Южнокорейският гигант Samsung понесе много тежък удар през 2016 г. с пълното изтегляне от пазара на едно от своите най-силни устройства – Galaxy Note 7. Причината е, че няколкостотин смартфона от този модел, продадени на крайни клиенти, се възпламениха поради дефект в батериите. Въпреки опитите на компанията да отстрани проблема, се наложи да изтегли напълно модела от продажба. Ситуацията беше доста неприятна за фирмата, като по оценки на експерти случаят може да й коства около 18 млрд. долара в разходи по рециклиране на устройствата и пропуснати ползи.

Предвид мащабите на компанията, финансовите затруднения обаче ще са просто временна пречка. По-важното е дали тя ще загуби лидерската си позиция на пазара за смартфони, както и дали ще успее да си върне доверието на потребителите. Защото имиджът й на производител на качествени устройства беше сериозно разклатен и сега до голяма степен всичко ще зависи от продуктите, които ще пусне на пазара през 2017 г. Samsung няма право на грешки най-вече във високия клас, където загуби позиции след историята с Galaxy Note 7.

Ефектът на пожара...

Реалността поне в началото се оказа жестока. Компанията отчете понижение от 7% на приходите до 42 млрд. долара, а оперативната печалба се сви с 30% до 4,6 млрд. долара през третото тримесечие на 2016 г. Това са добрите новини, така да се каже. Лошите са, че мобилното звено отчита само около 88 млн. долара оперативна печалба, което означава понижение от 96% на годишна база. Въпреки това компанията успява все още да запази добрите си позиции на смартфон пазара.

За третото тримесечие на 2016 г. Samsung е загубила 3% пазарен дял на този пазар. По данни на изследователската фирма IDC южнокорейският гигант продължава да е лидер със 72,5 млн. продадени смартфона през периода юли-септември или 20% дял. Това означава понижение на продажбите от 13,5% на годишна база. През третото тримесечие на 2015 г. компанията е реализирала на пазара 83,8 млн. умни телефона. В известна степен за това понижение роля има изтеглянето на Galaxy Note 7 от пазара и проблемите с устройството, които настъпиха с пълна сила през септември.

Всъщност представянето на Samsung през този период се дължи на доста по-комплексни фактори. От една страна, компанията започна промоциите на успешния флагман Galaxy S7 и S7 Edge, а от друга - устройствата от серията J също неутрализираха значително ефектите от изтеглянето на провалилия се модел.

...и на пазара

Има и друг фактор, който оказва натиск и върху двата водещи производителя на смартфони – Samsung и Apple. Това е скоростният растеж на китайските производители Oppo и Vivo. Двете компании превземат четвъртото и петото място като доставчици на смартфони през третото тримесечие на 2016 г. Oppo продава през този период на едро 25,3 млн. устройства, докато Vivo – 21,2 млн. Първата компания отчита 121% ръст, а втората - 102% спрямо предходната година. Това доведе до свиване на пазарния дял най-вече на производителите, които се фокусират в средния сегмент. Важно уточнение е, че основният успех на Oppo и на Vivo е най-вече на вътрешния пазар в Китай. Двете фирми се опитват да навлязат агресивно на международните пазари, но успехът им там не е гарантиран, тъй като всеки има своите особености.

Така че от чисто пазарна гледна точка Samsung за момента съумява да удържи лидерската си позиция, макар че може да отчете още едно слабо тримесечие. За периода на коледните и новогодишни празници Samsung не разполага с нови устройства и ще трябва да разчита на значителни промоции и намаления, за да може да държи продажбите на високо ниво. Затова всичко зависи от представянето на новото портфолио за 2017 г.

Навлизането на доста нови играчи, които предлагат евтини модели с достатъчно функции води и до следващата тенденция. Едно от предизвикателствата, с които водещите компании трябва да се справят, е обезценяването на технологията. Разликите между флагманските модели и тези от среден клас започнаха доста да се размиват особено през последната година. Сензорите за пръстови отпечатъци например вече не са запазена функция за премиум устройствата. Същото важи за големите 5-инчови и нагоре екрани с висока резолюция (full HD), металните корпуси и др. Samsung реагира на тези тенденции (както и на изтеглянето на Note 7) с понижаване на цените на S7 и особено на Edge версията с леко извития екран – екстра, която все още се използва рядко от производителите.

Затова е наложително компаниите да предложат нови и нови екстри и технологии, с които да оборудват своите флагмански модели. В противен случай те ще бъдат буквално изядени от конкуренцията в средния клас, която ще предложи същите или леко занижени възможности, но на двойно по-ниска цена.

В търсене на новото

Ситуацията с Galaxy Note 7 буквално изяде печалбата на Samsung, затова за компанията е от ключово значение представянето на нейните флагмански модели. Което поставя южнокорейския гигант на изпитание, защото следващият модел от премиум класа трябва да разполага с иновации, които да върнат доверието на потребителите. Поради тази причина, се засилиха слуховете, че Samsung подготвя своя проект Galaxy X за дебют през 2017 г.

Първата информация за него се появи през 2014 г. и според нея това трябва да бъде революционен смартфон, който да може да промени напълно представите ни за подобен род устройства. Това е умна джаджа със сгъваем екран, която разчита на технологията FFOLED (от Folding Flexible OLED) – гъвкави екрани. които могат да се огъват по различни начини. Според непотвърдена информация Samsung разработва хибридно устройство, което разполага с 8-инчов екран и това го прави компактен таблет. В сгънато положение формата се редуцира до стандартен 5-инчов смартфон. Друга неофициална информация загатва за сгъваем 5-инчов смартфон, който ще се разтваря по модела на старите мобилни телефони, като едновремешния Motorola Razr.

Концепцията не е нова – през 2007 г., Nokia показа своя проект Morph, който разполагаше с подобни характеристики. Но тогава финландците не разполагаха с готови устройства, показаното беше по-скоро визия за развитието на технологиите. Големите производители доста предпазливо работят с извити екрани. Самият Samsung например пое по-смела стъпка в тази насока, като огъна краищата на Galaxy S6 и така създаде модела Edge. Тази форма беше приета със смесени чувства от потребителите. Едни харесваха новия дизайн, за други той е неудобен, а и изтъкват, че той не предоставя кой знае колко много допълнителни функционалности.

Изцяло сгъваеми устройства обаче ще променят напълно ситуацията, като това ще е в състояние да промени напълно представата ни за смартфони и компактни таблети.
Огъваемите екрани съществуват от години, основният проблем при техническото реализиране на подобни джаджи обаче са другите компоненти. Процесор, платки, памети, батерии – всички те не могат и не бива да се огъват поради опасност от деформация. Решението е тези части да бъдат разпределени в двете крайни половини, които не се огъват, а само централната да служи като ръкав с меки връзки.

Да избързаш с иновациите

Пускането на прекалено революционни продукти в повечето случаи може да отблъсне потребителите. Затова и пътят към пазарното налагане на новите технологии обикновено е бавен и трънлив. Поради тази причина, почти сигурно Samsung, ако пусне сгъваемо устройство, то ще бъде отделно от традиционната линия флагмани на компанията. Ако изобщо технологичният гигант се реши на подобен ход. Защото, първо, са ограничени възможностите за производство на подобен хибрид, което означава, че няма как да се превърне в хитов модел. Второ, той ще бъде с доста висока цена поради факта, че за да поевтинее технологията, тя трябва да стане масова. Третият фактор са потребителите и тяхната реакция. Експертите са скептични относно навлизането на подобен смартфон през 2017 г., но Samsung може и да се опита да тества водите с модел с много ограничен тираж.

Очакванията са, че все пак компанията ще се фокусира върху изчистването и оборудването на новия флагман Galaxy S8 преди пазарния му дебют. За момента информацията сочи, че той ще разполага с нов гласов асистент, който е вътрешна разработка на Samsung, ще има промени в извития екран за Edge варианта, две основни задни камери и технология за разпознаване силата на натиска (подобна на 3D Touch в iPhone 7 и Apple Watch).

Дали това ще е достатъчно за да върне южнокорейската компания в играта или все пак тя ще се опита да въведе истинска иновация на пазара през 2017 г., тепърва ще разберем.