В сряда членовете на Комисията по енергетика на ЕП постигнаха съгласие, че правилата на ЕС за пазара на газ трябва да се прилагат за всички газопроводи, влизащи във или напускащи ЕС, със строго ограничени изключения. Това съобщиха от пресцентъра на Европейския парламент в България.

Всички газопроводи от трети държави в ЕС трябва да отговарят напълно на правилата на ЕС за пазара на газ на територията на ЕС, гласят изменения към Директивата на ЕС за пазара на газ, одобрени от Комисията по промишленост и енергетика на ЕП в сряда с 41 гласа „за“, 13 „против“ и 9 „въздържал се“. Всички изключения трябва да бъдат строго ограничени във времето, а Европейската комисия и засегнатите държави членки трябва да бъдат включени във вземането на решения относно тях, настояват евродепутатите, участвали в заседанието.

Тези правила на ЕС за „третия енергиен пакет“ уреждат, наред с другото, достъпа на трети страни, изискванията за прозрачност, справедливите тарифи и правилното отделяне на производителите от дистрибуторите във веригата за доставки на газ.

По-специално, газопроводите, например от Русия (включително „Северен поток 2“), Норвегия, Алжир, Либия, Тунис и Мароко, трябва да спазват основните разпоредби за създаването на вътрешен пазар на газ, като например отделянето на операторите на преносни системи (ОПС), надзора от страна на независими регулаторни органи и достъпа на трети страни до инфраструктурата, заявяват членове на Комисията по промишленост и енергетика на ЕП.

ЕС и природният газ: факти и цифри (инфографика вижте ТУК)

По-строги правила за изключенията

Евродепутатите от Комисията по енергетика на ЕП също така затегнаха условията, които трябва да бъдат спазени, преди да бъдат направени изключения от правилата на пазара на газ, като например дерогации (за съществуващи газопроводи) или освобождавания (за газопроводи, чието изграждане предстои). Тези условия:

? налагат 5-годишен максимален фиксиран срок за освобождаванията;

? засилват участието на Европейската комисия във вземането на решения относно дерогациите;

? включват държавите членки, чиито пазари биха могли да бъдат засегнати от инфраструктурата на газопроводите, както и органите на съответната трета държава във вземането на решения относно дерогации и освобождавания.

Вземане предвид на санкциите срещу трети държави

Комисията по промишленост и енергетика на ЕС също така измени предложението с цел да се посочи, че при вземането на решение за освобождавания за нови тръбопроводи, влизащи в ЕС, Европейската комисия следва да вземе предвид всякакви ограничителни мерки на ЕС, като например икономически санкции, наложени на тази трета държава.

Цитат

Докладчикът Йежи Бузек (ЕНП, Полша) заяви: „Днес ние гарантираме, че нашият пазар на газ ще се основава на пълна правна яснота и съгласуваност на действащото законодателство, което представлява важна стъпка към завършването на нашия енергиен съюз. Спазването на законодателството е предварително условие за нашата енергийна сигурност и независимост – още по-важно е, че зависимостта на ЕС от вноса на газ непрекъснато расте. Очаквам с интерес започването и, да се надяваме, приключването на междуинституционалните преговори по време на Българското председателство на Съвета на ЕС, което има шанса да остави трайна следа в областта на енергетиката.“

Следващи стъпки

Евродепутатите могат да започнат преговорите с министрите на ЕС след като Парламентът одобри мандат за тях по време на пленарната сесия на 16 – 19 април в Страсбург и след като Съветът постигне съгласие относно своя подход по досието.

Контекст

ЕС е силно зависим от вноса на газ от трети държави (те представляват 69,3% от общото потребление на газ в ЕС през 2015 г.). През 2016 г. Русия е осигурила 42% от вноса на газ в ЕС, следвана от Норвегия (34%) и Алжир (10%).

През 2016 г. Европейският парламент гласува резолюция, в която изразява своята загриженост във връзка с предложеното удвояване на капацитета на газопровода „Северен поток“.