До 2021 г. трябва да са готови 134 км до Велико Търново

С 1,35 млрд. лева от излишъка в бюджета ще се изградят още 134,2 км от магистрала “Хемус” и така тя ще достигне Велико Търново.

Правителството взе решение да отпусне допълните средства на редовното си заседание в сряда. На него присъстваха и кметове от региона - на Варна, Търговище, Севлиево, Велико Търново, Ловеч, и зам.-кметът на Плевен.

За първи път ще се приложи нов подход при изграждането на магистралата. Намерението на правителството е да не се разделя участък на по-малко лотове, за които да се обявяват обществени поръчки за избора на изпълнител.

Сега цялото трасе щяло да бъде дадено за строеж на държавната фирма “Автомагистрали”, която е собственост на МРРБ.

Първоначално се предвиждаше участъкът до Велико Търново да бъде разделен на два лота - от Боаза до пътя за Плевен и Ловеч и следващият - до разклона за Велико Търново и Русе.

Новият подход обаче е избран, за да се избегне блокирането на работата чрез жалби по обществените поръчки, както се е случвало с редица големи проекти, като например участъка от магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, толсистемата и други.

В същото време държавната “Автомагистрали” щяла да работи с множество подизпълнители. Така

парите пак щели

да стигнат до 

българския строителен

бизнес,

но щели да бъдат елиминирани опитите за спекулации, че една или друга фирма, свързана с един или друг бизнесмен, е спечелила търга за “Хемус”.

Новите 134 км трябва да бъдат готови до 3 години, а цялата магистрала - до края на 2024 г.

Магистралата е основен приоритет в програмата на правителството, както и отношението към Северна България, заяви премиерът Бойко Борисов при гласуването в Министерския съвет в сряда.

“Преди години “Хемус”, не знам поради какви причини, при предишно правителство беше извадена от възможността да бъде финансирана от европейски програми, а ние искаме процеса да го направим необратим. Затова заделяме парите, за да може, като си отидете, да кажете на хората за това, което сме поели като ангажимент - не само на юг - “Струма”, “Марица”, “Тракия”, а и “Хемус” да е необратим проект и после да няма някой, който да каже, че няма пари”, обърна се Борисов към кметовете. И допълни, че по-голяма част от средствата са събрани от битката с корупцията и контрабандата.

“Участъкът е от изключително важен държавен и обществен интерес за изграждане на пътната инфраструктура в Северна България. Така ще се повиши безопасността на движението и ще се постигне максимална скорост”, заяви регионалният министър Петя Аврамова при гласуването на решението. Тя поясни, че общата дължина на магистрала “Хемус” от София до Варна е 420 км, от които са изградени 170 км, а в момента се строят 26 в отсечките Ябланица - Боаза и Буховци - Белокопитово.

С отпуснатите пари за магистралата в Северна България ще има предвидимост за бранша и работа за малките фирми, заяви пък председателят на управителния съвет на камарата на строителите Илиян Терзиев.

Магистрала “Хемус” ще преминава на около 13 км северно от Велико Търново, а планираните пътни връзки ще бъдат край с. Момин сбор и край с. Поликраище. Дълги години трасето бе проектирано да отстои на повече от 40 км от старопрестолния град, а приближаването му е кауза на Даниел Панов още от първия му мандат.

Промяната стана факт през 2015 г., по времето на кабинета “Борисов 2”. Трасето бе приближено до Велико Търново след продължителни разговори между Панов, тогавашния регионален министър Лиляна Павлова и представители на редица институции.

Подкрепа оказа и Цветан Цветанов, който е депутат от Великотърновския регион. Велико Търново бе домакин на две национални дискусии, инициирани от в. “24 часа”, за необходимостта от изграждане на магистралата.

Бившият регионален министър Николай Нанков обяви, че 

магистралата

трябва да бъде

изцяло

завършена

до 2024 г.

Първата копка е направена през 1974 г. и повече от 40 години не може да бъде завършена цялата.

Общата дължина на “Хемус” от София до Варна е около 420 км. Изградени са участъците между София и Ябланица и от Белокопитово до Варна, които са с обща дължина от 170 км. В момента се строят още почти 26 км от магистралата – 9,3 км в отсечката между Ябланица и Боаза и 16,32 км от пътен възел Буховци до възел Белокопитово.

За участъка от Боаза до разклона за Ловеч и Плевен има готов проект от 2015 г. Той предвиждаше път с габарит 29 метра и проектна скорост от 140 км/час. По-късно проектът бе променен, за да се намали стойността на участъка, тъй като в началото средствата бяха твърде много заради планинския терен.

Габаритът на пътя бе намален на 27 метра,

оптимизирано

е трасето,

ще се строят по-малки съоръжения и отпадна един тунел.

Според разчетите този участък ще струва към 500 млн. лв.

За другия участък - до Велико Търново, който е дълъг 83 км, все още се изготвя парцеларен план и не са отчуждени част от терените. Разчетите са изграждането му да струва 850 млн. лв. И при него имаше оптимизирани на трасето и на съоръженията, които ще се изграждат, за да бъде намалена цената на строителството.

През 2021 г. се очаква да бъде готов и проектът за оставащите 90 км от “Хемус” между Велико Търново и Търговище. Участъкът се оценява на близо 900 млн. лева.

За изграждането им също ще са нужни пари от бюджета, тъй като европейско финансиране за “Хемус” не е предвидено. 

Кметът на Велико Търново Даниел Панов: Благодарим, "Хемус" е бъдещето на всички на север от Балкана

“Магистрала “Хемус” е от огромно значение за икономиката на север от Стара планина и чертае бъдещето на Северна България. Благодарение на правителството за магистралата вече няма да говорим за уточняване на трасета и срокове, а ще има реално изпълнение”, заяви кметът на Търново Даниел Панов. От името на всички 122 общини и 13 олбасти в Северна България председателят на Националното сдружение на общините благодари на премиера и правителството за поетия и изпълнен ангажимент.

Правителството изплати на строителите 160 млн. лв.

Допълнителни 157 998 422 млн. лв. за регионалното министерство бяха отпуснати от правителството и за разплащане на строителите по различни обекти по програмите на АПИ.

Това са обекти от важен държавен и обществен интерес с цел развитие на пътната инфраструктура и повишаване на безопасността на движение. Сред тях са реконструкцията на първокласния път Слънчев бряг - Бургас, обходният път на гр. Ахелой и Пловдив - Асеновград, извършени превантивни ремонти, отстраняване на щети, поставяне на пътни знаци, монтиране на мантинели, полагане на маркировка и др. Предвидени са и средства за текущ ремонт и поддържане на пътната инфраструктура.

След срещата в Министерския съвет между премиера Бойко Борисов и ръководството на Камарата на строителите в България председателят на управителния съвет инж. Илиян Терзиев благодари на правителството за поетия ангажимент да се разплатят всички суми, които се дължат на бранша.

На заседанието на правителството присъстваха кметовета на Варна, Търговище, Севлиево, Велико Търново,  Ловеч и зам.-кметът  на Плевен.
На заседанието на правителството присъстваха кметовета на Варна, Търговище, Севлиево, Велико Търново, Ловеч и зам.-кметът на Плевен.

Регионалният министър Петя Аврамова и Илиян Терзиев от Камарата на строителите обясниха, че парите са изплатени за вече приключили проекти.
Регионалният министър Петя Аврамова и Илиян Терзиев от Камарата на строителите обясниха, че парите са изплатени за вече приключили проекти.