Джейсън Хейрстън е запален ловец от години. Страстта му прераства в това, че създава успешна компания за специализирани продукти за всички любители на ловния спорт. Кръщава я на името на остров в Аляска - Kuiu, където е направил една от най-незабравимите си ловни експедиции, разказва в последния си брой американското списание „Inc. Magazine“.

Джейсън Хейрстън преследва целта си като истински ловец. Години наред той работи във фирма „Sitka“, която произвежда висококачествени материи за изработка на камуфлажни дрехи и за различни марки спортни облекла, доказали се в историята. Но през 2010 година собственикът на фирмата я продава и Джейсън започва проект за създаване на своя, отново свързана с производството на ловни облекла. Така през 2011 година се ражда „Kuiu“, изцяло негова собственост. Тя стартира като производител на свръхлеки екипировки за ловци, които са принудени да прекарват дни наред на открито.

През 2015 година приходите на този стартъп са вече за $4,5 млн., а стойността на компанията е $30 милиона.

Подобно интензивно съсредоточаване върху само един вид продукт се е превърнал в популярен модел за стартиращи компании за онлайн търговия. За това свидетелстват производителите на матраци „Casper“ и на самобръсначки „Dollar Shave Club“, последните закупени от „Unilever“ за $1 милиард.

В момента Хейрстън разширява фокуса си към потребителя и крои планове за създаване на нова линия облекла, задоволяваща особени потребности. Той успява да създаде от малкия аксесоар бизнес за милиони. Споделяйки тънкостите на своя занаят, доказва, че малките неща са значими и неговият успех е постижим и от други.

Открийте точните материали

„Специализация в производството на даден продукт е възможна, само когато материалите за изработка са по-добри от тези, които са ви под ръка“, казва Хейрстън. Линията облекла на компанията включва якета и раници, изработени от базови слоеве камуфлаж. Toй прекарва месеци в Азия в търсене на подходящи платове и материали за тяхната направа. В Япония открива тъкани и прежди, с които екипировката му става по-лека и водоустойчива. Кооперира се с „Toray Industries“ - производител на органични и синтетични материали, създадени по високотехнологичен път. Хейрстън се стреми да направи бизнеса си прозрачен за своите клиенти, като споделя с тях методa на изработка и вида на използваните материали. По този начин успява да създаде доверие в тях. “За мен е важно хората да са наясно за какво точно дават парите си. Искам да оправдая техните очаквания и да създам лична връзка с всеки от тях“, казва той.

Изрежете посредниците

Тъй като материалите за продуктите „Kuiu“ струват много на компанията, Хейрстън решава да използва нов модел за електронна търговия, който съкращава пътя от производителя до купувача. „Вместо да използвам посредник, който ще оскъпи двойно цената на продукта, аз реших да премахна това звено“, казва Хейрстън.

Яке с цена $100 би било купено от посредник за $200 и в крайна сметка той ще го продаде на крайния потребител за $400. Заради това „Kuiu“ произвежда яке за $150, което се продава директно на клиентите за $300. Марки за спортни стоки и облекла като „Trew“ и „Stio“ следват подобен модел. "Потребителите наистина си закупуват продукт на по-ниска цена по този начин, но по същество пазарния процес е по-добър и ефективен“, казва Хейрстън.

Фирма, градена върху „твърди основи“

18 месеца преди старта на „Kuiu“ Хейрстън създава собствен блог в интернет. В него той пише полезна информация за любителите на лова. Но основният му замисъл се крие в това да припомни за себе си на хората, като един от основателите на „Sitka”. Неговият блог се оказва пълен с изключително интересни четива и добил такава популярност, че се превърнал в един от официалните източници на информация в популярния форум за ловци „Bowsite“. Това донася на Хейрстън хиляди нови читатели, а и потенциални клиенти. Още повече, че той получава обратна връзка от всички читатели за нуждите им от принадлежности и екипировка по време на лов.

Много от продуктите на марката се създават, вдъхновени именно от желанията и потребностите на тези читатели. Хейрстън установил с учудване например, че запаленият ловец не се нуждае от по-голяма раница за дълги пътувания, а от малки компактни раници. След разработването на такъв продукт от фирмата, предварителните заявки за покупка били близо 3000, като всяка се продавала по $300.

Воден от опита си в предишната фирма, Хейрстън решава да подходи по нов начин към управлението на процесите в „Kuiu“. Компанията не разполага със служители и постоянен персонал – основните дейности в нея се извършват чрез аутсорсинг. Осчетоводяванете на всички дейности, графичният дизайн на сайта, ПР-ът, складовата работа – всичко това се възлага за изпълнение на външни лица. Включително и част от работата на самия Хейрстън. Той твърди, че подобно нещо води до успех и до градация на успеха. Макар да му струва по-скъпо отколкото ако беше наел постоянни работници, инвестицията според него е възвращаема и си заслужава.

„Хората на свободна практика вършат по-добре работата отколкото обучен персонал“, разказва Хейрстън. „Те са иноватори, които имат подходящата идея в главата си. Измислили са я и на нас не ни се налага да го правим повторно“. Най-красноречивият знак за успеха на „Kuiu“ според Хейрстън е фактът, че дори върлите противници на лова са сред клиентите на компанията и пазаруват от продуктите на бранда. Бъдещите планове на основателя на „Kuiu“ са свързани със създаването на линия фитнес облекла в ярки и неповторими цветове.