Българският принос към един потенциален Нобел

• 1
authorАвтор: Христо Николов

Българският принос към един потенциален Нобел

В продължение на последните 10 години в изследователската Лаборатория по ядрени реакции на Обединения институт за ядрени изследвания в Дубна, Русия са открити няколко нови химични елемента, които обогатяват Менделеевата таблица. Те са с атомни номера 113, 115, 117 и 118, като съществуването им впоследствие е признато и от други лаборатории в САЩ, Германия и Япония и така са регистрирани като научно откритие.

За откриването на последния елемент с номер 118 бе съобщено в края на 2015 година. Той вече официално има име, като бе прието предложението да бъде наименован „оганесон“ на името на ръководителя на лабораторията Юрий Оганесян.
През последните 50 години Менделеевата таблица е обогатена със 17 нови елемента с номера от 102 до 118, но едва последните открития в Дубна са на най-тежките между тях. Този научен принос има големи основания да получи Нобелова награда. А в експериментите по откриването има съществен български принос в лицето на починалите наскоро учени Стойчо Илиев и Румяна Калпакчиева.

Двамата учени работят дълги години в Дубна и са участвали активно в синтезирането на свръхтежки химични елементи, които реално не съществуват в природата, а се получават само вследствие на ядрена реакция. Те се получават, като се използват мощни циклотрони, с каквито малко лаборатории по света разполагат.

„Най-елементарното обяснение за получаването им е следното: имаме мишена, например от берклий или плутоний, и в тази мишена налита с висока енергия друго ядро, например от калций-48. Всичко това става в тръба с висок вакуум. Енергията на снопа е толкова голяма, че се получава ново ядро, което е нестабилно. Но за краткото време, в което съществува – обикновено по малко от секунда, все пак могат да се изследват характеристиките му“, обясни пред „Иноватор“ директорът на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН доц. д-р Димитър Тонев.

Експериментите траят по около 6 месеца, като се работи денонощно и детекторите регистрират множество събития, които се получават на вероятностен принцип. Може например от съставното ядро да се изпари един протон, или/и един неутрон, или/и една алфа-частица, като тогава се образуват различни нови химични елементи. Изключително важно е с колко надеждна електроника и детектори разполага лабораторията. Ако те не работят надеждно, учените могат да регистрират фалшиво събитие или да изпуснат реално случило се.

И точно тук е българският принос към експеримента – инженер Стойчо Илиев, който работи в Дубна още от 70-те години, е създал и поддържал цялата електроника и детектори.

„Аз имах щастието да работя в един кабинет с него, случайността ни събра. През 2005-2007 г. той се върна в нашия институт, а аз току-що се бях прибрал от 15-годишен престой в Италия, Франция и Германия. И си казвам „Не съм стоял и един месец в България и ме събраха в офис с непознат, който е почти руснак“. Без изобщо да си представя, че в чисто човешки план ще станем истински приятели по-късно“, разказа Тонев.

Другият български учен, който има реален принос към експериментите по откриването на новите елементи, е проф. Румяна Калпакчиева. Тя също работи дълги години в Дубна и е стигнала до поста заместник-директор на лабораторията, в която са проведени експериментите. Става въпрос за огромни лаборатории, в които работят повече учени, отколкото работят в целият български институт за ядрени изследвания. Проф. Калпакчиева участва в цялата подготовка, планирането и провеждането на експериментите по откриването на новите елементи.

Българската следа при свръхтежките елементи

Любопитното е, че български имена сред откривателите на нови химични елементи не се срещат за пръв път едва в случая с откритите в Дубна. Преди почти две десетилетия за пръв път научният свят чу името на Виктор Нинов, изследовател в националната лаборатория „Лорънс Бъркли“ в САЩ.

Той е участвал в откриването на новите елементи с номера 110 – дармщадтий, 111 – рентгений и 112 и навремето е бил считан за един от водещите експерти по използването на сложни софтуерни програми за засичане на нови елементи.
Проблемът обаче е бил, че никоя друга ядрена лаборатория по света не е могла да повтори резултатите, а научният свят признава такова откритие едва ако поне още една друга независима лаборатория в света повтори експеримента със същия резултат.

Тогава в Бъркли правят вътрешно разследване и стигат до извод, че Нинов е фалшифицирал информацията в компютрите, довеждайки я до състояние да покаже откритие на нови елементи. При последвалия международен научен скандал през 2001 г. Нинов е уволнен от лабораторията и остава да живее в САЩ със забрана да се занимава с научна работа. Става учител по физика. Той самият твърди, че не е променял резултатите, а всичко било част от международен опит да бъде натопен.

Доцент Тонев си спомня, че е чувал за случая с Нинов преди повече от петнайсетина години от колеги в чужбина. Но смята, че неприятната случка няма нищо общо с България, защото Нинов е емигрирал в Западна Германия още по времето на социализма и на практика не е български гражданин. „Наскоро един от председателите на световния комитет по чиста и приложна химия ми каза, че България няма основание да се срамува от този случай, защото той е извършен от немски гражданин“, казва Тонев.
Но дори да не е така, приносът на български учени към откритията в Дубна са неоспорими, а тези резултати са потвърдени многократно не от една, а от още три водещи лаборатории в света.

На руска територия

Обединеният институт за ядрени изследвания в Дубна е създаден през 1956 година. В това градче на около 100 километра северно от Москва, което навремето е било планирано като „закрит град“, е изградена система от институти, занимаващи се с различни аспекти на ядрената физика. Истински шанс, особено за българските учени е, че обединението е било в голяма степен демократично и още при създаването му в него са допуснати на работа учени не само от социалистическия лагер, а и от много други държави. Замислен първоначално като ответна реакция на американската ядрена програма и на европейското обединение ЦЕРН, днес Обединеният институт в Дубна продължава да провежда свои самостоятелни експерименти и изследвания на най-високо световно ниво.

„Неведнъж съм се убеждавал, че Дубна е истински шанс за българските учени, които са имали и продължават да имат възможността да разполагат с техника, която ние тук не можем да си позволим. И не само това – те никога не са били държани като странични наблюдатели, а са участвали наравно в експериментите. Професор Цветан Вълов например е бил заместник-ръководител на цялото обединение и на негово име бе кръстена една от алеите в института“, каза Тонев.

Освен това български учени имат достъп до множество експерименти в ЦЕРН, благодарение само на членството си в Дубна, защото България никога не е плащала непосилния членски внос за всички провеждани в ЦЕРН експерименти.

За какво служат свръхтежките елементи

Най-трудният въпрос след откритието на новите елементи е за какво могат да послужат те. По принцип науката винаги се е развивала благодарение на човешкото любопитство да се види как е устроена природата. Как и за какво да се използва едно откритие, се решава далеч по-късно и от други хора.

„Когато навремето Мария Кюри открива радиоактивността, също мнозина са задавали въпроса за какво може да ни послужи това чудо? Минават десетилетия, през които на пазара се появяват радиоактивна паста за зъби и всякакви радиоактивни хапчета, които едновремешната медицина смятала за лечебни, а днес са отречени напълно. Ядрената енергетика идва значително по-късно. Днес използваме изотопи, които успешно ни помагат при диагностицирането и лечението на рак и други заболявания. Скоро нашият ядрен институт ще може сам да произвежда такива изотопи (виж карето). Най-вероятно приложението на новите свръхтежки елементи ще е пак в медицината, но е твърде рано да се каже за какво точно“, казва Тонев.

Колкото до самия научен принос на откривателите на нови елементи в Дубна, той според него е безспорен. Световната научна общност на ядрените физици смята, че ако Нобеловата награда за физика ще се дава за ядрена физика, през последните години в тази област на знанието няма по-значимо откритие от тези нови елементи. А ядрената физика не е отличавана с Нобел от доста години. В света на науката не е толкова важен самият приз, а това, че общественото внимание, насочено към конкретната област, води след себе си допълнително финансиране. А ядрената физика е скъпо удоволствие и без пари няма как да се развива.

Как действа циклотронът на БАН?

Най-големият циклотрон на Балканите, който ще произвежда евтини и достъпни изотопи за лечение на онкоболни, все още стои на склад заради забавяне на строежа на специализирана сграда за него.

В началото на 2016 година БАН получи апаратурата, която дава възможност за производство на голяма гама изотопи, както за ранна и достъпна диагностика на ракови заболявания, така и за лечение. Към сградата има редица специални изисквания, а и произвежданите изотопи тепърва трябва да получат одобрение от Агенцията по лекарствата. Все пак те се инжектират в кръвта на пациентите.

Един от произвежданите изотопи – флуор 18, има период на полуразпад от около 110 минути. Лекарственото средство FDG, което е 18F „закачен“ за молекулата на глюкоза, се инжектира в човешкото тяло.

Раковите клетки са много гладни за захари, започват да се хранят с глюкозата, а заедно с глюкозата приемат и флуор. От 18F се излъчва позитрон, който анхилира с електрони, каквито имаме в тялото си, и се излъчват два гама-кванта. Гама-квантите се регистрират от ПЕТ скенера и ако има тумор, то той се вижда като светло петно заедно с евентуалните му разсейки.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Търсят и кой ползва служебни возила като лични Фирмите и личните доходи на повече от 500 собственици на луксозни возила по Черноморието ще бъдат обстойно проверени от данъчните, научи “24 часа”. Инспекторите ще съпоставят финансовото състояние на фирмите и на техните собственици. Проверката трябва да покаже дали например те не са се сдобили с

Българи създадоха най-мощния слънчев колектор в света

Мобилна вана се бори за златото на “Есен 2018” Слънчев колектор, който е без аналог в света, изобрети българска компания. Супермощното съоръжение е една от новостите на международното изложение “Есен 2018” в Пловдив. Той ще се превърне в сензация на деловия форум, предричат учени. Колекторът произвежда топла вода,

Задължително! Новите водомери с дистанционно отчитане

Ще спират водата на крадци и ще им начисляват сметки за една година назад При смяната на водомери гражданите трябва задължително да поставят такива с дистанционно отчитане. Това предвижда нова наредба, пусната от МРРБ за обществено обсъждане. Данните от отчитането ще се публикуват на интернет страницата на съответния ВиК оператор.

Берат гроздето рано заради мана, ще е по-малко, но сладко, а виното - хубаво

- Дъжд и градушки съсипаха лозята - Очаква се добивите да са с 20% по-ниски - В Брестовица пръскали 15 пъти след пороите и опазили реколтата - Диви прасета нападат масивите в Пиринския край Реколтата от винено грозде през 2018 г. ще е по-слаба спрямо миналогодишната. Прогнозите са за около 150-160 млн. кг при около 171 млн. през 2017 г.

Близо 2 млн. души напуснали България за последните 30 г.

Политиците говорят за 15 милиона, но няма достоверни данни, които да ги опровергаят Според правилата на Евростат в една и съща година – 2021 г., преброяване на населението и жилищния фонд се провежда във всяка страна членка. Тъй като отговорът на въпроса за националността на всеки преброен е задължителен,

АБВ настоява да спре предложеното сливане на АЕЦ "Козлодуй" и Мини Марица

Предложение за обединяване на атомната централа "Козлодуй" и държавната "Мини Марица" в едно дружество, направено от Българския енергиен холдинг, вече е обсъждано на експертен съвет в Министерството на енергетиката. Ако това стане, стопански и финансово ще бъде съсипана атомната централа - едно от най-силните дружества в Европа.

Точен ли е алкохол от нелегален кран в Карнобат? (Обзор)

“Да, открихме го” - казват митниците. Екипът на Миню Стайков: “Абсурд! Ако е отворен, ще се взривят заводът и гарата От митниците разпространиха клип, на който се вижда, че нелегалният кран действа.  И вчера работници от винпрома протестираха с искане заводът да бъде отворен. Съдът разпореди в неделя вечер да се отвори винзаводът в село

С 200 евро скача данъкът за българи с имоти в Гърция

Българите с имоти в Гърция ще плащат по-високи данъци, съобщи в. "Монитор". Това стана ясно, след като южната ни съседка обяви увеличение на данъка на 950 xил. дoмa?инcтвa c по o?oлo 200 eвpo, сочат данните на финансовото министерство в Атина. Mинимaлнaтa данъчна оценка нa имoтa обаче, зa ?oятo ce нaлaгa дoпълнитeлният дaнъ?,

90 секунди, за да се купи електронна винетка от терминал (Снимки)

Стикер само за уикенда ще струва 10 лева Около 90 секунди отнема купуването на електронна винетка от терминала за самообслужване. Това стана ясно след демонстрация в пътната агенция на новата система, която се изгражда в момента. Менюто позволява да се изберат осем езика - български, английски, немски,

H&M обвинен, че не осигурява справедливо
заплащане на работниците си по света

H&M обвинен, че не осигурява справедливо заплащане на работниците си по света

Компанията за облекла Ейч енд Ем (H&M) не изпълнява ангажимента си да осигурява справедливо заплащане на работниците си по света, което принуждава много от тях да работят допълнителни часове, за да оцеляват, съобщиха правозащитни организации, цитирани от Томсън Ройтерс. Въз основа на интервюта с 62-ма души от шест доставчици на Ейч енд Ем в

Най-коментирани

Възможностите на китайския туристически пазар за Балканите дискутираха на форум в Черна гора

Възможностите, които предлага китайския пазар за развитието на туризма в Източна Европа и на Балканите, бе във фокуса на годишния Форум за развитие Милочер, който започна вчера в черногорската столица Подгорица, предава bulgarian.cri.cn. Събитието, чиято основна тема е „Икономическо развитие чрез туризъм – предизвикателства и заплахи“,

Бисер Петков: 61% от работната сила в световен мащаб работят неофициално

Неформалната икономика и недекларираният труд носят загуби за всички, заяви министърът на труда и социалната политика Бисер Петков при откриването на форум по темата, организиран от КНСБ, предава БТА.  По думите му загубите са първо за работещите, които в момента може и да са доволни, че разполагат с повече средства,

Община Аксаково домакинства на международна конференция за социални услуги на една гише

Двудневна международна конференция “Социални услуги на едно гише - нов подход за социално включване” започна във Варна. Общата стойност на проекта, спечелен от Община Аксаково, е 198 000 лв. и е вход от ноември миналата година до края на 2018 г. Външните партньори са испанската община Игуалада и Полската асоциация за социална политика.

Проверяват доходите на над 500 собственици на скъпи коли

Кения покани българския бизнес, чака инвестиции във високите технологии (Снимки)

Първите дипломати на България и Кения се договориха да организират съвместен бизнес форум, да работят за инвестиции на български ИТ компании и да възобновят обучението на кенийски студенти в страната ни. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи. Външните министри Екатерина Захариева и Моника Джума разговаряха в Монреал в

Очаква се цената на природния газ от 1 октомври да скочи с почти 14%

Цената на природния газ се очаква да се увеличи с почти 14 на сто от 1 октомври. На днешното заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) беше разгледан доклад за утвърждаване на цени на "Булгаргаз" ЕАД, по които общественият доставчик ще продава природен газ на крайните снабдители и на клиенти,

БНБ чака по-висока инфлация от 2,1%

До края на годината инфлацията може да достигне по-високи стойности от предварително планираните 2,1%, прогнозират експертите на БНБ. Като причина те посочват по-високото от очакваното поскъпване на храните, задържането на цените на петрола на високи нива и по-висок ръст на административно регулираните цени.

Брюксел: ДДС измамите в България намаляват

България е сред четирите държави в ЕС, в които измамите с ДДС са намалели с най-много - над 5% на годишна база, показва доклад на ЕК за 2016 г. Другите страни отличнички са Латвия, Кипър и Холандия. 150 млрд. евро годишно струва на ЕС укриването и източването на ДДС. Загубата е с 10,5 млрд. евро, или 12,3% по-малка спрямо 2015 г.

АБВ настоява да спре предложеното сливане на АЕЦ "Козлодуй" и Мини Марица

Ли Къцян: Китай ще продължи да подкрепя и работи за развитието на частния сектор

Китайското правителство и държава ще продължат да оказват подкрепа, включително чрез изготвянето и прилагането на различни политики, на частния сектор, тъй като той вече е значителна част от националната икономика и важен източник на пазарна жизненост. Това заяви премиерът Ли Къцян по време на лятното издание на Световния икономически форум,

Момчил Андреев - в надзора на "Енерго-Про", бивш шеф на КЕВР влиза в управлението на компанията

Главният изпълнителен директор  Момчил Андреев преминава в надзорния съвет след три години начело на дружеството. През този период компаниите от групата на "Енерго-Про Варна" утвърдиха позициите си на българския енергиен пазар, увеличиха пазарното си присъствие и запазиха устойчивото си развитие, съобщават от фирмата.

Расте интересът за инвестиции в китайския сектор на високите технологии

Планираните или обмисляни инвестиции в китайския сектор на високите технологии показват стабилен ръст за осми пореден месец, сочат данни от онлайн платформата за одобрение и мониторинг на капиталови проекти, поддържана от Държавната комисия за развитие и реформи (ДКРР), предаде bulgarian.cri.cn. Те показват, че за месеците от януари до август т.г.

От КЕВР увериха: Цената на тока няма се увеличи от 1 октомври

Цената на електроенергията от 1 октомври няма да бъде променяна. Това увери пред журналисти председателят на КЕВР Иван Иванов. Той уточни, че Комисията е намерила необходимия буфер, за да не се увеличава цената на тока. По този начин е било записано и в доклада, който ще бъде разгледан от КЕВР. Той уточни, че е намерен излишък от средства,

Проучване сочи: икономическата свобода в България остава ниска

България се нарежда на 46-то място от 162 държави и територии, включени в "Икономическа свобода по света: годишен доклад 2018", изготвен от канадския институт "Фрейзър" и разпространен за България от Института за пазарна икономика, съобщиха от ИПИ, цитирани от БТА. Докладът представя картината през 2016 г.

Бисер Петков: 61% от работната сила в световен мащаб работят неофициално

Китайската народна банка изтегли 90 млрд. юана от пазара

Китайската народна банка (КНБ) изтегли от пазара 90 млрд. юана (около 13 млрд. долара), за да поддържа ликвидността „на разумно и достатъчно ниво", предава bulgarian.cri.cn. В съобщение на институцията се посочва, че нивото на ликвидност в банковата система е в състояние да компенсира влиянието от ценните книжа с наближаващ падеж.

Очаква се цената на природния газ от 1 октомври да скочи с почти 14%

Бисер Петков: Отпадането на тавана на всички пенсии е въпрос на справедливост

Според социалния министър Бисер Петков въпросът с отпадането на тавана на всички пенсии има не само финансова страна, но е въпрос и на справедливост. Бисер Петков коментира предложение на пенсионерските организации за отпадане на тавана на всички пенсии, а не само на новоотпуснатите, което ще се разглежда утре в социалната комисия, предаде БТА.

Пламен Димитров: Плоският данък вече носи негативи

Плоският данък вече носи негативи и ние предлагаме той да се осъвремени. Това обяви в предаването „Тази сутрин” на Би Ти Ви президентът на КНСБ Пламен Димитров. По повод 10 години от въвеждането на плоския данък синдикатът организира наскоро дискусия „за” и „против” този налог. Предложението на КНСБ е да се въведе необлагаем минимум от 510 лв.

Съоснователите на Инстаграм напускат

Съоснователите на социалната мрежа Инстаграм, която е притежавана от Фейсбук, обявиха, че подават оставки и че са готови да започнат нова глава в живота си, предадоха световните агенции. Причините за оттеглянето на Кевин Систром и на Майк Крийгър остават неизвестни. В изявление Систром казва, че той и Крийгър ще напуснат в идните няколко седмици.