Фондове от Република Южна  Африка вече строят молове и придобиват офис сгради

Сравнително високата доходност от експлоатацията на модерни търговски центрове и офис сгради в България може и да не продължи вечно. Дори има признаци, че през 2018 г. тя вероятно леко ще намалее.

Но това изобщо не пречи на разширяването на присъствието на чужди инвеститори, най-вече фондове от Южна Африка, които не само придобиха най-големите молове в България в близката година и половина, но и вече са склонни да строят нови търговски центрове.

Миналата седмица южноафриканският фонд NEPI Rockcastle показа визията на търговския център, който възнамерява да изгради върху терен, който закупи срещу 17,5 млн. евро в края на миналата година.

Парцелът, който е част от старата Сточна гара в Пловдив, е на доста комуникативно място и доскоро се смяташе, че инвеститорът ще строи тук или офис сграда, или някакъв тип мултифункционален комплекс. Но представеният проект е по-скоро за

модерен търговски

център с неголяма

офисна част

Инвестицията се очаква да е за около 150 млн. евро, като това ще е третият за Пловдив търговски център.

Според източници от пазара през последните месеци NEPI Rockcastle се интересува доста и от Варна, но не е много сигурно какво точно цели - да купи готов търговски център или да придобие терен, който да застрои. От компанията по принцип не отговарят на журналистически въпроси, но тъй като акциите на фонда се търгуват на борсата и са длъжни да уведомяват акционерите си, поне досега подробната информация за вече сключените сделки винаги е била ясна и еднозначна.

За NEPI имотният пазар в България изобщо не е непознат. Поделение на този базирания в Йоханесбург фонд

придоби срещу

207,4 млн. евро

софийския Serdica Center.

Тази рекордна за българския имотен пазар до онзи момент сделка бе надмината няколко месеца по-късно от същия фонд. Притежаваното от него българско дружество “НЕПИ Проджект ту” придоби най-големия софийски мол - Paradise Center, за 252,9 млн. евро от бившия собственик “Булфелд”. За момента тази сума, платена за български търговски център, не е надмината.

Междувременно друг фонд от Република Южна Африка - Hyprop Investment Limited, придоби срещу 156 млн. евро разположения на бул. “Цариградско шосе” The Mall.

Трети южноафрикански фонд - MAS Real Estate, купи още в края на 2016 г. Mall Galeria Burgas и Mall Galeria Stara Zagora.

Вълната от сделки по препродажба на търговските центрове в България започна в края на 2015 г., когато бе продаден първият построен у нас съвременен търговски център - Sofia City Center. Той бе купен от базирания в Лондон фонд Revetas Capital, който по-късно го ремонтира основно и го преименува на Park Center. Стойността на сделката така и не бе съобщена, но се твърди, че е около 70 млн. евро.

Най-скорошната сделка по смяна на собственици на мол е продажбата на разположения на столичния булевард “Александър Стамболийски” Mall of Sofia. Той бе купен от полската строително-инвестиционна компания GTC Group срещу 90 млн. евро.

Вълната от интерес към придобиване на бизнес имоти в България вече тръгва не само към провинцията, тя се

разширява и към

друг сегмент от

имотния пазар

За 15 май е обявено тържественото откриване на новата част на “Полиграфия офис център”. Тя бе изградена от българската AG Capital, но неотдавна в проекта влезе създадената в РЮА и базирана в Лондон инвестиционна група Old Mutual Group. Засега не е ясно какво е точно акционерното участие на Old Mutual Group в дружеството, което управлява проекта. Най-големият акционер в групата е южноафриканският публичен фонд PIC, който управлява активите на държавния пенсионен фонд на Република Южна Африка.

По принцип настъплението на южноафрикански инвеститори в имотни активи не е само българска тенденция. От около 3 години насам посочените, а и други фондове от Южна Африка започнаха масово да купуват молове, по-рядко и офис сгради в цяла Централна и Източна Европа.

Първопричината за това безспорно е

високата инфлация

в Южна Африка,

която кара акционерите на тези фондове да търсят спасение за парите си навън. Откритието им колко привлекателно нещо са инвестициите в молове в Източна Европа е напълно закономерно.

“Ако трябва да сравним доходността от влагането на пари в търговски центрове, в България тя е една от най-високите за нашия регион. В момента е към 8%. Докато в Румъния е 7%, в Чехия е 5-6%, а в Унгария – между 6 и 7%. Пак е висока в сравнение с пазари като Англия, но специално ние стоим много добре на този пазар”, коментира за “24 часа” Явор Костов, мениджър по инвестиционни продажби в консултантската компания “Фортон”.

Най-важното е, че потенциалът за развитие на този пазар у нас е много висок. Икономическата стабилност и прогнозите за нарастване на БВП и на покупателната способност имат само добавена стойност за инвеститорите.

Около 70% от вложенията на NEPI например са само в молове в Сърбия, Румъния, Словакия и Полша. Покрай тази компания и нейния успешен опит в региона идват и другите фондове от РЮА.

MAS има активи за около половин милиард евро, като освен в Източна Европа притежава имоти в Германия, Великобритания и Швейцария. Негови собственици са строителни компании и пенсионни фондове от Южна Африка. Сред собствениците на NEPI има също пенсионни фондове, но основният е публичната инвестиционна компания, собственост на южноафриканското правителство.

Явор Костов изтъква и друга важна особеност на южноафриканското настъпление. Южноафриканският бизнес по принцип е

склонен към рискове

и обича да настъпва

навън,

също както бизнесът в Англия или Австралия.

Според последните анализи на консултантската компания “Колиърс” през 2018 г. ще има леко намаление на доходността от бизнес имоти в България. При търговските центрове например от 8,5% доходността може да падне до 7,25%, а при офис сградите - от 8,5 на 8,25%.

Но това, изглежда, твърде малко смущава чуждите инвеститори, особено южноафриканските.

The Mall на бул. “Цариградско шосе” бе придобит от южноафриканския фонд Hyprop Investment Limited.
The Mall на бул. “Цариградско шосе” бе придобит от южноафриканския фонд Hyprop Investment Limited.
Доходността от отдаването под наем на площи в търговските центрове може да спадне тази година с около 1 процентен пункт, но пак остава значително по-висока от доходността в много други видове дейности.
Доходността от отдаването под наем на площи в търговските центрове може да спадне тази година с около 1 процентен пункт, но пак остава значително по-висока от доходността в много други видове дейности.
252,9 млн. евро бяха платени от NEPI за столичния мол “Парадайс”.
252,9 млн. евро бяха платени от NEPI за столичния мол “Парадайс”.