Българският принос към един потенциален Нобел

• 1
authorАвтор: Христо Николов

Българският принос към един потенциален Нобел

В продължение на последните 10 години в изследователската Лаборатория по ядрени реакции на Обединения институт за ядрени изследвания в Дубна, Русия са открити няколко нови химични елемента, които обогатяват Менделеевата таблица. Те са с атомни номера 113, 115, 117 и 118, като съществуването им впоследствие е признато и от други лаборатории в САЩ, Германия и Япония и така са регистрирани като научно откритие.

За откриването на последния елемент с номер 118 бе съобщено в края на 2015 година. Той вече официално има име, като бе прието предложението да бъде наименован „оганесон“ на името на ръководителя на лабораторията Юрий Оганесян.
През последните 50 години Менделеевата таблица е обогатена със 17 нови елемента с номера от 102 до 118, но едва последните открития в Дубна са на най-тежките между тях. Този научен принос има големи основания да получи Нобелова награда. А в експериментите по откриването има съществен български принос в лицето на починалите наскоро учени Стойчо Илиев и Румяна Калпакчиева.

Двамата учени работят дълги години в Дубна и са участвали активно в синтезирането на свръхтежки химични елементи, които реално не съществуват в природата, а се получават само вследствие на ядрена реакция. Те се получават, като се използват мощни циклотрони, с каквито малко лаборатории по света разполагат.

„Най-елементарното обяснение за получаването им е следното: имаме мишена, например от берклий или плутоний, и в тази мишена налита с висока енергия друго ядро, например от калций-48. Всичко това става в тръба с висок вакуум. Енергията на снопа е толкова голяма, че се получава ново ядро, което е нестабилно. Но за краткото време, в което съществува – обикновено по малко от секунда, все пак могат да се изследват характеристиките му“, обясни пред „Иноватор“ директорът на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН доц. д-р Димитър Тонев.

Експериментите траят по около 6 месеца, като се работи денонощно и детекторите регистрират множество събития, които се получават на вероятностен принцип. Може например от съставното ядро да се изпари един протон, или/и един неутрон, или/и една алфа-частица, като тогава се образуват различни нови химични елементи. Изключително важно е с колко надеждна електроника и детектори разполага лабораторията. Ако те не работят надеждно, учените могат да регистрират фалшиво събитие или да изпуснат реално случило се.

И точно тук е българският принос към експеримента – инженер Стойчо Илиев, който работи в Дубна още от 70-те години, е създал и поддържал цялата електроника и детектори.

„Аз имах щастието да работя в един кабинет с него, случайността ни събра. През 2005-2007 г. той се върна в нашия институт, а аз току-що се бях прибрал от 15-годишен престой в Италия, Франция и Германия. И си казвам „Не съм стоял и един месец в България и ме събраха в офис с непознат, който е почти руснак“. Без изобщо да си представя, че в чисто човешки план ще станем истински приятели по-късно“, разказа Тонев.

Другият български учен, който има реален принос към експериментите по откриването на новите елементи, е проф. Румяна Калпакчиева. Тя също работи дълги години в Дубна и е стигнала до поста заместник-директор на лабораторията, в която са проведени експериментите. Става въпрос за огромни лаборатории, в които работят повече учени, отколкото работят в целият български институт за ядрени изследвания. Проф. Калпакчиева участва в цялата подготовка, планирането и провеждането на експериментите по откриването на новите елементи.

Българската следа при свръхтежките елементи

Любопитното е, че български имена сред откривателите на нови химични елементи не се срещат за пръв път едва в случая с откритите в Дубна. Преди почти две десетилетия за пръв път научният свят чу името на Виктор Нинов, изследовател в националната лаборатория „Лорънс Бъркли“ в САЩ.

Той е участвал в откриването на новите елементи с номера 110 – дармщадтий, 111 – рентгений и 112 и навремето е бил считан за един от водещите експерти по използването на сложни софтуерни програми за засичане на нови елементи.
Проблемът обаче е бил, че никоя друга ядрена лаборатория по света не е могла да повтори резултатите, а научният свят признава такова откритие едва ако поне още една друга независима лаборатория в света повтори експеримента със същия резултат.

Тогава в Бъркли правят вътрешно разследване и стигат до извод, че Нинов е фалшифицирал информацията в компютрите, довеждайки я до състояние да покаже откритие на нови елементи. При последвалия международен научен скандал през 2001 г. Нинов е уволнен от лабораторията и остава да живее в САЩ със забрана да се занимава с научна работа. Става учител по физика. Той самият твърди, че не е променял резултатите, а всичко било част от международен опит да бъде натопен.

Доцент Тонев си спомня, че е чувал за случая с Нинов преди повече от петнайсетина години от колеги в чужбина. Но смята, че неприятната случка няма нищо общо с България, защото Нинов е емигрирал в Западна Германия още по времето на социализма и на практика не е български гражданин. „Наскоро един от председателите на световния комитет по чиста и приложна химия ми каза, че България няма основание да се срамува от този случай, защото той е извършен от немски гражданин“, казва Тонев.
Но дори да не е така, приносът на български учени към откритията в Дубна са неоспорими, а тези резултати са потвърдени многократно не от една, а от още три водещи лаборатории в света.

На руска територия

Обединеният институт за ядрени изследвания в Дубна е създаден през 1956 година. В това градче на около 100 километра северно от Москва, което навремето е било планирано като „закрит град“, е изградена система от институти, занимаващи се с различни аспекти на ядрената физика. Истински шанс, особено за българските учени е, че обединението е било в голяма степен демократично и още при създаването му в него са допуснати на работа учени не само от социалистическия лагер, а и от много други държави. Замислен първоначално като ответна реакция на американската ядрена програма и на европейското обединение ЦЕРН, днес Обединеният институт в Дубна продължава да провежда свои самостоятелни експерименти и изследвания на най-високо световно ниво.

„Неведнъж съм се убеждавал, че Дубна е истински шанс за българските учени, които са имали и продължават да имат възможността да разполагат с техника, която ние тук не можем да си позволим. И не само това – те никога не са били държани като странични наблюдатели, а са участвали наравно в експериментите. Професор Цветан Вълов например е бил заместник-ръководител на цялото обединение и на негово име бе кръстена една от алеите в института“, каза Тонев.

Освен това български учени имат достъп до множество експерименти в ЦЕРН, благодарение само на членството си в Дубна, защото България никога не е плащала непосилния членски внос за всички провеждани в ЦЕРН експерименти.

За какво служат свръхтежките елементи

Най-трудният въпрос след откритието на новите елементи е за какво могат да послужат те. По принцип науката винаги се е развивала благодарение на човешкото любопитство да се види как е устроена природата. Как и за какво да се използва едно откритие, се решава далеч по-късно и от други хора.

„Когато навремето Мария Кюри открива радиоактивността, също мнозина са задавали въпроса за какво може да ни послужи това чудо? Минават десетилетия, през които на пазара се появяват радиоактивна паста за зъби и всякакви радиоактивни хапчета, които едновремешната медицина смятала за лечебни, а днес са отречени напълно. Ядрената енергетика идва значително по-късно. Днес използваме изотопи, които успешно ни помагат при диагностицирането и лечението на рак и други заболявания. Скоро нашият ядрен институт ще може сам да произвежда такива изотопи (виж карето). Най-вероятно приложението на новите свръхтежки елементи ще е пак в медицината, но е твърде рано да се каже за какво точно“, казва Тонев.

Колкото до самия научен принос на откривателите на нови елементи в Дубна, той според него е безспорен. Световната научна общност на ядрените физици смята, че ако Нобеловата награда за физика ще се дава за ядрена физика, през последните години в тази област на знанието няма по-значимо откритие от тези нови елементи. А ядрената физика не е отличавана с Нобел от доста години. В света на науката не е толкова важен самият приз, а това, че общественото внимание, насочено към конкретната област, води след себе си допълнително финансиране. А ядрената физика е скъпо удоволствие и без пари няма как да се развива.

Как действа циклотронът на БАН?

Най-големият циклотрон на Балканите, който ще произвежда евтини и достъпни изотопи за лечение на онкоболни, все още стои на склад заради забавяне на строежа на специализирана сграда за него.

В началото на 2016 година БАН получи апаратурата, която дава възможност за производство на голяма гама изотопи, както за ранна и достъпна диагностика на ракови заболявания, така и за лечение. Към сградата има редица специални изисквания, а и произвежданите изотопи тепърва трябва да получат одобрение от Агенцията по лекарствата. Все пак те се инжектират в кръвта на пациентите.

Един от произвежданите изотопи – флуор 18, има период на полуразпад от около 110 минути. Лекарственото средство FDG, което е 18F „закачен“ за молекулата на глюкоза, се инжектира в човешкото тяло.

Раковите клетки са много гладни за захари, започват да се хранят с глюкозата, а заедно с глюкозата приемат и флуор. От 18F се излъчва позитрон, който анхилира с електрони, каквито имаме в тялото си, и се излъчват два гама-кванта. Гама-квантите се регистрират от ПЕТ скенера и ако има тумор, то той се вижда като светло петно заедно с евентуалните му разсейки.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Индия вдига тарифите за 30 американски стоки в отговор на митата на САЩ

Индия отменя преференциалните митнически тарифи за внос на 30 стоки от САЩ в отговор на решението на Вашингтон да вдигне вносните мита за индийска стомана и алуминий. Делхи е уведомил за намеренията си Световната търговска организация (СТО), съобщава в. "Индиън експрес", цитиран от ТАСС. Индия би искала да отбележи, че сумата,

Плажът на “Елените” със “Син флаг” за чистота

Отличието се дава и за екологичност, безопасност и предлагани модерни услуги “Виктория груп” дава работа на младежи в неравностойно положение като помощник сервитьори в хотел "Чайка бийч" Плажът в курорта Елените е получил тази година сертификат “Син флаг”, което показва високото качество на плажа, чистотата на морската вода, екологичност,

КНСБ: До 4 години заплатите в България ще станат 60% от средноевропейските

Президентът на КНСБ Пламен Димитров прогнозира, че до четири години заплатите в България ще станат 60 процента от средноевропейските. Това ще се случи, ако възнагражденията продължат да растат със сегашните темпове. Димитров коментира това пред журналисти след доклад на генералния директор на Европейския синдикален институт към Европейската

Инвестбанк, БАКБ и Пощенска банка кандидати за “Пиреос”

В наддаването има и инвестиционен фонд   Българо-американската кредитна банка (БАКБ), Инвестбанк и Пощенска банка са сред кандидатите да придобият “Банка Пиреос България”, твърдят източници от банкерските среди. Пет обвързващи оферти са подадени за “Банка Пиреос България”, съобщи през миналата седмица гръцкият информационен сайт banks.com.gr.

Келнер купува и банката на “Теленор”

“Теленор” ще продаде банката си в Сърбия на чешката инвестиционна група PFF Group, която е собственост на Петр Келнер. Новината обявява чешката група на сайта си. Сделката за Теленор банка трябва да получи разрешение от Сръбската централна банка и антимонополните органи. Финансовата институция е собственост на “Теленор” от 2013 г.

Хъб “Балкан” - между 25 и 60 млрд. куб. м газ и до 2,6 млрд. евро инвестиции

Газовият хъб “Балкан” може да доставя между 25 и 60 млрд. куб. м газ на година според различните сценарии. Това са предвижданията на междинния доклад за предпроектното проучване на газоразпределителния център, който бе представен преди дни в Брюксел от зам.-министъра на енергетиката Жечо Станков и шефа на “Булгартрансгаз” Владимир Малинов.

Кола на ток по-евтина от дизел, ако се ползва 7 години

Кола на ток, купена през 2018 г., излиза по-евтина, ако се сметнат всички разходи за 7 години напред, отколкото дизелов автомобил от същия клас, купен също през тази година. Това показват резултатите от мащабно проучване на разходите на притежателите на автомобили у нас, проведено от асоциация “Активни потребители” и представено на кръгла маса

Българи и румънци отвориха туристическия сезон в „Двореца”-Балчик

„В „Двореца” туристите започнаха да идват през месеците май и юни, като основните посетители са българи и румънци. През май повече бяха българите, а през юни водят румънците” – каза директорът на културния център Жени Михайлова. Тя очаква през този сезон много туристи от Полша и Чехия, които и през миналата година са били основен контингент.

Въвеждат данък и за апартхотели по курорти

“Въвежда се нов данък за облагане на апартаментните комплекси в курортите, които се отдават под наем.” Това заяви вицепремиерът Валери Симеонов с предложените от “Обединени патриоти” промени в Закона за местните данъци и такси. Те бяха приети в сряда от бюджетна комисия на първо гласуване. Той поясни, че целта е да се обхванат апартаменти,

Тръмп: Ако Китай увеличи митата, ние ще наложим нови на стоки за 200 млрд. долара

Президентът на САЩ Доналд Тръмп заплаши снощи, че ще наложи допълнително мита от 10 на сто на вносни стоки от Китай за 200 милиарда долара, след като Китай обяви мита върху американски стоки за 50 милиарда долара в отговор на първите наложени от САЩ мита, предадоха Франс прес и Ройтерс. "Допълнителни мерки трябва да бъдат взети,

Най-коментирани

Конференция за Европейския стълб на социалните права ще се състои в София на 27 юни

Европейска конференция на високо равнище на тема "Европейският стълб на социалните права: Да работим заедно за постигането на резултати" ще се състои на 27 юни в Националния дворец на културата в София. Това съобщиха от пресцентъра на социалното министерство. Основната цел на форума е да продължи дебата за укрепването на социалното измерение на

Водещи компании подкрепиха Мария Габриел за повече жени в цифровия сектор

Лидери на водещи европейски компании в областта на цифровите технологии, телекомуникациите и медиите подписаха предложена от българския еврокомисар по цифровата икономика и общество Мария Габриел декларация за по-голямо участие на жените в цифровия сектор. Това стана по време на конференцията на високо равнище в Брюксел Digital4Her,

Fibank проведе Общо събрание на акционерите

На 21 юни 2018 г. в “София Хотел Балкан” се проведе редовно Общо събрание на акционерите на Fibank (Първа инвестиционна банка). На събранието присъстваха: г-н Неделчо Неделчев - Главен изпълнителен директор (CEO) на банката, г-н Светозар Попов - Главен директор Риск (CRO), г-жа Севдалина Василева - Главен директор ритейл (CRBO),

Емил Димитров: Малките бензиностанции не искат да са легални

Малките бензиностанции не искат да бъдат легални, не искат да бъдат регистрирани и следени. Това заяви по БНТ депутатът Емил Димитров по повод готвения протест срещу новия закона за горивата. Вече 20 години такива бензиностанции се борят да останат в сивия сектор и им се получава, каза още Димитров, който е сред вносителите на закона.

Явор Божанков: Слагаш камера в колата - отстъпка от застраховката

Още акценти от интервюто с депутата от БСП: Идеята за видеорегистратори е на студенти по право от Великотърновския университет, ще го съгласуваме със застрахователи и пострадали от катастрофи Очаквах след инцидента реакцията на другата страна, но тя не показа съжаление и не се извини, а е арогантна и смята, че може да си вади пистолета,

Покупателната способност на българина се вдигна с 2%

Напредването на България към жизненото равнище на средния европеец продължава, но темповете са повече от бавни. Това показват данни на Евростат за паритета на покупателната способност и за БВП на глава от населението, публикувани във вторник. юРеалното индивидуално потребление на българина през 2017 г.

Отпускат извънредна помощ за розопроизводителите

Извънредна помощ de minimis се отпуска за розопроизводителите. Целта е укрепване на розопроизводството и запазване и стимулиране на този традиционен и важен отрасъл за страната. Срокът за подаване на заявленията е от 2-ри до 13-ти юли 2018 г. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на земеделието, храните и горите.

Индия вдига тарифите за 30 американски стоки в отговор на митата на САЩ

Германският министър на финансите: Еврото ще го има

Еврото е нещо необратимо. Това заявява германският министър на финансите Олаф Шолц в отговор на въпрос в интервю дали еврото ще го има след десет години, предаде Ройтерс. "Да, еврото е (нещо) необратимо", казва той в интервю за германския вестник "Райнише пост". "То е гаранция за нашето общо бъдеще в Европа.

Fitch вдигна рейтинг на УниКредит Булбанк

Рейтинговата агенция Fitch повиши рейтинга на самостоятелна основа (Viability Rating - VR) на УниКредит Булбанк на „bb+”. Като причина за повишението на оценката от досегашното „bb” анализаторите на агенцията посочват подобреното качество на активите на банката. Агенцията потвърди дългосрочния рейтинг на банката на “BBB-“ (Long-Term Issuer Default

Германският министър на финансите: Еврото ще го има

Нови 62 площадки ще пазят от градушки

9000 ракети изстреляни досега по облаците През 2018 г. се въвеждат 2 нови командни пункта за борба с градушките - в село Тъжа, Старозагорско, и в Хасково, както и прилежащите 62 нови ракетни площадки. Те ще защитават целия регион на Подбалкана, съобщи в парламента земеделският министър Румен Порожанов.

90% от пластмасовите бутилки от минерална вода да се събират за рециклиране до 2025 г.

90% събираемост на пластмасовите бутилки от минерална вода. Тази цел си постави Европейската федерация на бутилираните води (EFBW) на годишната асамблея на европейската бутилираща индустрия, която се проведе за първи път в София между 20 и 22 юни. Ангажиментът е поет в съответствие с целите на ЕК и трябва да се изпълни до 2025 г.

Гръцката авиокомпания "Иджиън еърлайнс"
купува нови самолети от "Еърбъс" за 5 млрд. евро

Гръцката авиокомпания "Иджиън еърлайнс" купува нови самолети от "Еърбъс" за 5 млрд. евро

Гръцката авиокомпания "Иджиън еърлайнс" (Aegean Airlines) съобщи, че е подписала сделка с "Еърбъс" (Airbus) на стойност пет милиарда евро за закупуването на до 42 нови пътнически самолета A320 neo, предаде Асошиейтед прес. Президентът на "Иджиън еърлайнс" Ефтихиос Василакис каза, че компанията ще закупи между 30 и 42 самолета в рамките на

Енергийният холдинг пласира третата си емисия еврооблигации на стойност 400 млн. евро

"Български Енергиен Холдинг" ЕАД /БЕХ/ пласира вчера своята трета емисия еврооблигации на стойност 400 милиона евро, която ще бъде листвана на Ирландската фондова борса /Euronext Dublin/, съобщиха от БЕХ. БЕХ е първият корпоративен емитент на пазара от региона на Централна и Източна Европа от началото на май 2018 г., информираха от дружеството.

Новият Volkswagen Тouareg с дебют у нас

Новият флагман в моделната гама на Volkswagen – Тouareg бе представен зрелищно в София с театрални постановки, които предефинираха от различни гледни точки какво означава да си лидер. Ованес Торосян, Иван Бърнев, Деян Донков, танцьори, музиканти и визуални артисти създадоха два паралелни свята в две отделни помещения,

Ангелкова: Искаме да е устойчива туристическа дестинация в топ 5 на Югоизточна Европа

Туризмът е един от основните стълбове на икономиката на България и само за миналата година ние посрещнаха повече от 8 900 000 чуждестранни туристи, повече от 9 милиона нощувки са регистрирани от българи, а чужденците са закупили над 27 милиона нощувки. Това посочи министърът на туризма Николина Ангелкова в дебата за туризма по време на първия

Томислав Дончев: Прозрачна процедура за АЕЦ "Белене", без държавни гаранции

Необходима е прозрачна процедура за АЕЦ "Белене", където участието на държавата би могло да бъде максимум в размера на това, която тя вече притежава - площадка плюс реактори. Без договори за дългосрочно изкупуване на еленергията, без държавни гаранция. Досега никой не е опитал да строи ядрена централа по този начин.

Гръцки вестник: Пътят за излизане на пазарите вече е отворен

Водещите заглавия в днешния гръцки печат очаквано са посветени на постигнатото късно снощи от Еврогрупата решение за излизането на Гърция от последната спасителна програма и за мерките за облекчаване на гръцкия външен дълг, предава БТА. "Та неа" се спира на болезнените мерки, които Гърция ще трябва да прилага още дълги години, и на икономиите,

Таксиджии мамят с по-високи цени клиенти на летище "Пловдив"

Таксиметрови шофьори мамят с по-високи цени клиенти на летище "Пловдив". За това сигнализираха от Сдружение "Бизнесът за Пловдив". Те поискаха пътническия терминал да се обслужва от само една лицензирана фирма, цената на превоза да бъде регламентирана, както и да има контрол над този вид транспорт, предава БНТ.