Прогнози 2021: Доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще е най-сериозното предизвикателство през следващите години

  • 0
authorАвтор: Паола Хюсеин

Прогнози 2021: Доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще е най-сериозното предизвикателство през следващите години

Боян Иванович

70% от бизнеса ни са нови, затова сменихме името и визията на компанията, позната доскоро като Intelday Solutions, казва Боян Иванович, изпълнителен директор на агенция d:istinkt

Компаниите, а не неправителствените организации все повече защитават интереса на потребителите

d:istinkt, както е новото име на агенция Intelday Solutions, е специализирана в предлагането на услуги в сферата на корпоративните комуникации, дигитални медии, криейтив, бранд консултации, медийни стратегии и стратегически комуникации. Тя е част от PROI Worldwide - най-голямата глобална мрежа на независимите комуникационни агенции, обслужващи клиенти по целия свят. Агенцията е и ексклузивен партньор на Cathay Communication - мрежа от независими комуникационни агенции, формиращи глобален алианс с цел подпомагане отношенията между Китай и останалия свят.

Сред клиентите на d:istinkt са Lidl, Telenor Bulgaria, CETIN Bulgaria, Speedy, издателство "Клет", SOBI, Reckitt Beckinser, Coca-Cola, Европейският парламент в България, Европейската комисия, Samsung Climate Solutions.

- "Интелдей Солушънс" - агенцията, която 20 години носи името си, отскоро вече е "Дистинкт" (d:istinkt). Защо сменихте името й, г-н Иванович?

- Рано или късно всяка компания има нужда от рестарт, от обновяване на бранда. "Интелдей Солушънс" изпълни прекрасно своята роля да предлага на клиентите интелигентни решения всеки ден (Intelligent Daily Solutions), оттам идва и наименованието. А "Дистинкт" ще надгради това, така че да отговаря напълно на новата динамична реалност. Това е бранд, който 20 години е устоял на хиляди предизвикателства и вече е време да го заредим с нова енергия.

- Как избрахте името?

- С екипа осъзнахме, че всичко, което правим - новия модел на работа, променените услуги, различния дух на компанията, имат нужда от ново име и нова визуална идентичност, които да ги отразяват. Вече бяхме тръгнали по нов път с нови услуги, с нови български и международни клиенти от разнообразни сектори. През последните 2 години 70% от бизнеса ни е нов и е резутат от тези нововъведения. Искахме да създадем бранд, който

днес, но и след 5-10 години

да бъде актуален

- Какво по-различно прави агенцията?

- От една страна, поставяме по-голям фокус върху изследванията, анализите, управлението на репутацията по малко по-различен начин - на базата на данни. Смятаме, че всички комуникационни решения, които се предлагат, трябва да са резултат от анализ на данни и информация от реалната среда, което е по-характерно за маркетинг и рекламните агенции и не толкова за пиара. Измерването на комуникационните усилия в нашия сектор винаги е било тема на обсъждане, но ние се опитваме да разрешим това, като предлагаме собствени инструменти за измерване и анализ.

От друга страна, все повече се отдалечаваме от традиционния пиар, от пъблик афеърс и минаваме в сферата на творчеството, на дигиталните услуги и анализите. Имаме клиенти, за които години наред не сме обслужваща агенция, но работят с нас по линия на измерванията и анализа и особено в сферата на кризисните комуникации. Това е нещо, с което много се гордеем. 50-60% от новия ни бизнес е стартирал като консултантски проекти, управление на кризи и кризисни комуникации.

- Има ли ноу-хау в кризисния пиар?

- При този тип услуги най-важният елемент от цялата стратегия как да отговориш и какво да направиш е здравият разум, но и способността да предвидиш възможните изходи от дадена ситуация и

отражението й върху

репутацията след кризата

Повечето от решенията са очевидни и много често трябва да се подходи човешки към тях. За нас най-добре управляваната криза е тази, за която никой не разбира, че е съществувала.

Но има писани правила за управление не само на комуникационни кризи, а за всякакъв тип. Добре е да има предварителна стратегия, която определя кой е кризисният екип, да има разработени сценарии, алгоритми за реакция и т.н. Много често по време на кризи работят инстинктът, опитът, уменията, но кризите специално се управляват със здрав разум и без емоции.

- Как се измерва резултатът при управление на една криза?

- Маркетолозите мерят доверието по един начин, пиарите - по друг. Ние мерим отношението към бранда на базата на публичната комуникация, социални медиите, коментарите, отразяванията в медии. Малко по-традиционен подход, но примесен с маркетингови инструменти.

- Едва ли има по-голяма криза от пандемията от коронавирус. Как тя се отрази върху имиджа на фармацевтичния и здравния сектор?

- 2020 г. беше голямо предизвикателство и все още е за фармацевтичния и здравния бизнес. От една страна, те рядко могат да говорят за продуктите си и за лекарствата свободно, тъй като са силно регулирани, от друга страна, публичността по отношение на лекарствата е от ключово значение, за да могат хората да направят информиран избор. В този смисъл голяма част от правителствата по света се провалиха в това да информират навреме и коректно, защото е важно на хората да бъде обяснено кои са предимствата на всяка ваксина например, или защо е важно да се ваксинираш и да се опитат да противостоят на фалшивите новини. Същото се отнася и за други теми като 5G технологията.

Така че ролята на фарма бизнеса е критична, заедно с тази на болничните заведения, медицинската гилдия, здравните министерства по света. Всички те са много важни в момента в изграждането на доверие към сектора, но също и към правителствата и способността на институциите да се справят с кризата, към модела на управление. Положителният имидж, доверието във фармацевтичния и здравния сектор ще са най-сериозното предизвикателство и през тази, и през следващите години, върху които секторът ще трябва да работи.

- Защо бизнесът трябва да продължи да рекламира и да поддържа имиджа си във време на пандемия и глобална криза?

- Изграждането на имидж, управлението на репутацията, на бранда не са дейности, които са обект само на рекламата или са кампанийни. Те са продължителен процес, който се основава не само на добра комуникация с потребителя, но и на изграждане на доверие.

Резултатите от Барометъра за доверие на "Еделман" (световноизвестна комуникационна фирма - б.р.) за 2020 г. показват, че недоверието като цяло в институции и брандове отчита притеснителен ръст в чувството за несправедливост и липса на недоверие в системата. Тези две неща обаче карат хората да вярват все повече в брандове, а не в правителства и администрация. Това е невероятна възможност за компаниите, които трябва да намерят начин да капитализират това доверие по устойчив начин, който да е в полза на общностите и обществото и най-вече честен спрямо потребителите.

Все повече мениджъри осъзнават, че управлението на доверието е работа на пиара, а не толкова на рекламата. Тя изгражда определени нагласи към бранда, но те биват управлявани от пиара. Доверието е най-голямата комуникационна придобивка на една компания. За да те купи някой, трябва да ти има доверие.

- Доверието в марките, а и в правителствата не е ли нещо задължително, за да бъдат те успешни? Защо пиар агенциите сега го изтъкват като тренд, за който работят?

- Изграждането на доверие винаги е било цел номер едно на комуникацията. Нещата обаче изкристализираха през последните години, откакто се появиха социалните медии.
Хората имат много по-лесен достъп до информация днес, отколкото преди 10 години, когато книгата, телевизията, радиото бяха на пиедестал. В момента има хиляди медии и медийни формати и хората четат повече отвсякога. Какво е качеството на информацията е съвсем отделен въпрос.

През последните години най-ясно се прояви т.нар. корпоративен активизъм, т.е. корпорациите все повече се опитват да са в полза на потребителите.

"Епъл" например постоянно

застава публично срещу правителства,

срещу ФБР, т.е. компаниите, а не толкова неправителствените организации влизат все повече в ролята на защитници на хората. Преди 10 години говорехме за застъпнически пиар, днес става дума за корпорации, които се застъпват за клиентите си и защитават интересите им.

Хората имат и такова очакване - компаниите да застанат зад тях във важните моменти - дали когато са на протест, дали когато техните права или лични данни са компрометирани по някакъв начин от правителства. Поради тази причина доверието в компаниите расте. Хората все повече вярват, че "Епъл" ще защити техните изконни човешки права и правата за неприкосновеност, а не ФБР.

- Каква е прогнозата ви за развитието на комуникационния пазар?

- Спадът в рекламния пазар, който се прогнозираше от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) за 2020 г., се дължи на първоначалния шок, който всички изпитаха, когато на 13 март 2020 г. светът спря. Редица брандове не само намалиха, а изобщо спряха рекламата. Много агенции бяха жестоко ударени с ограничаване на събитията, които са сериозен генератор на приходи, но не и на добра печалба. Това ще се види и във финансовите резултати, които очакваме тази година. Всички обаче регистрирахме ръст в приходите от консултации и стратегическо планиране, с което донякъде намалихме загубата в приходите от BTL (below the line - букв. от англ. "под чертата", в комуникациите - пряк маркетинг).

Аз съм доста оптимистичен за 2021-а и за годините след това. Виждам вече

първи реклами на брандове,

които не са рекламирали от април миналата година или са го правили епизодично и кампанийно. Бизнесът бавно се възстановява. Ясно е, че няма как изведнъж да стане, както е било преди, но съм оптимист.

Пандемията всъщност накара комуникационния бизнес да преосмисли модела си на работа и да предложи нови услуги и концепции. На пазара ще виждаме все повече комуникационни групи, които предлагат интегрирани решения, а не толкова бутикови агенции. През последната година колегите от другите агенции стартираха редица нови брандове и консолидираха други, с които допълниха палитрата услуги.

- Деница Сачева - министърът на труда и социалната политика, е създател на агенцията. Помага ли ви в работата?

- Деница е основател на агенцията отпреди 20 години, но от 7 години тя е посветена само на политиката и е напуснала компанията с вярването, че политиката и бизнесът трябва да бъдат в различни писти.

Нашият фокус е и продължава да бъде корпоративният пиар и измерването и анализа на репутацията.

Най-четени

Аврамова: Ще заведа дело срещу г-н Илчовски

Аврамова: Ще заведа дело срещу г-н Илчовски

"Повиканият от вас, господин Илчовски отправи обвинение към мен. Как никой от вас, г-н Сандов, г-н Георгиев, не се сети да попита г-н Илчовски, какъв е телефона миКажете този телефон, за да видим имате ли го или лъжете. Искам да кажа, че аз ще заведа дело към този човек, който видях онази вечер за пръв път

Сливен стана община с повече население от това в Плевен

Сливен стана община с повече население от това в Плевен

От 20-те най-големи у нас само Кърджали и Перник имат прираст на жителите За периода от 2011 до 2020 г. няма съществени промени в подредбата на най-големите 20 общини според броя на населението им, показват данните на НСИ. От 2013 г. община Асеновград е с по-голям брой на населението от община Габрово. През 2020 г

На 1 юли отпада роумингът между страните от Западните Балкани

На 1 юли отпада роумингът между страните от Западните Балкани

Роумингът между страните от Западните Балкани ще бъде премахнат на 1 юли, което означава, че гражданите и бизнесът в региона ще имат повече пари в бюджета, заяви генералният секретар на Съвета за регионално сътрудничество Майлинда Брегу, предаде БНТ.  Северна Македония, Сърбия, Черна гора, Албания, Косово и БиХ ще започнат да прилагат

Догодина “Хемус” стига до Велико Търново (видео)

Догодина “Хемус” стига до Велико Търново (видео)

“Автомагистрали” строи усилено участъците по аутобана 134-те километра от автомагистрала “Хемус” между пътен възел “Боаза” и пътя Русе-Велико Търново, изграждането на които стартира през април 2019 г., добиват все по-завършен вид и на практика аутобанът през 2022 г. ще стигне до старата столица. Тази важна отсечка е разделена на 6 участъка

София е намаляла с 21 хиляди души по време на COVID-кризата

София е намаляла с 21 хиляди души по време на COVID-кризата

За първи път от много години населението на София-град намалява – с 21 000 души през 2020 година в сравнение с 2019 година. 16 000 от тях са починали, а 5000 са отишли да живеят в селата в Софийска област и в Перник. Така вече населението на София е 1 308 000 души, предаде БНТ.  Данните обяви Магдалена Костова

Започва ремонт на пътя Перник-София през Владая на 12 май

Започва ремонт на пътя Перник-София през Владая на 12 май

Започва ремонт на пътя Перник-София през Владая, съобщи общинският пресцентър. Ремонтните дейности, които са възложени от АПИ, ще протекат на 5 етапа и ще стартират от 12 май. Работата ще обхване пернишката част на пътя, като е предвидено последният пети етап да завърши на 14 декември. Ремонтът на една от най-натоварените отсечки у нас продължава

Ресторантьори са срещу предложението на БХРА за служебен министър на туризма

Ресторантьори са срещу предложението на БХРА за служебен министър на туризма

Сдружението на заведенията в България /СЗБ/ и Българската асоциация на заведенията /БАЗ/ категорично възразяват срещу предложението на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация /БХРА/ нейният председател Георги Щерев да бъде назначен за служебен министър на туризма, съобщиха от двете организации

Ветрогенератор се запали край Каварна

Ветрогенератор се запали край Каварна

Ветрогенератор се запали тази вечер край Каварна. Причината е късо електрическо съединение на върха, в двигателя на перката, по думите на директора на пожарната в Добрич комисар Дарин Димитров пред Нова тв. При инцидента няма пострадали хора. Ветрогенераторът е унищожен. Той се е намирал навътре в полето

Бил Гейтс прехвърлил $1,8 млрд. на Мелинда в деня, в който обявиха развода

Бил Гейтс прехвърлил $1,8 млрд. на Мелинда в деня, в който обявиха развода

Дори след прехвърлянето, съоснователят на Microsoft все още е четвъртият най-богат човек в света Бил Гейтс e прехвърлил чрез инвестиционното си дружество Cascade акции на стойност 1,8 млрд. долара на съпругата си Мелинда в деня, в който обявиха, че се развеждат след 27 години брак, съобщава "Форбс".  Според медията това означава

Къщичка от контейнер осигурява
живот извън мрежата (ВИДЕО)

Къщичка от контейнер осигурява живот извън мрежата (ВИДЕО)

Къща Gaia е направена от рециклиран контейнер по проект на Pin-Up Houses, чиито архитекти са я оборудвали така, че да осигури на обитателите си живот извън мрежата. Тя е миниатюрна, но според създателите си е пример за това, че е възможно да се изграждат жилища, които въздействат възможно най-малко на околната среда

Най-коментирани

ЕК: Големите производители на ваксини да изнасят продукцията си

ЕК: Големите производители на ваксини да изнасят продукцията си

Европейската комисия призова САЩ и другите големи производители на ваксини срещу COVID-19 да изнасят продукцията си, както постъпва Европейският съюз, вместо да говорят за отмяна на правата на интелектуална собственост върху препаратите, предаде Ройтерс. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви на пресконференция по време на срещата на върха

До 2070 г. хората над 80 г. в ЕС ще са двойно повече

До 2070 г. хората над 80 г. в ЕС ще са двойно повече

Населението на Стария континент застарява с бързи темпове и това ще определи състоянието на съюза в бъдеще Бързото застаряване на населението в Европа и намаляването на раждаемостта водят до драстични промени на пазара на труда, увеличават се обществените разходи за възрастните хора, здравните системи са подложени на все по-голям натиск

Несрин от село Паисиево вече има патент за революционна технология за ваксина

Несрин от село Паисиево вече има патент за революционна технология за ваксина

Преди да бъде прогонена от България, на 16 г. е изключена от всички училища и принудена да се самообразова на село, а днес е сред водещите генетици в света Професор д-р Несрин Йозьорен, родом от дуловското село Паисиево, е президент на Асоциацията на микробиолозите в Турция. Професорката е ръководител на лабораторията по молекулярна биология и

ЕК няма да поднови договора с "АстраЗенека"

ЕК няма да поднови договора с "АстраЗенека"

Европейската комисия е взела решение да не подновява договора за доставка на ваксина от компания AstraZeneca, съобщи агенция Ройтерс, позовавайки се на еврокомисаря по вътрешен пазар Тиери Бретон. Европейската комисия не е подновила поръчката на ваксини от AstraZeneca след юни 2021 г., пише агенцията

Консулът на Русия във Варна: Няма документ за списък с неприятелски държави

Консулът на Русия във Варна: Няма документ за списък с неприятелски държави

„Няма полети за туристи от Русия до месец май. Как ще се развие ситуацията засега още никой не може да каже. Да се надяваме, че всичко ще бъде по-леко и по-добре”, каза в Добрич на тържествата за 9 май генералният консул на Русия във Варна Владимир Климанов. За това колко е вярна информацията, че Русия ще включи България в списъка на тъй нар

Около 70% от малките и средни предприятия на борсата NEEQ са реализирали печалба през 2020 г.

Около 70% от малките и средни предприятия на борсата NEEQ са реализирали печалба през 2020 г.

Около 70 процента от малките и средни предприятия, търгувани на новата борса NEEQ, са реализирали печалба през 2020 г., съобщава Радио Китай. Общо 6966 компании, които са публикували годишни отчети до края на април, са регистрирали нетна печалба от 60,82 милиарда юана (9,4 милиарда долара) през 2020 г

Ресторантьори са срещу предложението на БХРА за служебен министър на туризма

Ресторантьори са срещу предложението на БХРА за служебен министър на туризма

Сдружението на заведенията в България /СЗБ/ и Българската асоциация на заведенията /БАЗ/ категорично възразяват срещу предложението на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация /БХРА/ нейният председател Георги Щерев да бъде назначен за служебен министър на туризма, съобщиха от двете организации

Черна гора ще лекува безплатно туристите,
заболели от COVID-19

Черна гора ще лекува безплатно туристите, заболели от COVID-19

Черногорското правителство реши чуждестранните туристи, които заболеят от COVID-19 по време на престоя си в Черна гора, да бъдат лекувани в болница за сметка на държавата, съобщава в. "Виести". Министърът на икономическото развитие Яков Милатович каза на пресконференция вчера, че здравните протоколи за туристическия сезон са готови и следващата

Българите между 40 и 50 г. - по-склонни да се обучават за нова професия

Българите между 40 и 50 г. - по-склонни да се обучават за нова професия

Според резултати, получени от непредставително проучване на нагласите на участници в курсове за професионално обучение, направено по поръчка на Националната агенция за професионално обучение и образование (НАПОО), най-активно участие в обучения за професия имат хората на средна възраст между 40-49 години (34 на сто)

За една година парите в обращение са се увеличили с 15.4%

За една година парите в обращение са се увеличили с 15.4%

В края на март 2021 г. парите в обращение достигнаха 21 208.7 млн. лв. За едногодишен период (спрямо края на март 2020 г.) те нараснаха с 15.4 на сто, или с 2825.5 млн. лв., съобщиха от Българската народна банка /БНБ/. През съответния предходен едногодишен период нарастването им беше по-ниско както в процентно отношение (9

До 2070 г. хората над 80 г. в ЕС ще са двойно повече

До 2070 г. хората над 80 г. в ЕС ще са двойно повече

Населението на Стария континент застарява с бързи темпове и това ще определи състоянието на съюза в бъдеще Бързото застаряване на населението в Европа и намаляването на раждаемостта водят до драстични промени на пазара на труда, увеличават се обществените разходи за възрастните хора, здравните системи са подложени на все по-голям натиск

Несрин от село Паисиево вече има патент за революционна технология за ваксина

Несрин от село Паисиево вече има патент за революционна технология за ваксина

Преди да бъде прогонена от България, на 16 г. е изключена от всички училища и принудена да се самообразова на село, а днес е сред водещите генетици в света Професор д-р Несрин Йозьорен, родом от дуловското село Паисиево, е президент на Асоциацията на микробиолозите в Турция. Професорката е ръководител на лабораторията по молекулярна биология и

ЕК няма да поднови договора с "АстраЗенека"

ЕК няма да поднови договора с "АстраЗенека"

Европейската комисия е взела решение да не подновява договора за доставка на ваксина от компания AstraZeneca, съобщи агенция Ройтерс, позовавайки се на еврокомисаря по вътрешен пазар Тиери Бретон. Европейската комисия не е подновила поръчката на ваксини от AstraZeneca след юни 2021 г., пише агенцията

Консулът на Русия във Варна: Няма документ за списък с неприятелски държави

Консулът на Русия във Варна: Няма документ за списък с неприятелски държави

„Няма полети за туристи от Русия до месец май. Как ще се развие ситуацията засега още никой не може да каже. Да се надяваме, че всичко ще бъде по-леко и по-добре”, каза в Добрич на тържествата за 9 май генералният консул на Русия във Варна Владимир Климанов. За това колко е вярна информацията, че Русия ще включи България в списъка на тъй нар

Ресторантьори са срещу предложението на БХРА за служебен министър на туризма

Ресторантьори са срещу предложението на БХРА за служебен министър на туризма

Сдружението на заведенията в България /СЗБ/ и Българската асоциация на заведенията /БАЗ/ категорично възразяват срещу предложението на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация /БХРА/ нейният председател Георги Щерев да бъде назначен за служебен министър на туризма, съобщиха от двете организации

Черна гора ще лекува безплатно туристите,
заболели от COVID-19

Черна гора ще лекува безплатно туристите, заболели от COVID-19

Черногорското правителство реши чуждестранните туристи, които заболеят от COVID-19 по време на престоя си в Черна гора, да бъдат лекувани в болница за сметка на държавата, съобщава в. "Виести". Министърът на икономическото развитие Яков Милатович каза на пресконференция вчера, че здравните протоколи за туристическия сезон са готови и следващата

Българите между 40 и 50 г. - по-склонни да се обучават за нова професия

Българите между 40 и 50 г. - по-склонни да се обучават за нова професия

Според резултати, получени от непредставително проучване на нагласите на участници в курсове за професионално обучение, направено по поръчка на Националната агенция за професионално обучение и образование (НАПОО), най-активно участие в обучения за професия имат хората на средна възраст между 40-49 години (34 на сто)

За една година парите в обращение са се увеличили с 15.4%

За една година парите в обращение са се увеличили с 15.4%

В края на март 2021 г. парите в обращение достигнаха 21 208.7 млн. лв. За едногодишен период (спрямо края на март 2020 г.) те нараснаха с 15.4 на сто, или с 2825.5 млн. лв., съобщиха от Българската народна банка /БНБ/. През съответния предходен едногодишен период нарастването им беше по-ниско както в процентно отношение (9

ЕК: Големите производители на ваксини да изнасят продукцията си

ЕК: Големите производители на ваксини да изнасят продукцията си

Европейската комисия призова САЩ и другите големи производители на ваксини срещу COVID-19 да изнасят продукцията си, както постъпва Европейският съюз, вместо да говорят за отмяна на правата на интелектуална собственост върху препаратите, предаде Ройтерс. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви на пресконференция по време на срещата на върха

Аврамова: Ще заведа дело срещу г-н Илчовски

Аврамова: Ще заведа дело срещу г-н Илчовски

"Повиканият от вас, господин Илчовски отправи обвинение към мен. Как никой от вас, г-н Сандов, г-н Георгиев, не се сети да попита г-н Илчовски, какъв е телефона миКажете този телефон, за да видим имате ли го или лъжете. Искам да кажа, че аз ще заведа дело към този човек, който видях онази вечер за пръв път