Първоначално се плащаше по 9,99 евро за социалната мрежа, вече е 5,99

Ванглийския език съществува един фразеологизъм, познат като “Хобсънов избор”. Историята на неговия произход започва през XVI в. и е свързана с един ханджия на име Томъс Хобсън. Той притежавал луксозна за времето си конюшня в град Кеймбридж. В нея имало 40 коня, които отдавал под наем на местните пътешественици. Привидно големият брой на ездитните животни карал клиентите на ханджията да си мислят, че могат да си изберат кое от тях да наемат. Обаче, за да предотврати износването на най-добрите си коне и да бъде сигурен, че всичките са ползвани еднакво, Хобсън наложил правилото, че може да се наема само онова животно, което е най-близо до вратата на конюшнята. Така клиентите били изправяни пред Хобсъновия избор, при който всъщност се предлага само едно нещо. Т.е. онова, което следва да бъде твое желание, ти е заставено.

Абсолютно същата стратегия беше приложена върху гражданите на ЕС и на Европейската икономическа общност миналия ноември, когато компанията за информационни услуги “Мета” въведе опцията платен абонамент. Тя предоставя възможността

фейсбук и инстаграм да се ползват без реклами

и забранява на фирмата на милиардера Марк Зукърбърг да използва личната ни информация, за да я продава на рекламодатели. Обаче, ако сме избрали да продължим да ползваме приложенията на “Мета” безплатно, ние автоматично се съгласяваме да станем обект на таргетиран маркетинг, а личната ни информация да бъде използвана, за да ни се предлагат продукти, които бихме харесали. Казано по-просто, ни се налага “такса спокойствие”, за да сме сигурни, че личното ни пространство в мрежата остава непокътнато и поверително.

Първоначалните цени на абонамента бяха 9,99 евро на месец за профили, които се ползват през компютър, и 12,99 евро месечно, ако абонатите, използват IOS и Andorid устройства за работа с фейсбук и инстаграм. Като до март тази година цените се прилагаха за всички наши профили, а от този месец се предвиждаше да бъде добавена нова такса от 6 евро за всеки допълнителен акаунт, който ползваме през компютър, и 8 евро за такъв, който ползваме през мобилни устройства.

Американският технологичен гигант въведе опцията за абонамент, след като Съдът на Европейския съюз постанови миналата година, че съгласно строгите правила на блока за защита на личните данни “Мета” трябва първо да получи съгласие, преди да показва маркетингово съдържание. Решението застрашава способността на компанията да печели пари, като адаптира реклами за отделни потребители въз основа на техните онлайн интереси и цифрова дейност.

Обаче критиците твърдят, че подходът на “Мета” разчита на

икономическа принуда, за да манипулира потребителите

да ѝ дадат достъп до личните си данни, и че не е в съответствие с Общия регламент за защита на данните (ОРЗД), приет от ЕС, който изисква съгласието да бъде дадено свободно.

“Съдът на ЕС заяви, че алтернативата на рекламите трябва да бъде “необходима”, а таксата - “подходяща”. Не мисля, че 160 евро годишно е това, което са имали предвид”, каза Марк Шремс, почетен председател на Европейския център за цифрови права NOYB.

В опит да сложи край на критиките и на съдебните борби с ЕС относно правото на лично пространство на потребителите си миналия вторник един от адвокатите на “Мета” Тимъти Ламб заяви на изслушване пред Европейската комисия, че компанията ще направи цените на абонамента си по-достъпни, като ги намали почти наполовина - от 9,99 евро на месец за профил във фейсбук и инстаграм на 5,99 евро и с по-малка месечна такса за всеки допълнителен профил. Новата цена на таксите се стреми да балансира противоречивите изисквания на законите на ЕС за защита на личните данни.

“От известно време искаме да ускорим този процес, защото трябва да стигнем до стабилно състояние... затова предложихме да намалим цената от 9,99 евро на 5,99 евро за един акаунт и 4 евро за всеки допълнителен акаунт”, каза пред комисията Ламб.

“Това е най-ниската граница на диапазона, който всеки разумен човек трябва да плаща за услуги с такова качество. И мисля, че това е сериозна оферта. Регулаторната несигурност в момента е на лице и тя трябва бързо да се уреди”, добави той.

Почетният председател на NOYB Макс Шремс реагира на новината, че “Мета” предлага намалени цени, с изявление, в което каза: ОРЗД изисква съгласието да бъде дадено “свободно”. В действителност не става въпрос за сумата на парите - става въпрос за подхода “плати или се съгласи” като цяло. Цялата му е да накара потребителите да кликнат върху “добре” дори ако това не е техният свободен и истински избор. Не смятам, че простата промяна на сумата прави действията на “Мета” законни.

Говорителят на компанията-собственик на “Фейсбук Матю”, Полард потвърди, че заявеното от адв. Ламб е вярно. Но все още

не е ясно дали действително ще бъде намалена цената на абонамента, или не

“Очакваме обратна връзка от Ирландската комисия за защита на данните (КЗД), нашия водещ регулатор в областта на обработка на личната информация в ЕС”, обясни той.

Заместник-комисарят на КЗД Греъм Дойл отказа да отговори на въпроси за това какво точно комисията оценява по отношение на ценообразуването на “Мета”. Той също така не даде актуална информация относно по-широката оценка на законосъобразността на подхода на фирмата на Зукърбърг за получаване на съгласие.

“В момента не можем да коментираме този въпрос, тъй като оценката продължава”, съобщи той.