Българският принос към един потенциален Нобел

• 1
authorАвтор: Христо Николов

Българският принос към един потенциален Нобел

В продължение на последните 10 години в изследователската Лаборатория по ядрени реакции на Обединения институт за ядрени изследвания в Дубна, Русия са открити няколко нови химични елемента, които обогатяват Менделеевата таблица. Те са с атомни номера 113, 115, 117 и 118, като съществуването им впоследствие е признато и от други лаборатории в САЩ, Германия и Япония и така са регистрирани като научно откритие.

За откриването на последния елемент с номер 118 бе съобщено в края на 2015 година. Той вече официално има име, като бе прието предложението да бъде наименован „оганесон“ на името на ръководителя на лабораторията Юрий Оганесян.
През последните 50 години Менделеевата таблица е обогатена със 17 нови елемента с номера от 102 до 118, но едва последните открития в Дубна са на най-тежките между тях. Този научен принос има големи основания да получи Нобелова награда. А в експериментите по откриването има съществен български принос в лицето на починалите наскоро учени Стойчо Илиев и Румяна Калпакчиева.

Двамата учени работят дълги години в Дубна и са участвали активно в синтезирането на свръхтежки химични елементи, които реално не съществуват в природата, а се получават само вследствие на ядрена реакция. Те се получават, като се използват мощни циклотрони, с каквито малко лаборатории по света разполагат.

„Най-елементарното обяснение за получаването им е следното: имаме мишена, например от берклий или плутоний, и в тази мишена налита с висока енергия друго ядро, например от калций-48. Всичко това става в тръба с висок вакуум. Енергията на снопа е толкова голяма, че се получава ново ядро, което е нестабилно. Но за краткото време, в което съществува – обикновено по малко от секунда, все пак могат да се изследват характеристиките му“, обясни пред „Иноватор“ директорът на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН доц. д-р Димитър Тонев.

Експериментите траят по около 6 месеца, като се работи денонощно и детекторите регистрират множество събития, които се получават на вероятностен принцип. Може например от съставното ядро да се изпари един протон, или/и един неутрон, или/и една алфа-частица, като тогава се образуват различни нови химични елементи. Изключително важно е с колко надеждна електроника и детектори разполага лабораторията. Ако те не работят надеждно, учените могат да регистрират фалшиво събитие или да изпуснат реално случило се.

И точно тук е българският принос към експеримента – инженер Стойчо Илиев, който работи в Дубна още от 70-те години, е създал и поддържал цялата електроника и детектори.

„Аз имах щастието да работя в един кабинет с него, случайността ни събра. През 2005-2007 г. той се върна в нашия институт, а аз току-що се бях прибрал от 15-годишен престой в Италия, Франция и Германия. И си казвам „Не съм стоял и един месец в България и ме събраха в офис с непознат, който е почти руснак“. Без изобщо да си представя, че в чисто човешки план ще станем истински приятели по-късно“, разказа Тонев.

Другият български учен, който има реален принос към експериментите по откриването на новите елементи, е проф. Румяна Калпакчиева. Тя също работи дълги години в Дубна и е стигнала до поста заместник-директор на лабораторията, в която са проведени експериментите. Става въпрос за огромни лаборатории, в които работят повече учени, отколкото работят в целият български институт за ядрени изследвания. Проф. Калпакчиева участва в цялата подготовка, планирането и провеждането на експериментите по откриването на новите елементи.

Българската следа при свръхтежките елементи

Любопитното е, че български имена сред откривателите на нови химични елементи не се срещат за пръв път едва в случая с откритите в Дубна. Преди почти две десетилетия за пръв път научният свят чу името на Виктор Нинов, изследовател в националната лаборатория „Лорънс Бъркли“ в САЩ.

Той е участвал в откриването на новите елементи с номера 110 – дармщадтий, 111 – рентгений и 112 и навремето е бил считан за един от водещите експерти по използването на сложни софтуерни програми за засичане на нови елементи.
Проблемът обаче е бил, че никоя друга ядрена лаборатория по света не е могла да повтори резултатите, а научният свят признава такова откритие едва ако поне още една друга независима лаборатория в света повтори експеримента със същия резултат.

Тогава в Бъркли правят вътрешно разследване и стигат до извод, че Нинов е фалшифицирал информацията в компютрите, довеждайки я до състояние да покаже откритие на нови елементи. При последвалия международен научен скандал през 2001 г. Нинов е уволнен от лабораторията и остава да живее в САЩ със забрана да се занимава с научна работа. Става учител по физика. Той самият твърди, че не е променял резултатите, а всичко било част от международен опит да бъде натопен.

Доцент Тонев си спомня, че е чувал за случая с Нинов преди повече от петнайсетина години от колеги в чужбина. Но смята, че неприятната случка няма нищо общо с България, защото Нинов е емигрирал в Западна Германия още по времето на социализма и на практика не е български гражданин. „Наскоро един от председателите на световния комитет по чиста и приложна химия ми каза, че България няма основание да се срамува от този случай, защото той е извършен от немски гражданин“, казва Тонев.
Но дори да не е така, приносът на български учени към откритията в Дубна са неоспорими, а тези резултати са потвърдени многократно не от една, а от още три водещи лаборатории в света.

На руска територия

Обединеният институт за ядрени изследвания в Дубна е създаден през 1956 година. В това градче на около 100 километра северно от Москва, което навремето е било планирано като „закрит град“, е изградена система от институти, занимаващи се с различни аспекти на ядрената физика. Истински шанс, особено за българските учени е, че обединението е било в голяма степен демократично и още при създаването му в него са допуснати на работа учени не само от социалистическия лагер, а и от много други държави. Замислен първоначално като ответна реакция на американската ядрена програма и на европейското обединение ЦЕРН, днес Обединеният институт в Дубна продължава да провежда свои самостоятелни експерименти и изследвания на най-високо световно ниво.

„Неведнъж съм се убеждавал, че Дубна е истински шанс за българските учени, които са имали и продължават да имат възможността да разполагат с техника, която ние тук не можем да си позволим. И не само това – те никога не са били държани като странични наблюдатели, а са участвали наравно в експериментите. Професор Цветан Вълов например е бил заместник-ръководител на цялото обединение и на негово име бе кръстена една от алеите в института“, каза Тонев.

Освен това български учени имат достъп до множество експерименти в ЦЕРН, благодарение само на членството си в Дубна, защото България никога не е плащала непосилния членски внос за всички провеждани в ЦЕРН експерименти.

За какво служат свръхтежките елементи

Най-трудният въпрос след откритието на новите елементи е за какво могат да послужат те. По принцип науката винаги се е развивала благодарение на човешкото любопитство да се види как е устроена природата. Как и за какво да се използва едно откритие, се решава далеч по-късно и от други хора.

„Когато навремето Мария Кюри открива радиоактивността, също мнозина са задавали въпроса за какво може да ни послужи това чудо? Минават десетилетия, през които на пазара се появяват радиоактивна паста за зъби и всякакви радиоактивни хапчета, които едновремешната медицина смятала за лечебни, а днес са отречени напълно. Ядрената енергетика идва значително по-късно. Днес използваме изотопи, които успешно ни помагат при диагностицирането и лечението на рак и други заболявания. Скоро нашият ядрен институт ще може сам да произвежда такива изотопи (виж карето). Най-вероятно приложението на новите свръхтежки елементи ще е пак в медицината, но е твърде рано да се каже за какво точно“, казва Тонев.

Колкото до самия научен принос на откривателите на нови елементи в Дубна, той според него е безспорен. Световната научна общност на ядрените физици смята, че ако Нобеловата награда за физика ще се дава за ядрена физика, през последните години в тази област на знанието няма по-значимо откритие от тези нови елементи. А ядрената физика не е отличавана с Нобел от доста години. В света на науката не е толкова важен самият приз, а това, че общественото внимание, насочено към конкретната област, води след себе си допълнително финансиране. А ядрената физика е скъпо удоволствие и без пари няма как да се развива.

Как действа циклотронът на БАН?

Най-големият циклотрон на Балканите, който ще произвежда евтини и достъпни изотопи за лечение на онкоболни, все още стои на склад заради забавяне на строежа на специализирана сграда за него.

В началото на 2016 година БАН получи апаратурата, която дава възможност за производство на голяма гама изотопи, както за ранна и достъпна диагностика на ракови заболявания, така и за лечение. Към сградата има редица специални изисквания, а и произвежданите изотопи тепърва трябва да получат одобрение от Агенцията по лекарствата. Все пак те се инжектират в кръвта на пациентите.

Един от произвежданите изотопи – флуор 18, има период на полуразпад от около 110 минути. Лекарственото средство FDG, което е 18F „закачен“ за молекулата на глюкоза, се инжектира в човешкото тяло.

Раковите клетки са много гладни за захари, започват да се хранят с глюкозата, а заедно с глюкозата приемат и флуор. От 18F се излъчва позитрон, който анхилира с електрони, каквито имаме в тялото си, и се излъчват два гама-кванта. Гама-квантите се регистрират от ПЕТ скенера и ако има тумор, то той се вижда като светло петно заедно с евентуалните му разсейки.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Срамните тайни на хляба

Правят го с боядисано брашно, овлажнители, омекотители, ензими, към тях ароматизатори и овкусители Боядисано брашно, овлажнители, омекотители, ензими, към тях ароматизатори, овкусители. Това са част от срамните тайни на българския хляб. Че черният, смятан за по-здравословен е всъщност боядисан, е известно отдавна.

Паундът рязко поскъпна след решението, че Лондон може да се откаже от Брекзит едностранно

Британската лира поскъпва рязко спрямо останалите валути, след като Генералният адвокат на Съда на Европейския съюз прецени, че Великобритания има право едностранно да се откаже от Брекзит. Въпреки че решенията на генералния адвокат не са задължителни за Европейския съд и още по-малко за Обединеното кралство,

Експерт: Няма недостиг на кадри в България

В България няма недостиг на кадри. Повечето обявени свободни работни места са за хора с ниско образование, на които се предлага ниско заплащане и не се осигурява обучение. Това каза председателят на сдружение "Солидарна България" и икономически съветник на КТ "Подкрепа" Ваня Григорова на форум за недостига на работна сила,

Емил Димитров: Сигнал има, Марешки да дойде с мен и да ни изслушат и двамата

Снети са ми показанията, казва председателят на парламентарната комисия за борба със сивата икономика и контрабандата - Г-н Димитров, Марешки подава сигнал срещу вас до прокуратурата заради думите ви, че има двама крупни контрабандисти в горивата с политически чадър. Защо не сте подали сигнал, ако имате такива сведения?

Путин: Южна Европа може да се включи към "Турски поток" през Гърция

Руският президент Владимир Путин не изключи възможността Южна Европа да се включи към "Турски поток" през Гърция, предаде ТАСС, цитирана от БТА. Путин каза това на съвместна пресконференция след разговори с гръцкия премиер Алексис Ципрас. "Готови сме да реализираме заедно с Гърция големи инфраструктурни енергийни проекти.

Красивите лица, които управляват над 67 млрд. лева

На върха на две от най-големите банки в България са жени, към тях скоро ще се присъедини и трета Образът на жените като мениджъри, които поемат по-малко рискове и които е малко вероятно да прахосат финансите на банката, която управляват, е погрешен и това трябва да се взема под внимание. Изненадващата констатация е записана в доклад на

Сглобява се най-големият автогигант - Fordswagen!

Две от водещите автомобилни компании Volkswagen и Ford са все по-близо до пълно сливане. Ако това се случи, това ще бъде най-голямата автомобилна фирма в света. Генералният директор на германската компания Хербет Дийс потвърди пред Ройтерс, че преговорите с Ford моге да доведат до създаване на "глобален автомобилен алианс".

Хлябът трябва да се подбира според храната

Ако е 100% ръжен, е като тухличка, останалото е лъжа Объл, красив, добре оформен, но никъде не е напукан, има формата на бял хляб, но на етикета пише, че ръжен. Това означава, че в него има поне 90% бяло брашно и 10% ръжено, обясняват експерти пекари част от заблудите, които прилагат търговци. 100% ръжен хляб може да има само в един вариант -

Градска железница свързва Казичене с Банкя

Откриват градска железница по линията Казичене – Банкя. Първата мотриса потегли днес в 12:05ч. и ще стигне до крайната си точка за час и десет минути, предаде Би Ти Ви. „Идеята е да направим нова градска железница, която да свързва кварталите на София. В последствие идеята ни е да се свързва Перник със София.

Голям растеж на гръцкия износ през октомври

За голям растеж на гръцкия износ през октомври информира в съобщение Гръцкият съюз на износителите, цитиран от агенция АНА-МПА. Според анализа на Центъра за експортни изследвания, който се основава на неокончателни данни на гръцката статистическа служба, през октомври износът на страната е нараснал с около 24 процента на годишна база и възлиза на

Най-коментирани

Пампорово открива ски сезона на 8 декември

Ски сезонът в Пампорово ще бъде открит на 8 декември, съобщи на пресконференция в София Мариан Беляков, изпълнителен директор на "Пампорово" АД, предава БТА. На пресконференцията за представяне на новостите в курорта за предстоящия зимен сезон участва и олимпийската шампионка Катя Дафовска, която е сред хотелиерите в Пампорово.

Събират разделно отпадъците на близо 6,4 милиона българи от 183 общини

Близо 6,4 млн. души от 183 общини са обхванати от разделното събиране на отпадъци в момента. Това съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на заключителния форум "Зелена икономика", който се състоя в София хотел Балкан, съобщи БТА. В България са рециклирани 917 000 тона битови отпадъци през 2016 г.

Красивите лица, които управляват над 67 млрд. лева

Чакат инфлацията, за да вдигнат цената на водата

Увеличението е от 1 януари, най-много е в Бургас и София Инфлацията за ноември, която НСИ ще обяви до няколко дни, ще е решаваща за това с колко ще поскъпне водата от 1 януари. На 17 декември КЕВР, чийто председател е Иван Иванов, ще разгледа заявленията на ВиК операторите в 23 града с новите цени.

Почват преговори за концесията в Банско (Обзор)

Петчленка на ВАС потвърди, че не трябва ОВОС за плана за управление на “Пирин” Кабинетът упълномощи в сряда министъра на околната среда и водите Нено Димов да предоговори концесионния договор с “Юлен” АД за ски зоната над Банско. По същото време 5-членният състав на Върховния административен съд (ВАС) публикува решение,

Градска железница свързва Казичене с Банкя

Левон Хампарцумян: Не се очаква рязко повишаване на лихвите

Финансистът Левон Хампарцумян, който стана „Банкер на 2018 г.” коментира проблемът с хроничната бедност пред Би Ти Ви. По думите му страната ни винаги е била най-бедната държава в Европа, дори по времето на комунизма. „През 1944 г. България е на същото икономическо положение като Дания – селскостопански държави с наченки на индустрия.

Срамните тайни на хляба

Банско подарява кола за старта на сезона

Курортът отваря тържествено на 15 декември Чисто ново Audi A3 ще чака своя пръв притежател следващата събота, 15 декември, на Бъндеришка поляна. Автомобилът може да бъде спечелен в играта “Ловци на съкровища” - една от многото, които ще отбележат стартирането на ски сезона тази година. В приключението могат да се включат всички желаещи да

Путин: Южна Европа може да се включи към "Турски поток" през Гърция

Водеща китайска компания в Интернет на нещата получи финансиране от $320 млн.

Водещата китайска компания в Интернет на нещата – „Джи 7" (G7) обяви, че през октомври е затворила пореден кръг финансиране, набирайки рекордните за този сектор 320 милиона долара. С тях, за малко повече от година тя си осигури капитал от близо 500 милиона долара. „Технологията оказва огромно влияние върху логистиката.

Двойно повече митничари, съкращават чиновници

Закриват митниците на 7 януари 2019 година, ще стават управления и дирекции Митниците в сегашния им вид ще бъдат закрити на 7 януари 2019 г., за да бъдат основно преструктурирани. Това е записано в проект за промени в Устройствения правилник на едната от двете приходни агенции, които са предложени от финансовия министър Владислав Горанов за

Фонд "Земеделие" преведе 4,3 млн. лева в помощ на 2841 животновъди

Държавен фонд "Земеделие" продължава изплащането на финансовата подкрепа на земеделските стопани в планинските райони. Днес са били преведени над 4,3 млн. лева на 2841 животновъди, съобщават от фонда. По схемата за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки в планински райони 2603-ма фермери са получили 3 787 448 лева получиха.

"Булгаргаз" ЕАД предлага увеличение на цената на природния газ с 3,51%

"Булгаргаз" ЕАД предложи на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ да утвърди цена на природния газ за първо тримесечие на 2019 г. в размер 44,80 лв./MWh (без цени за достъп, пренос, акциз и ДДС), съобщиха от обществения доставчик. В сравнение с утвърдената за четвърто тримесечие на 2018 г.

Растежът на турската икономика се забави до 1,6% през третото тримесечие на 2018 г.

Икономическият растеж на Турция се забави до 1,6 на сто на годишна основа през третото тримесечие под натиска на високата инфлация и валутната криза. Това сочат обявените днес официални данни на турския статистически институт, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес. Те показват, че брутният вътрешен продукт на Турция се е увеличил с 1,

Китайският индекс на цените на производителите през ноември се е увеличил с 2,7%

Според публикуваните от Китайското статистическо бюро данни, през ноември индексът на цените на производителите се е увеличил с 2,7%, предаде bulgarian.cri.cn. Старшият статистик Шън Гуоцин заяви, че според оценките, 0,8 процентни пункта от 2,7-процентния ръст са повлияни от промените на цените през миналата година, а 1,9% от новото им увеличение.

За ноември месец китайският индекс на потребителските цени се е повишил с 2,2%

Публикуваните вчера данни от Държавното статистическо управление данни показват, че през първите 11 месеца на тази година индексът на потребителските цени (CPI) на Китай се е повишил с 2,1% спрямо същия период на миналата година, а за ноември с 2,2%, предава bulgarian.cri.cn. По-конкретно увеличението в градовете и селата е било на едно и също

Близо 31 млн. частни фирми и 71 млн. семейни бизнеси оперират в Китай

Броят на частните компании и семейните бизнеси в Китай се е увеличил бързо след старта на политиката за реформи и отваряне преди 40 години, сочат данни на Държавната агенция за пазарна регулация. Към края на октомври 2018 г. в страната е имало 71,37 милиона семейни бизнеса и 30,67 милиона частни фирми, предаде bulgarian.cri.cn.

„Блумбърг": До 2030 г. Китай може да се превърне глобален лидер в изкуствения интелект

Стойността на основните индустрии, свързани с разработката на изкуствен интелект в Китай може да надхвърли 1 трилион юана (над 145 милиарда долара) до 2030 г., а тази на секторите, в които тази технология се използва – над 10 трилиона юана, прогнозира доклад на „Блумбърг" (Bloomberg Intelligence), предаде bulgarian.cri.cn.

Русия вече на второ място сред