Промяната в политика на държавата започна в деня, в който беше възложено на Световната банка да изготви концепция за бъдеща толсистема. Това е промяната на политиката - въвеждането на справедливия модел държавата да генерира приходи от тежкотоварните превози, а на база на бъдещо тарифиране ще може да остойностим и направим разбивка колко от бъдещите приходи ще бъдат от тежкотоварни автомобили, коментира пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков. Моделът за тарифиране ще бъде изготвен от СБ, която ще направи и модела за избор на пътища, които ще са в обхвата на толсистемата, изтъкна министърът, цитиран от БТА.

Ако приемем хипотетично, че в момента говорим за 240 - 250 млн.лева приходи от винетки стикери, които ще се запазят в този ценови диапазон, и продължим да генерираме такъв ресурс от винетки, а около 750 млн.лева ще бъдат генерирани от тежкотоварните автомобил, това означава, че съотношението на приходите ще съответно 25 на сто от леките и 75 на сто от тежкотоварните коли, отбеляза министърът.

Министърът участва в блиц контрол в ресорната парламентарна комисия.

В отговор на журналистически въпрос той съобщи, че има инвеститорски интерес за тунела под прохода "Петрохан", но за да има реален такъв, трябват и конкретни цифри. По тази причина се подготвя предпроектно проучване заедно с геоложкото, като идеята е проектът да се предложи като част от коридор 4 на бъдещи концесионери. Трудно бихме могли да стигнем до реална реализация на тунела в рамките на седем - осем години, посочи Нанков.

Министърът информира депутатите, че има забавяне на изпълнението отделни проекти или на процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова и съобщи, че има недостатъчно заявки за плащане от бенефициенти. Има заявки за 77 млн.лева, като от тях 45 процента са сертифицирани, а до края на годината трябва да бъде достигната първата междинна цел, напомни Нанков. Някои бенефициенти рискуват, поради забавянето в своите проекти, понастоящем да загубят малък процент от финансирането, което е гарантирано, от 6,21 на сто. Но, вървейки с подобни темпове, биха могли да загубят и по-голяма част от това финансиране, изтъкна министърът и добави, че то няма да бъде изгубено за страна като еврофинансиране, защото ще се преразпредели или към други бенефициенти, или по други програмни оси. Евентуалното пренасочване ще стане през 2019 г. Министърът призова бенефициентите бързо да извършат разходите - съответно да изпълняват дейностите по проектите, и да подават заявления за плащания, за да може да гарантират своя наличен ресурс като бенефициенти по програмата. На ниво глобални индикатори, по отношение на програмата, картината изглежда повече от оптимистично, отбеляза министърът и съобщи, че на 30 април ще бъде обявената процедурата за регионална туристическа инфраструктура на принципа на финансов инженерниг.

Европейските фондове не са панацея за водния сектор в България, изтъкна министърът пред депутати. Фондът за водите, който ще бъде създаден с промени в законите за водите и ВиК и в който ще постъпват отчисления в размер на между осем и десет стотинки на кубически метър под формата на такса "солидарност" от ВиК-дружествата ще генерира за сектора около 55 млн лева. Тези средства ще се насочват по обективни критерии от обществена комисия за решаване на проблемите в сектора. Целта е да започне генерирането на финансовия ресур по линия на фонда от 2019 г, каза министърът и напомни, че таксата няма да се отрази върху цената на водата. За тази годи за проекти във ВиК-сектора в бюджета на МРРБ има предвидени 18 млн. лева, напомни министърът.

През юли ще има тристранна среща по темата за транспортна свързаност между България и Румъния, където ще се обсъждат и новите мостове над Дунав, съобщи министърът в отговор на друг депутатски въпрос. През май ще има среща с румънския посланик по темата за подготовката на бъдещ меморандум по проектите за инфраструктурните съоръжения, който ще доразвие съществуващия документ от 2014 г. Идеята е да се създаде съвместна българо-румънска компания по почина на изграждането на моста Видин - Калафат, което трябва да стане до края на годината. Вариантите за финансиране на строителството на съоръженията са от бюджета на двете страни или чрез концесионни процедури за три от потенциалните мостови съоръжени. Трите моста ще са при Никопол, Русе и Силистра, те няма да бъдат мултифункционални, а ще само шосейна връзка.

Министърът информира, че с най-напреднала проектна готовност е мостът при Силистра, при Никопол също имат проект, като са започнали първи стъпки по обособяване на площадки и геологически проучвания. На база на заявен концесионен интерес вторият мост при Русе е най-атрактивен, но има проблем, защото подходът към Гюргево попада в зона НАТУРА 2000, но ще се търсят и други варианти за подстъпите от румънска страна, коментира министърът.

В отговор на въпрос за други възможни мостове при Оряхово и Свищов, Нанков каза, че за тях няма концесионен анализ и предпроектни проучвания и допълни, че при заявен интерес има готовност за подготовка на анализ.