Февруари 2015 г. Сив и мрачен ден в Манхатън. Борсовият индекс за високотехнологични компании NASDAQ пада до 15-месечно дъно. Компанията за електронна търговия Gilt Groupe, оценена на над $1 милиард, олеква само за ден с $250 млн. Шефът й Джеф Райдър, който е съосновател на стартъпа Harry's и на онлайн платформата Dollar Shavе Club, повдига духа на служителите си с думите: „Полезно е да знаете, че имаме и реален бизнес. Правим реални пари. Плюс това имаме фабрика“.

Зад последния факт се крие една

невероятна история 

разказва Бърнард Уорнър в Inc.magazine. Историята на двама млади американски предприемачи, чиято стартираща компания купува 100-годишна германска фабрика и които успяват да притеснят световен гигант като Gillette.
Фабриката е Feintechnik, в германско селце Айсфелд, с 5600 жители, разположено на 3 часа път с кола от Франкфурт и доскоро известно най-вече със средновековната си крепост. От 1920 г. в тази фабрика се произвеждат огромни количества ножчета за бръснене. След края на Втората световна война Айсфелд остава в Източна Германия, а основателят на фабриката е пратен в лагер. След обединението на изкуствено разделената Германия, през 1991 г. Feintechnik е продадена на италиански предприемач, който я препродава през 2007 г. на два европейски фонда.
Райдър и съоснователят на Harry's Анди Кац-Майфелд чуват за първи път за Feintechnik през 2011 г. По същото време двамата създават платформата Dollar Shavе Club, която щурмува двата монополиста на този пазар - Gillette и Schick. Dollar Shave Club предлага в САЩ няколко вида самобръсначки, като след това доставя до дома на клиента ножчетата за избрания от него модел. Цената е доста по-ниска от тази на конкуренцията, но липсва високото качество.
Райдър и Кац-Майфелд искат да създадат самобръсначка с по-добър дизайн, но на разумна цена. Затова поръчват стотици ножчета за бръснене от Египет до Япония и ги

тестват върху собствените си лица.

Така попадат на европейската марка Croma, произвеждана от Feintechnik. Това бил един от малкото производители в света, усвоили техниката, при която стоманата се остри от двете страни в един параболичен ръб, придавайки на ножчето забележителна острота и сила. Двамата веднаги разбират, че са намерили своя доставчик.
Райдър и Кац-Майфелд отлитат за Германия и 5 месеца ухажват изпълнителния директор на Feintechnik Ханц-Дитер Бекер и неговите сътрудници, за да ги убедят да произвеждат ножчета за марката им Harry's, която по онова време не е нищо повече от една идея. В началото германците възприемат младите американци просто като собственици на онлайн магазин, който иска да продава техните ножчета за бръснене. Всъщност двамата основатели на Harry's търсят ножчета, които да вградят в самобръсначка, тяхно изобретение.
„Мисля, че бяха приятно развеселени от нас“, спомня си Кац-Майфелд пред Inc.
Партньорът му. Райдър разиграва своята най-силна карта – че е съосновател на американски стартъп, дал началото на големия производител на очила Warby Parker.

Повече - в книжното тяло