia Sandero и Volvo C40 показали най-добри резултати - съответно 13,5 и 13,7 секунди.

Останалите сензорни екрани се оказали много по-малко удобни. Най-лошата система е в MG Marvel R, чийто водач трябвало да отдели 44,9 секунди за всички настройки. За това време колата е минала 1,3 километра. Докато обикновените бутони и превключватели позволяват на водача да използва усещането си за докосване, за да намери желания превключвател, с екраните той трябва да измести очи от пътя, отбелязват анализаторите.

Средно водачите на модерни автомобили са прекарвали 24,7 секунди за изпълнение на задачи - почти два пъти и половина повече, отколкото е необходимо на автомобил без сензорен екран.