"Европейските пристанища се превърнаха в паркинги", пише британският вестник "Файнейшъл Таймс". По същество производителите и техните дистрибутори, предимно китайски, оставят колите на паркингите на терминалите поради забавянето на продажбите на електрическите коли.

„Дистрибуторите все повече използват пристанищните паркинги като склад, вместо да съхраняват автомобили при търговци, те ги съхраняват в автомобилния терминал", казват от пристанището на Антверпен-Брюж.

Някои от китайските компании са оставили автомобилите си в терминалите от 18 месеца. Ето защо пристанищните власти изискват от вносителите да предоставят документация, свързана с транспортирането им извън съоръженията.

Запушването на пристанищата също е свързано с решението на производители като BYD, Great Wall и Chery да стимулират износа, за да запазят китайските си фабрики активни и да изпреварят евентуалните европейски мита (само през 2023 г. китайският внос е скочил с 58%). Много от тези производители обаче се оказаха неподготвени да управляват транспорта и поради липсата на специализирани организационни структури, както и трудности при намирането на дистрибутори.