Пазарите от Югоизточна Европа се отличават с ниска степен на проникване на дигитализацията в сравнение със западните пазари, което е предпоставка за голям потенциал за развитие, казва изпълнителният директор и генерален мениджър на Lenovo за Централна и Югоизточна Европа
- Г-н Бозев, през 2016 г. ми разказахте в интервю как за 5 години работа екипът на Lenovo е постигнал 30% пазарен дял. Опишете моля с няколко изречения къде е Lenovo сега, след още 5 години на пазара?
- От 2016 г. до днес пазарният ни дял е нараснал с още няколко пункта над 30%, задържа стабилно тези стойности. В целия регион, а в частност в България, Lenovo прогресивно се утвърждава като предпочитана марка както за бизнеси, така и за крайни клиенти, благодарение на сплотени, ефективно работещи екипи и богато портфолио с отлично съотношение цена-качество.
- Преди 16 години Lenovo купи бизнеса на IBM с персонални компютри – във време, в което вече се говореше, че стационарните машини си отиват и бъдещето е изцяло на мобилните. Каква е равносметката ви за този пазар към момента?
- Настоящата ситуация е катализатор за все по-бързото отпадане на стационарните машини. Те, от своя страна, се изместват в сектора на силно производителните работни станции. Предвид мобилността на самите потребители, нормално да се увеличава търсенето на мобилни устройства.
- Дълго време пазарът на смартфоните сякаш летеше пред всички останали, но в последните години все повече се говори за забавяне в този сегмент. Така ли е наистина и какво, според вас, е бъдещето на персоналните мобилни устройства?
- Персоналните мобилни устройства ще продължат да бъдат масови и през следващите години. Колкото до глобалното забавяне, което се забелязва в сегмента, то вероятно е продиктувано от факта, че тези устройства са лимитирани във функционалността си. Потребителите днес имат нужда от по-комплексни решения и устройства, които да могат да им служат във всеки един аспект от ежедневието. Фокусът е върху преносими, леки, бързи, сигурни и високо производителни устройства. Всички тези характеристики могат да бъдат открити в лаптоп продуктите.
- Вие вече 10 години отговаряте за представянето на Lenovo не само в България, но и в цяла Югоизточна Европа, а преди 5 години „поехте” и Централна Европа – общо 16 държави. Каква е спецификата на българския пазар спрямо съседите?
- Пазарите от Югоизточна Европа неслучайно се групират от компанията в един регион. Те имат много общи характеристики и се отличават с ниска степен на проникване на дигитализацията в сравнение със западните пазари. Това е предпоставка за голям потенциал за развитие. Друга особеност на региона е фактът, че традиционната търговия все още доминира над онлайн пазаруването. В допълнение, за разлика от западните пазари, у нас все още се търсят по-бюджетни устройства, което се дължи на по-високата ценова чувствителност на потребителите.
- Над 5 години минаха от окончателното придобиване от Lenovo и на сървърният бизнес на IBM – каква е равносметката от тази сделка към момента – в световен и в регионален план?
– Lenovo е лидер в категорията на суперкомпютрите, което до голяма степен е резултат и от сделката с IBM. През настоящата година 173 от топ 500 глобални сделки за сървърни системи са спечелени от нашата компания. Ще ви дам един пример. Представете си, че можем да предскажем времето с изключителна точност и прецизност? Малайзийският метеорологичен отдел и ClimEx се обърнаха към Lenovo точно с тази молба. Въоръжени с огромно количество данни и суперкомпютри на Lenovo, днес двете организации могат да определят кога и къде ще настъпят екстремни метеорологични явления, позволявайки на местните Общини да се подготвят по-добре за бъдещето. Целта и на двете организации е да направят това, което някога изглеждаше невъзможно - да прогнозират времето с изключителна точност и детайли.
- Как се отрази на Lenovo сблъсъкът с COVID-19 – какво изгубихте и какво спечелихте?
- В предизвикателни моменти като този всички искаме едно и също нещо – близките ни да са здрави, въздействието на вируса да намалее и да се намери начин за превенция на болестта. Реакцията на Lenovo спрямо пандемията се оценява на повече от 13 милиона долара към този момент. Фокусирали сме се върху най-силните си страни, работейки в три ключови области: да подкрепим дистанционното обучение, да предоставим технологии и лични предпазни средства на болниците и да осигурим цялостна подкрепа на местните общности в районите, където нашите служители живеят и работят.
- Как си представяте мястото на Lenovo на технологичния пазар като цяло през следващата година – в България и на пазара, за който отговаряте?
- Прогнозите ни за следващите 2-3 години са търсенето да продължава да расте, продиктувано от дигитализацията на процеси и индустрии и трансформацията на работното място. Следователно ние ще продължаваме да се развиваме и да отстояваме лидерската си позиция, защото предоставяме комплексни решения – не само един краен продукт, а цялостна екосистема, включваща устройства, аксесоари и услуги.