Българският принос към един потенциален Нобел

• 1
authorАвтор: Христо Николов

Българският принос към един потенциален Нобел

В продължение на последните 10 години в изследователската Лаборатория по ядрени реакции на Обединения институт за ядрени изследвания в Дубна, Русия са открити няколко нови химични елемента, които обогатяват Менделеевата таблица. Те са с атомни номера 113, 115, 117 и 118, като съществуването им впоследствие е признато и от други лаборатории в САЩ, Германия и Япония и така са регистрирани като научно откритие.

За откриването на последния елемент с номер 118 бе съобщено в края на 2015 година. Той вече официално има име, като бе прието предложението да бъде наименован „оганесон“ на името на ръководителя на лабораторията Юрий Оганесян.
През последните 50 години Менделеевата таблица е обогатена със 17 нови елемента с номера от 102 до 118, но едва последните открития в Дубна са на най-тежките между тях. Този научен принос има големи основания да получи Нобелова награда. А в експериментите по откриването има съществен български принос в лицето на починалите наскоро учени Стойчо Илиев и Румяна Калпакчиева.

Двамата учени работят дълги години в Дубна и са участвали активно в синтезирането на свръхтежки химични елементи, които реално не съществуват в природата, а се получават само вследствие на ядрена реакция. Те се получават, като се използват мощни циклотрони, с каквито малко лаборатории по света разполагат.

„Най-елементарното обяснение за получаването им е следното: имаме мишена, например от берклий или плутоний, и в тази мишена налита с висока енергия друго ядро, например от калций-48. Всичко това става в тръба с висок вакуум. Енергията на снопа е толкова голяма, че се получава ново ядро, което е нестабилно. Но за краткото време, в което съществува – обикновено по малко от секунда, все пак могат да се изследват характеристиките му“, обясни пред „Иноватор“ директорът на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН доц. д-р Димитър Тонев.

Експериментите траят по около 6 месеца, като се работи денонощно и детекторите регистрират множество събития, които се получават на вероятностен принцип. Може например от съставното ядро да се изпари един протон, или/и един неутрон, или/и една алфа-частица, като тогава се образуват различни нови химични елементи. Изключително важно е с колко надеждна електроника и детектори разполага лабораторията. Ако те не работят надеждно, учените могат да регистрират фалшиво събитие или да изпуснат реално случило се.

И точно тук е българският принос към експеримента – инженер Стойчо Илиев, който работи в Дубна още от 70-те години, е създал и поддържал цялата електроника и детектори.

„Аз имах щастието да работя в един кабинет с него, случайността ни събра. През 2005-2007 г. той се върна в нашия институт, а аз току-що се бях прибрал от 15-годишен престой в Италия, Франция и Германия. И си казвам „Не съм стоял и един месец в България и ме събраха в офис с непознат, който е почти руснак“. Без изобщо да си представя, че в чисто човешки план ще станем истински приятели по-късно“, разказа Тонев.

Другият български учен, който има реален принос към експериментите по откриването на новите елементи, е проф. Румяна Калпакчиева. Тя също работи дълги години в Дубна и е стигнала до поста заместник-директор на лабораторията, в която са проведени експериментите. Става въпрос за огромни лаборатории, в които работят повече учени, отколкото работят в целият български институт за ядрени изследвания. Проф. Калпакчиева участва в цялата подготовка, планирането и провеждането на експериментите по откриването на новите елементи.

Българската следа при свръхтежките елементи

Любопитното е, че български имена сред откривателите на нови химични елементи не се срещат за пръв път едва в случая с откритите в Дубна. Преди почти две десетилетия за пръв път научният свят чу името на Виктор Нинов, изследовател в националната лаборатория „Лорънс Бъркли“ в САЩ.

Той е участвал в откриването на новите елементи с номера 110 – дармщадтий, 111 – рентгений и 112 и навремето е бил считан за един от водещите експерти по използването на сложни софтуерни програми за засичане на нови елементи.
Проблемът обаче е бил, че никоя друга ядрена лаборатория по света не е могла да повтори резултатите, а научният свят признава такова откритие едва ако поне още една друга независима лаборатория в света повтори експеримента със същия резултат.

Тогава в Бъркли правят вътрешно разследване и стигат до извод, че Нинов е фалшифицирал информацията в компютрите, довеждайки я до състояние да покаже откритие на нови елементи. При последвалия международен научен скандал през 2001 г. Нинов е уволнен от лабораторията и остава да живее в САЩ със забрана да се занимава с научна работа. Става учител по физика. Той самият твърди, че не е променял резултатите, а всичко било част от международен опит да бъде натопен.

Доцент Тонев си спомня, че е чувал за случая с Нинов преди повече от петнайсетина години от колеги в чужбина. Но смята, че неприятната случка няма нищо общо с България, защото Нинов е емигрирал в Западна Германия още по времето на социализма и на практика не е български гражданин. „Наскоро един от председателите на световния комитет по чиста и приложна химия ми каза, че България няма основание да се срамува от този случай, защото той е извършен от немски гражданин“, казва Тонев.
Но дори да не е така, приносът на български учени към откритията в Дубна са неоспорими, а тези резултати са потвърдени многократно не от една, а от още три водещи лаборатории в света.

На руска територия

Обединеният институт за ядрени изследвания в Дубна е създаден през 1956 година. В това градче на около 100 километра северно от Москва, което навремето е било планирано като „закрит град“, е изградена система от институти, занимаващи се с различни аспекти на ядрената физика. Истински шанс, особено за българските учени е, че обединението е било в голяма степен демократично и още при създаването му в него са допуснати на работа учени не само от социалистическия лагер, а и от много други държави. Замислен първоначално като ответна реакция на американската ядрена програма и на европейското обединение ЦЕРН, днес Обединеният институт в Дубна продължава да провежда свои самостоятелни експерименти и изследвания на най-високо световно ниво.

„Неведнъж съм се убеждавал, че Дубна е истински шанс за българските учени, които са имали и продължават да имат възможността да разполагат с техника, която ние тук не можем да си позволим. И не само това – те никога не са били държани като странични наблюдатели, а са участвали наравно в експериментите. Професор Цветан Вълов например е бил заместник-ръководител на цялото обединение и на негово име бе кръстена една от алеите в института“, каза Тонев.

Освен това български учени имат достъп до множество експерименти в ЦЕРН, благодарение само на членството си в Дубна, защото България никога не е плащала непосилния членски внос за всички провеждани в ЦЕРН експерименти.

За какво служат свръхтежките елементи

Най-трудният въпрос след откритието на новите елементи е за какво могат да послужат те. По принцип науката винаги се е развивала благодарение на човешкото любопитство да се види как е устроена природата. Как и за какво да се използва едно откритие, се решава далеч по-късно и от други хора.

„Когато навремето Мария Кюри открива радиоактивността, също мнозина са задавали въпроса за какво може да ни послужи това чудо? Минават десетилетия, през които на пазара се появяват радиоактивна паста за зъби и всякакви радиоактивни хапчета, които едновремешната медицина смятала за лечебни, а днес са отречени напълно. Ядрената енергетика идва значително по-късно. Днес използваме изотопи, които успешно ни помагат при диагностицирането и лечението на рак и други заболявания. Скоро нашият ядрен институт ще може сам да произвежда такива изотопи (виж карето). Най-вероятно приложението на новите свръхтежки елементи ще е пак в медицината, но е твърде рано да се каже за какво точно“, казва Тонев.

Колкото до самия научен принос на откривателите на нови елементи в Дубна, той според него е безспорен. Световната научна общност на ядрените физици смята, че ако Нобеловата награда за физика ще се дава за ядрена физика, през последните години в тази област на знанието няма по-значимо откритие от тези нови елементи. А ядрената физика не е отличавана с Нобел от доста години. В света на науката не е толкова важен самият приз, а това, че общественото внимание, насочено към конкретната област, води след себе си допълнително финансиране. А ядрената физика е скъпо удоволствие и без пари няма как да се развива.

Как действа циклотронът на БАН?

Най-големият циклотрон на Балканите, който ще произвежда евтини и достъпни изотопи за лечение на онкоболни, все още стои на склад заради забавяне на строежа на специализирана сграда за него.

В началото на 2016 година БАН получи апаратурата, която дава възможност за производство на голяма гама изотопи, както за ранна и достъпна диагностика на ракови заболявания, така и за лечение. Към сградата има редица специални изисквания, а и произвежданите изотопи тепърва трябва да получат одобрение от Агенцията по лекарствата. Все пак те се инжектират в кръвта на пациентите.

Един от произвежданите изотопи – флуор 18, има период на полуразпад от около 110 минути. Лекарственото средство FDG, което е 18F „закачен“ за молекулата на глюкоза, се инжектира в човешкото тяло.

Раковите клетки са много гладни за захари, започват да се хранят с глюкозата, а заедно с глюкозата приемат и флуор. От 18F се излъчва позитрон, който анхилира с електрони, каквито имаме в тялото си, и се излъчват два гама-кванта. Гама-квантите се регистрират от ПЕТ скенера и ако има тумор, то той се вижда като светло петно заедно с евентуалните му разсейки.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Килограм джанки в Турция струва колкото 14 кг агнешко месо

Джанки се предлагат на цена от 500 турски лири (160 лв.) за килограм на пазара в Турция - сума, за която в страната може да се купят 14 кг агнешко месо, съобщава турската частна телевизия НТВ, цитирана от БТА. Първите за сезона джанки са отгледани в парници в Анталия и Мерсин и вече се появиха на щандовете на турските пазари за плодове и зеленчуци.

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

МРРБ приема предложения до 15 април, след това ще изготви промени в закона МРРБ подготвя нови правила за управление на етажната собственост, които да доведат до по-качествена поддръжка на сградите и механизми на контрол за лицата, предоставящи услугите на професионално управление на етажната собственост.

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром експорт“ е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 година, съобщава Sputnik Turkiye, като се позовава на агенция Bloomberg. Българската министърка на енергетиката Теменужка Петкова е потвърдила,

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

“Газпром експорт” е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 г. съобщава агенция “Блумбърг”. Ако това стане, България ще се възползва от правото си да се обърне към арбитражен съд, за да получи дължимите си транзитни такси до 2030

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Международната консултантска компания Mercer публикува традиционната си годишна класация за най-добрите за живеене градове в света. За десета поредна година класацията се оглавява от австрийската столица Виена, следвана от Цюрих, Швейцария и Ванкувър, Канада, предаде БНР. Българската столица София е на 116-о място от общо 231 града.

Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Ваканционен имот върху 22 декара в местността Прибой на юг ог Варна е обявен от НАП на търг за 2 349 000 лева. Заради свлачищната зона върху него по времето на соца бяха разположени 70 бунгала. В базата, която е популярна сред варненци за уикендите, има още заведение с кухня, барбекю и тераса. Търгът, който не е първи, ще бъде проведен на 5 април.

Магазините в Черна гора вече няма да работят в неделя

Правителството на Черна гора одобри предложение за изменение на закона за вътрешната търговия, според което се забранява търговията на едро и дребно в неделя и на празници, написа черногорският премиер Душко Маркович на профила си в Туитър, като добави, че това е положителна новина за 37 хиляди работници в търговията, предаде Танюг.

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

В сряда във въздушното ни пространство е трябвало да влязат два такива самолета, авиокомпаниите ги сменят "Боинг-737-8 Mакс” на “Туи флай” се приземи извънредно в София в 20,53 ч във вторник. Това става седем минути преди да влезе в сила забраната на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) моделите B737-8 и B737-9 Макс да летят над

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Настъпи хаос с полетите в Съединените щати, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че засега също спира полетите на модела „Боинг”, информира Би Ти Ви. Втори път за последните шест години американските власти взимат решение да спрат за полети определен тип самолети на „Боинг”. Решението беше взето след катастрофата в Етиопия,

Рестартиране на алианса между "Рено", "Нисан" и "Мицубиши"

Председателят на "Рено" (Renault SA) Жан-Доминик Сенар обяви във вторник "рестартирането на алианса" между френския производител на автомобили и японските компании "Нисан" (Nissan Motor Corp.) и "Мицубиши" (Mitsubishi Motors), предаде БНР. Алиансът Рено-Нисан-Мицубиши създаде нов съвместен съвет, който ще се председателства именно от Жан-Доминик

Най-коментирани

Москва бе домакин на седмия китайско-руски туристически форум

Вчера в Москва се проведе седмият китайско-руски туристически форум. На него бе съобщено, че през 2018 г. броят на китайските туристи в Русия, освободени от групова виза, е надхвърлил за първи път 1 милион, предаде Радио Китай. Зам.-изпълнителният директор на туристическата асоциация „Свят без граници" Анна Сибиркина коментира,

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

Крайният срок за решението на немския гигант е през май Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере

Още в понеделник новият шеф на КФН Бойко Атанасов се заема с “Бонус-малус” (Обзор)

Иска да запълни целия състав на комисията Още в понеделник новият шеф на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов започва работа по системата “Бонус-малус”. Това заяви той в кулоарите на парламента, минути след като депутатите единодушно със 134 гласа “за” решиха да оглави финансовия надзор. Атанасов подчерта,

Бразилия продаде 12 летища

Правителството на президента на Бразилия Жаир Болсонаро обяви приватизацията на 12 летища, предаде БГНЕС. Въпреки че приходите в държавната хазна от първоначалния търг да са сравнително малки - 2,3 милиарда реала (620 милиона долара), продажбата се разглежда като първи тест за доверието на пазара в огромната приватизационна програма на Болсонаро.

Томислав Дончев: До края на годината обществените поръчки ще се дигитализират

Вицепремиерът Томислав Дончев очаква в рамките на десетилетието в строителния бранш ескалацията на разходите за труд да продължи. Той не се ангажира със средногодишния темп на нарастването й, стана ясно по време на форум на тема "Европейската солидарност в инвестиционната политика на ЕС, реализирана в България" с конвергенцията на България с

Срещат в София инвеститори с иновативни стартъпи

“София Тех парк” прави специална програма в подкрепа на изобретатели, иноватори и предприемачи Ще има демо ден на преакселераторска програма Конференция Investum Supersonic в подкрепа на новатори и стартъпи ще се проведе на 25 март в “София Тех парк”. Целта на събитието е да даде възможност за среща и взаимодействие между водещи инвеститори и

Процентът на незаетите работни места у нас - сред най-ниските в ЕС в края на 2018-а

Процентът на свободните работни места в еврозоната и в целия Европейския съюз се увеличи слабо през последното тримесечие на 2018-а година, но в България той остава един от най-ниските. Това разкриват данните на Евростат. Нивото на свободните работни места се повиши в еврозоната до 2,3% през четвъртото тримесечие на 2018-а от 2,

40 години пътуване за Пролетния празник в Китай

От 1979 г. до 2019 г. пътуванията в Китай са се увеличили от 100 милиона на 3 милиарда. Китайците днес разполагат с по-голям избор на транспорт и по-добри услуги, съобщава "Радио Китай". Наскоро приключи Китайската нова година и свързаното с нея „голямо пролетно преселение", когато милиони китайци се прибират у дома,

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

Фандъкова: До месец ще приключим преговорите за заплатите на шофьорите в градския транспорт

Най-късно до един месец преговорите за споразумение за програма за тригодишно ежегодно увеличение с поне 10 процента на заплатите на заетите в градския транспорт трябва да приключат. Това каза пред журналисти кметът на София Йорданка Фандъкова след като участва в откриването на XVIII Годишна конференция на Мрежата на синдикалните организации от

Заетостта в Китай остава стабилна въпреки по-високия месечен ръст на безработица

Заетостта в Китай се запазва стабилна, въпреки по-високия ръст на безработицата през януари и февруари, сочат данни на Държавното статистическо управление. Нивото на безработица в градовете през януари е отчело 5.1% и 5.3% през февруари съответно с 0.1% и 0.3% по-висок от предходната година за същия период, съобщава "Радио Китай".

Износът на Япония спада за трети пореден месец

Японският износ се е понижил с 1,2 процента на годишна база до 6,38 трлн. йени (57,3 млрд. долара) през февруари, съобщи днес правителството, цитирано от ДПА. Това е трети пореден месец на спад, предава БТА. Износът към други азиатски страни, който представлява 52 на сто от изнесените в Япония стоки, е намалял с 1,8 процента до 3,3 трлн.

Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Проектират нова станция на метрото в “Обеля”, свързва го с влака за Кюстендил

Ще е първата построена в партньорство между общината и частен инвеститор С още една станция може да се разшири до 3 г. метромрежата на София. Плановете са тя да е на бул. “П. Владигеров” и да има връзка с влаковете по жп линията София - Кюстендил. Вече тече процедура за избор на изпълнител, който да направи идейния проект на бъдещата метростанция

Местните власти  управляват по-добре бюджетните пари

Местните власти управляват по-добре бюджетните пари

38 кметства с повече собствени приходи, само 8 чакат помощ от хазната Местните власти управляват по-добре бюджетните пари, а все повече от тях събират повече собствени приходи. Просрочените дългове на много от тях намаляват. Тази равносметка за финансовото състояние на общините в края на 2018 в сравнение с 2017 г.

Дойче банк и Комерцбанк започнат преговори за евентуално сливане