България може да вдигне офертата си за "Фолскваген". Отново се намесва и Румъния

  • 0
authorАвтор: Марияна Бойкова

България може да вдигне офертата си за "Фолскваген". Отново се намесва и Румъния

Надзорният съвет на концерна ще заседава отново за новото местоположение на завода в средата на ноември.

За 3 години е възможно да бъдат подготвени 4000 специалисти за концерна

Друга опция - страната ни да си сътрудничи с дъщерните му компании за електрически коли

С идеи как да се удвои офертата на България за новия завод на “Фолксваген” у нас е готов “Автомобилен клъстер България”. Това заяви неговият почетен председател и президент на България (2012-2017) Росен Плевнелиев.

Във вторник вечерта немският вестник “Франкфуртер алгемайне цайтунг” публикува материал, в който Плевнелиев заявява, че има начин България да предложи 250-260 млн. вместо 135 млн. евро.

Пред “24 часа” Плевнелиев обясни, че такава оферта още не е предлагана, но клъстърет има идеи как може да се случи. Още в началото на преговорите с “Фолксваген” е имало две предложения за местоположение на завода - Пловдив и София. Теренът край столицата покривал всички критерии на “Фолксваген”. Те са много - например директен достъп до мрежа за високо напрежение, свързана към ядрена централа, два независими източника на вода с огромни капацитети на кубични метри на минута и др.

“Досега ние играхме по правилата на “Фолксваген”, по техните офертни процедури. Ердоган обаче си прави каквото си иска, сега и ние се опитваме да разкрепостим въображението си”, казва Плевнелиев. По думите му има индиректни начини предложението на България да се подобри.

“За съжаление, не една и две компании изпратиха погрешни послания, че в България няма квалифицирани хора. Първо, това не е вярно, защото все повече фабрики идват и намират хора. И второ, за да решим този проблем, можем да предвидим с Министерството на образованието учебно заведение в София

да подготвя

необходимите

кадри за

“Фолксваген” в

много ускорена

програма,

която се финансира от правителството под надзора на експерти от концерна. За 3 години може да има 4000 души с нужната квалификация”, убеден е Плевнелиев.

Друг начин е да си съдействаме с някои от дъщерните фирми на “Фолксваген” като “Шкода” например при закупуването на електрически автобуси или изграждане на инфраструктура за електрически автомобили. Повишена енергийна ефективност на завода, изграждане на международен логистичен център, от който ще тръгват влакове и камиони с продукцията, са други предложения, които страната ни може да направи.

Тези идеи са консултирани с компании като “Ърнст енд Янг”, “ПрайсУотърхаусКупър” и с автомобилните клъстери на Унгария, Словакия и Чехия, които вече са успели да привлекат големи инвестиции.

“Министър-председателят каза най-коректно на “Фолксваген”: Всичко, което можем да предложим по правилата на ЕК и на България, ще ви го дадем. Това бяха много силни думи и потърсихме възможности как това да се случи”, разказва Плевнелиев.

Идеите за подобрение на офертата на България още не са предложени, тъй като

официално

“Фолксваген”

не е поискал

да поднови

преговорите

със страната ни. Въпреки че автомобилният концерн вече регистрира свое дружество в Турция и бордът на директорите е предпочел южната ни съседка, надзорният съвет на няколко пъти отлага окончателното решение. Последно това се случи преди 3 дни, като основната причина бе военната офанзива на Турция в Сирия.

В последните дни Щефан Вейл, министър-председател на Долна Саксония, която държи 20% във “Фолксваген”, каза, че окончателното решение се отлага за средата на ноември. Вейл има опцията да блокира всяко решение и на надзорния, и на управителния съвет.

“Ако това е футбол, играта още се играе, не са отминали 90-те минути. В момента ние сме на резервната скамейка, но във всеки момент можем да влезем на терена и да вкараме гол в последната секунда”, описва образно ситуацията Плевнелиев.

По думите му България дава такава оферта, каквато никога нито едно българско правителство не е предлагало на инвеститор. Още първоначалното предложение е включвало изграждане на логистичен център, на център за дуално обучение,

детски градини,

пожарни,

продължаване

на метрото от

летището до

завода,

допълнителен възел на магистралата до там.

“Основният проблем е, че Ердоган обеща невероятни неща в неговата отчаяност да вземе сделката на всяка цена. Сега разбираме, че освен директната субсидия от 400 млн. долара, земя и сграда без пари той предлага да резервира 100 хил. автомобила за администрацията на Турция, таксиметрови компании.

По една минимална оценка това са 2,5 млрд. евро индиректна субсидия. Това е нечестна и неравна битка. Затова

ние сме много

горди, че играем

по правилата

От “Фолксваген” трябва да го оценят. Европейският парламент застана зад нас - това е уникално, никога не се е случвало”, казва още Плевнелиев.

Той благодари на правителството за всичко, което прави. За първи път клъстерът има толкова тясно сътрудничество с който и да е кабинет на България и се стига толкова далече в битката за стратегически инвеститор. Според Плевнелиев позитивите за България са, че в рамките на Европейския парламент, в европейските медии България не се споменава с лошо, а с добро.

Към момента няма нововъзникнали обстоятелства по сделката с “Фолксваген”. Ситуацията е на нивото отпреди три месеца, коментира за “24 часа” шефът на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев.

В този проект на масата има две еднакви по тежест оферти и пред надзорния съвет на концерна стои въпросът за избере, добави той.

В крайна сметка България е преодоляла конкуренцията на 20 държави, припомни шефът на агенцията за инвестиции.

Стамен Янев смята за предимство, че страната ни е фактор на стабилност в региона, че спазва европейските правила в сферата на финансовите параметри.

“Това, което сме направили с правителството, е максималното спрямо европейските правила. Предимствата ни още са възходяща икономика, инвестиции в образование и кадри”, подчерта Янев. Той бе категоричен, че при нововъзникнали обстоятелства българската страна е готова да преразгледа всички въпроси в детайли.

Румъния подновява амбициите си да вземе завода

Ще направим всичко възможно да убедим германците, казва отстранената премиерка Виорика Дънчила

Румъния може да се върне в надпреварата за новия завод на германската група “Фолксваген”. Това става само ден, след като от концерна обявиха, че се отлага решението за строителството на завода в Турция. Причината е военната намеса на Анкара в Сирия, заради която страната рискува да бъде подложена на икономически санкции.

Трябва обаче да действаме бързо, за да се възползваме от появилата се възможност.

Букурещ трябва

да се обърне

директно към

германската

компания

и да предостави оферта в съответствие с регламентите на Европейския съюз, посочи ръководителят на румънската Асоциация на автомобилните производители Габриел Сико, цитиран от сайта “Румъния инсайт”.

“Ще направим всичко възможно да убедим “Фолксваген”, заяви отстранената от поста чрез вот на недоверие премиерка Виорика Дънчила за всекидневника “Зиарул Финанчиар”.

В началото, когато “Фолксваген” обяви намерението си за завод в Източна Европа, Румъния беше споменавана наред с България и Турция, но впоследствие отпадна от вниманието на инвеститора.

“Започнахме нови дискусии с групата “Фолксваген” тази сутрин. Румъния има много добри технически условия в момента и няма проблем с работната ръка. Направихме проучвания и има редица възможни места, където може да се построи фабрика, и

разполагаме с

необходимата

инфраструктура

и работна

ръка”,

заяви в сряда Щефан Раду Опря, министър за бизнес средата, търговията и предприемачеството.

Той подчерта, че новите дискусии може да бъдат инициирани от настоящото правителство, въпреки че то падна с вот на недоверие миналата седмица.

“Румъния има добре квалифицирана работна ръка в тази сфера и имаме зони с традиции в автомобилната индустрия, където има място за развитие. Разговаряхме, включително с румънски инженери в Германия и други страни, които казаха, че са готови да се върнат у дома, ако подобен проект дойде в Румъния”, изтъкна още министърът.

В момента Румъния има две автомобилни фабрики, разположени в южната част на страната: “Дачия” (“Рено”) в Питещ и “Форд” в Крайова. И двете са на място на бивши фабрики за автомобили, построени по време на комунистическия режим.

Румъния не

успя да

привлече

инвестиции в

този сегмент въпреки развитието на местната автомобилна индустрия като цяло.

Румъния беше осмият по големина производител на автомобили в Европейския съюз през 2018 г. с близо 472 000 бройки, далече зад Чехия (1,4 милиона) и Словакия (1,03 милиона), но пред Унгария (461 000) и Полша (365 хил.).

Унгария обаче може да надмине Румъния в бъдеще, след като привлече нов завод на BMW. Направената миналата година инвестиция е за 1 млрд. евро. 

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Започна строителството на връзката между "Струма" и "Тракия"

Започна строителството на връзката между "Струма" и "Тракия"

Започнаха същинските строителни дейности на участъка от над 6 км от Софийския околовръстен път в отсечката от пътен възел „Цариградско шосе“ до пътен възел „Младост“. С новото трасе ще се осигури връзка между автомагистралите „Струма” и „Тракия”, ще се улесни транзитният трафик от АМ „Европа“ и връзката с граничните пунктове с Турция и Гърция

Заради “Лидл” в  Германия ядат  български  десерт, а в  Гърция - от  нашето олио

Заради “Лидл” в Германия ядат български десерт, а в Гърция - от нашето олио

Компанията помага на родни производители да стигнат до чужди пазари Български производители изнасят хляб в Румъния, олио в Гърция, а в Германия - български суров здравословен десерт. Достъпът до чужди пазари за българските фирми е подпомогнат от “Лидл”, а родни производители изнасят още млечни и месни продукти, алкохол и др.

Товарен влак от Китай за Европа за първи път ще премине през тунела под Босфора

Товарен влак от Китай за Европа за първи път ще премине през тунела под Босфора

В Турция пристигна товарен влак от Китай за Европа, който за пръв път ще премине по жп трасето на тунела Мармарай под Босфора. Влакът, натоварен с китайска електроника, влезе на турска територия през жп гарата Карс в Източен Анадол, а утре се очаква да пристигне в Анкара. По този повод ще се състои тържествено посрещане на влака

Купуваш климатик на кредит, фонд ти плаща лихвите

Купуваш климатик на кредит, фонд ти плаща лихвите

Купуваш енергоефективен уред на кредит - примерно климатик клас А, а Фондът за сигурност на електроенергийната система ти плаща лихвите. В него отиват парите от продажбата на квотите за въглеродни емисии и с част от постъпленията от тях могат да се финансират енергоефективни дейности. Идеята е на шефа на фонда Деян Червенкондев,

Бонуси! Горанов: Ще има коледни добавки за пенсионерите (Обзор)

Бонуси! Горанов: Ще има коледни добавки за пенсионерите (Обзор)

Трите бюджета - на държавата, на здравната каса и на НОИ, минаха през 3 комисии на първо четене 10% ръст на бюджетните заплати и 610 лв. минимална, 6,7% ръст на всички пенсии и 412,28 лв. средна пенсия, увеличение на социалните разходи със 729,1 млн. лв., а на парите за здраве с близо 500 млн. лв., с толкова по-високи разходи и за отбрана

Летище София с трети терминал до 2030 г.

Летище София с трети терминал до 2030 г.

Терминал 1 и Терминал 2 на Летище София ще бъдат преустроени, а до 2030 г. ще бъде изграден новият Терминал 3, обявиха от консорциума „СофКънект”, който беше избран за концесионер. На терминалите 1 и 2 ще бъде създадено повече използваемо пространство, а обслужването на пътниците ще бъде подобрено, предава Би Ти Ви

На 20 ноември влизаме в пазара на ток в Европа в рамките на деня

На 20 ноември влизаме в пазара на ток в Европа в рамките на деня

Той е най-полезен за търговия на електроенергия, произведена от вятърни централи и фотоволтаици Българските търговци на ток от 20 ноември ще могат да правят сделки в рамките на деня за купуване или продаване на електроенергия с колегите си от държавите на ЕС. На 19 ноември България, заедно с  Хърватия, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словения

Подземни води забавят пускането на третия лъч на метрото

Подземни води забавят пускането на третия лъч на метрото

Пускането на третия лъч на метрото ще се забави поне с два месеца заради избили подземни води по време на строителството. "Много подземни води, такава геология досега не сме имали! Вода изби при строителството на станциите на Орлов мост, при НДК беше ужасно, при "Попа" - също. Въобще навсякъде", обясни днес за  "Дневник"  инж

Разследват в Италия източване на 40 млн. евро от вецове у нас

Разследват в Италия източване на 40 млн. евро от вецове у нас

Проверката е след сигнал на българския бизнесмен Желю Ганчев, собственик на 42% Прокуратурата в Италия започва разследване дали от български вецове са източени 40 млн. евро. Това става ясно от публикации в италианската преса. Проверката е след сигнал от българския бизнесмен Желю Ганчев. В началото на тази година той става акционер с 42% в “ПВБ

Нова мода при храните - сирене на конци, чипс от  месо, масло без протеин

Нова мода при храните - сирене на конци, чипс от месо, масло без протеин

Млечни конци, курабии с лавандула, масло без протеин, шпек без консерванти и и чипс от месо - тази нова мода при храните бе показана на няколко изложения в София през миналата седмица. Масленки с лавандула или с рози бяха едни от най-атрактивните прясно изпечени десерти. “Те съдържат брашно, масло и въображение

Най-коментирани

Летището „Дасин" се превръща в карго център за Североизточна Азия

Летището „Дасин" се превръща в карго център за Североизточна Азия

На специализиран форум в китайската столица тази седмица, генералният мениджър на холдинговата компания Capital Airport разкри план за превръщането на Пекинското международно летище „Дасин" в главен център за карго превоз за Североизточна Азия. По думите на ли Сюесун, летището, което отвори врати в края на септември ще отговори на растящата нужда

Започна строителството на връзката между "Струма" и "Тракия"

Започна строителството на връзката между "Струма" и "Тракия"

Започнаха същинските строителни дейности на участъка от над 6 км от Софийския околовръстен път в отсечката от пътен възел „Цариградско шосе“ до пътен възел „Младост“. С новото трасе ще се осигури връзка между автомагистралите „Струма” и „Тракия”, ще се улесни транзитният трафик от АМ „Европа“ и връзката с граничните пунктове с Турция и Гърция

Заради “Лидл” в  Германия ядат  български  десерт, а в  Гърция - от  нашето олио

Заради “Лидл” в Германия ядат български десерт, а в Гърция - от нашето олио

Компанията помага на родни производители да стигнат до чужди пазари Български производители изнасят хляб в Румъния, олио в Гърция, а в Германия - български суров здравословен десерт. Достъпът до чужди пазари за българските фирми е подпомогнат от “Лидл”, а родни производители изнасят още млечни и месни продукти, алкохол и др.

11 евро такса от Калотина до Белград след 1 декември

11 евро такса от Калотина до Белград след 1 декември

Пътна такса по новооткритата отсечка на магистралата от българската граница до сръбската столица Белград няма да се плащат до 1 декември, съобщи РТС . След тази дата пътната такса от Ниш до българската граница ще бъде 410 динара (3,50 евро), а от Белград до границата – 1290 динара (11 евро). Новите участъци вече са в действие и само от 22 часа

Обсъждат се мерки за облекчаване на получаването на гражданство и работа в чужбина

Обсъждат се мерки за облекчаване на получаването на гражданство и работа в чужбина

Скоро ще бъдат оповестени мерки за облекчаване на процедурите, свързани с получаването на българско гражданство и възможност за работа на етнически българи, които живеят в чужбина. Това съобщи във Варна вицепремиерът Марияна Николова, предаде БНР. „Обсъждаме възможностите за промяна на българското гражданство

Ангелкова: Все повече българи избират родината си за почивка

Ангелкова: Все повече българи избират родината си за почивка

Все повече българи избират България като дестинация за своята почивка, независимо дали за тридневна или седемдневна. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова в Банско, където присъства на работна среща преди началото на зимния туристически сезон. Има седем процента ръст на почивки, реализирани от българи

Бисер Петков: Възрастните стават все по-ценен резерв за пазара на труда

Бисер Петков: Възрастните стават все по-ценен резерв за пазара на труда

Възрастните хора стават във все по-голяма степен ценен актив за пазара на труда, заяви по време на парламентарния контрол днес министърът на труда и социалната политика Бисер Петков. По думите на министъра, в текущата ситуация на пазара на труда, в условия на недостиг на работна сила, възрастните хора са резерв, който се използва от работодателите

5G - новата революция за човечеството

5G - новата революция за човечеството

Технологията ще промени из основи познатия ни свят Представете си, че шофирате със 100 км в час и възниква рискова ситуация на пътя. Колата ви успява да реагира и да натисне спирачките след по-малко от милисекунда и е изминала едва още 3 сантиметра, преди да започне да спира. Ако човек шофира със 100 км в час, докато натисне спирачките,

Утре откриват източното разклонение на Коридор 10 до България

Утре откриват източното разклонение на Коридор 10 до България

Мисия Коридор 10 е завършена, заяви днес сръбският министър на строителството Зорана Михайлович. Тя посети последния участък на източното разклонение на коридора, водещ до България, предаде Танюг. Михайлович каза, че всичко е готово за утрешното тържествено откриване на източното разклонение на Коридор 10

Бонуси! Горанов: Ще има коледни добавки за пенсионерите (Обзор)

Бонуси! Горанов: Ще има коледни добавки за пенсионерите (Обзор)

Трите бюджета - на държавата, на здравната каса и на НОИ, минаха през 3 комисии на първо четене 10% ръст на бюджетните заплати и 610 лв. минимална, 6,7% ръст на всички пенсии и 412,28 лв. средна пенсия, увеличение на социалните разходи със 729,1 млн. лв., а на парите за здраве с близо 500 млн. лв., с толкова по-високи разходи и за отбрана

Желязков: Подобряваме  пристанище Варна за големи кораби, не заради теца на Доган (Обзор)

Желязков: Подобряваме пристанище Варна за големи кораби, не заради теца на Доган (Обзор)

Иначе товарите щели да отиват в Румъния Проектът за удълбочаване на пристанище Варна от сегашните 11,5 на 13,5 м не се прави в частен интерес на ТЕЦ “Варна” (собственост на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган - бел.ред.)”, заяви по Би Ти Ви в понеделник транспортният министър Росен Желязков. “Това е вратата на България и ние я отваряме

С елтротинетка- до 25 км/ч,
с каска и не на тротоара

С елтротинетка- до 25 км/ч, с каска и не на тротоара

Електрическите тротинетки не могат да развиват скорост над 25 км в час. Това предвиждат промени в Закона за движение по пътищата, които се правят през промени в Закона за автомобилните превози. Те бяха пуснати в понеделник за обществено обсъждане. За набиращите популярност у нас превозни средства е предвидена забрана за движение по пътищата

Два бюджета, една цел - ръст

Два бюджета, една цел - ръст

Доходите по-високи, данъците същите, но догодина за първи път от 11 г. насам държавата ще похарчи толкова, колкото събере По какво си приличат и по какво са различни бюджетите за отиващата си година и за идващата 2020-а? Според критиците на финансовия министър няма важни различия, а приликите са повече

Борисов: Газът от "Турски поток" ще потече през България за Сърбия до май 2020 г.

Борисов: Газът от "Турски поток" ще потече през България за Сърбия до май 2020 г.

Газът от "Турски поток" ще потече през България за Сърбия до май 2020 г., заяви премиерът Бойко Борисов за сръбската телевизия Първа. Газопроводът се строи по пет километра на ден, добави премиерът. Министър председателят подчерта, че ако се стигне до газова криза, за каквато се говори, България има договор с Русия до 2030 г.

Евростат: Хората в ЕС работят повече години преди да се пенсионират

Евростат: Хората в ЕС работят повече години преди да се пенсионират

Равнището на заетост на хората между 55 и 64 години в ЕС през 2018 година е било по-високо от средната заетост в Евросъюза, посочва в публикуван днес доклад Евростат. Миналата година равнището на заетост на мъжете на възраст между 55 и 64 години е било 65 процента , а на жените - 52 процента спрямо средно за мъжете 60 процента

Новият голям медиен инвеститор ще е бизнес модел, финансиран  от абонамент

Новият голям медиен инвеститор ще е бизнес модел, финансиран от абонамент

В бъдеще ще има по-ясно изразена диференциация и по-видимо неравенство в обществото по отношение на информацията. По-богатите и по-образованите ще могат да получават висококачествена, проверена информация срещу абонамент, докато по-бедните и неплатежоспособните ще трябва да се задоволят с новини “втора ръка”

Български компании няма да участват в строежа на АМ "Дунав - Егея"

Български компании няма да участват в строежа на АМ "Дунав - Егея"

Германски, испански, френски, италиански и гръцки компании са сред потенциалните концесионери за строителство на нова автомагистрала "Дунав - Егея", която е част от проекта ABC+De за връзка между Егейско море и Балтийско море, както и за река Дунав, съобщи инж. Румен Марков, управител на "Ларж Инфрастръкчър Проджектс", предава БТА

Повечето нови китайски милиардери за 2018 г. са от технологичния сектор

Повечето нови китайски милиардери за 2018 г. са от технологичния сектор

Технологичните предприемачи в Китай се възползват от бума на дигиталната икономика в страната, натрупвайки огромно състояние през 2018 г, сочи доклад. От 56-те нови китайски милиардери за 2018 г, 21% са дошли от технологичния сектор, докато едва 7% са от сферата за недвижими имоти, индустрия, която по традиция създава най-богатите китайски

„Хуауей" води на пазара за таблети в Китай през Q3

„Хуауей" води на пазара за таблети в Китай през Q3

Гигантът „Хуауей" е водач на китайския пазар за таблети за първи път, благодарение на популярността на новия му флагман модел и широка гама от продукти, информира международната консултантска компания International Data Corporation (IDC). Доставките на Хуауей таблети възлизат на 2,12 милиона бройки, с 24

Борисов инспектира строежа на газовата връзка между Гърция и България (На живо)

Борисов инспектира строежа на газовата връзка между Гърция и България (На живо)

Напредъкът на строителните дейности по изграждането на газовата връзка между България и Гърция инспектират премиерът Бойко Борисов и енергийният министър Теменужка Петкова. Предвижда се ускорен строеж на 185-километровото съоръжение между Стара Загора, Хасково и Комотини. То трябва да бъде готово за 12 месеца и газопроводът да бъде въведен в