Приета е на първо четене проекто-наредбата „Бонус-малус“, която щяла да ни избави от катастрофи. С грандиозното заявление: „по този начин се създават условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия и особено на тежките, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране“. Това написа 

На практика какво се получава:

1. Направените хиляди нарушения до сега нямат значение при определяне размера на Гражданската отговорност. Т.е. няма значение какво са направили джигитите. Може да са убили няколко човека, да са затрили съдби, да са помляли коли, стълбове и стени, но от влизане на Наредбата, всичко това няма значение и Гражданската им се определя на чисто.

2. Обратното. Може 20 г. да сте карали перфектно, може да имате Златен талон, може да имате грамоти, медали и каквото там дават за много години шофиране без нарушения. Но от влизане на Наредбата всичко това няма значение. Приравнявате се на джигитите от горната точка.

3. Освен това, за да ползвате прословутите 25% намаление от Гражданската (да, само за 25% се борите), трябва да карате без нарушение 7 години. 7 години без нарушение, а само 25% сам самички. Не е шега.

4. Колите стават самостоятелни субекти. И ще бъдат наказвани. И това не е шега. Ако вие нарушите правилата, колата ви също е наказана. Миличката.

5. Все едно нож, с който е прободен човек, да бъде съден и наказан, че с него е извършено престъпление.

6. Освен, че колата ви ще е наказана, тя ще носи наказанието със себе си. Като къща с духове. И следващият собственик наследява духовете, т.е. наказанията.

7. Да, вие получавате наказанията в наследство от бившите собственици на колата. И автоматично падате в категориите. Все едно ако новото ви гадже преди години е ходила с престъпник, то сега вие ставате автоматично престъпник само като ходите с нея. Страшен фън.

8. Вие имате грижа да проверявате дали колата, която искате да закупите има история. За да не станете престъпник.

9. Не знам какво ще се случи с лизинговите коли, които се връщат за втори лизинг. Ще прехвърлят ли нарушенията на лизинговите компании, или тези нарушения ще висят като духове, за да се стоварят върху бъдещия купувач.

10. Не знам какво се случва, ако единият съпруг вземе книжка по-късно от другия, който е нарушител. И имат обща семейна кола. Колата ще предаде ли нарушението на новия шофьор, като проклятие? Новият ще започне ли от минус, само защото законната му половинка се е напила на сватбата преди 5 години?

И това видях само на първо четене. Някои изводи:

11. Богатите келеши с много пари няма да се стреснат. Който плаща над 100 000 лв. за кола, не се притеснява да плати тройна Гражданска.

12. Чичото със старата баракуда не иска да си я продава. Той няма да мисли дали някой ще търси за предишни нарушения. А ще си кара, както си знае.

13. Наредбата ще засегне пак само средната класа, която иска да живее нормално. И да си купува коли, за да ходи на работа и да плаща данъци. Сега и това ще бъде ударено.

14. Както винаги, българската администрация прехвърля проблема за справяне с нарушенията на хората. Ние да се проверяваме, ние да се дебнем, ние да гледаме кой кога с коя кола е направил нарушения.

15. Въпросът „И кво праим са?“ ще започне да звучи със страшна сила. КАТ-аджиите сигурно потриват доволно ръце.

И както винаги, има само наказания. И огромни дупки:

16. Няма анализ на рисковите групи;

17. Няма превенция;

18. Няма обучения;

19. Няма отговорност за купени книжки;

20. Няма отговорност за лоши пътища, неправилно сложени пътни знаци и всичко друго, което органите би трябвало да свършат и което е в компетенцията им, за да гарантират намаляване на катастрофите;

21. Наказанията са само финансови. Все едно е определена цена на човешкия живот.

Някой каза, че тази наредба е готвена 10 г. Не знам дали е така, но ако е, то много моля всички, които са участвали в правенето й, веднага да си подадат оставките и никога повече да не правят наредби. А ако е направена набързо, за да се замаже драмата с вдигането на Гражданската, то да спрат, да се консултират и тогава да продължават.

Добре де, хора, даже компютърните игри имат период на Бета-тестинг. Когато софтуерът е готов, но се дава на външни хора да го тестват. За да не се излагат. За да се хванат глупавите грешки. За да може външно око да мине през всичко. И чак след оправяне на грешките, софтуерът се представя пред публиката. Даже компютърните игри го правят. Които са за забава. А тук става дума за човешки животи.

Наистина не разбирам как някой може да си мисли, че с подобни мери ще постигне цитираната в началото цел за намаляване на нарушенията? Как точно ще стане?

Но като се вгледаме в мотивите, виждаме, че „с това се цели да се гарантира финансовата стабилност на системата и да не се застрашава платежоспособността на застрахователния пазар“. И всичко става ясно…

Наредбата се прави от Комисията по финансов надзор (КФН). Имало работна група с МВР и МТИТС, но КФН е водеща. КФН, която се занимава с брокери, пенсионни дружества, застрахователи, фондова борса, акции и облигации, купуване и продаване и т.н. Някъде да видяхте пътна безопасност? Да, това е същата КФН, която трябваше да бие барабана за Олимпик.

КФН. Комисията, на която плащаме заплатите, за да ни пази от финансови измамници.

Поне малко не ви ли е срам да представяте такива наредби?

Като за финал, Наредбата няма да важи за колите на държавата и общините. Защо? Нещо богопомазани ли са? Или не правят нарушения? Или просто поредното издевателство на администрация и политици…

Явно моделът „Хубаво е, но не е готово“ току що удари национално ниво.

Браво!

(От Фейсбук)

* Авторът е управляващ директор на комуникационната агенция SiteMediа Consultancy.