• Дилърите у нас категорични, че свиват своя марж на печалба, за да не усетят клиентите силния удар, който нанасят производителите
  • Купуват се скъпи марки с цел инвестиция и спасяване на парите през инфлационната буря
  • Намаляват покупките на лизинг в очакване на повишаване на лихвите по кредитите, все повече се плаща в брой

Българските дилъри, които продават нови автомобили, постепенно губят право да определят отстъпки за своите клиенти. Обичайна практика в нашите шоуруми е да се предлагат между 2 и 5 на сто до 10% по-ниски цени.

При отделни модели се стига до 15 на сто от търговската цена, но подобна отстъпка е рядко прилагана и е маркетингов ход за особено важни клиенти.

Отнемането на възможността българските дилъри на дават отстъпки ще оскъпи всяка покупка, предупреждават от лизингови компании, които са регистрирали старта на процеса.

Европейските автомобилни централи са определили 2024 година като начало на новата практика - тогава своеобразните “досиета” на клиенти ще бъдат изпращани от България директно при тях, където ще се взема финално решение за отстъпки. При някои обаче вече се прилага променената формула за продажба. А при други практиката винаги е била отстъпките да се съгласуват с централите.

Повечето представителства на марки у нас очакват индексация на цените на нови автомобили и заради намаляващото производство и липса на материали. Сроковете за доставка са вече над 6 месеца.

Така поръчваш кола на една цена, чакаш половин година, за да пристигне, но на финала тя вече е в България, но с променена, по-висока цена. При някои марки тази промяна дори вече е факт, показа проверка на “24 часа”.

В повечето договори е заложена клауза за защита на цената и в почти всички случаи разликата се поема от производителя, но ако срокът за доставка се удължи повече време, е възможно купувачът да бъде поканен да доплати. Все пак му се предоставя и опцията да се откаже от поръчката, макар че това рядко се случва. Хората вече са свикнали с новите реалности на пазара и разбират ситуацията, обяснява един от автомобилните дилъри.

Сроковете за доставка на нови коли се увеличиха още миналата година, когато заради пандемията и проблемите с нарушените вериги на доставка по цял свят, дори

мощни производители намалиха драстично производството

Те варират от 3 до 6 месеца, но това е в добрия случай. По-често се чака над половин, дори година.

А цените на колите се вдигат на всеки няколко месеца. Особено

след началото на войната в Украйна – отстъпките буквално изчезнаха

Преди отстъпките бяха продиктувани от свръхпроизводството и голямата конкуренция. Представителите на местно ниво спазвахме политиката на производителя за позициониране на пазара. Сега обаче политиките ни за отстъпки спряха, разказа Станислав Панчев, член на управителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили и председател на секция “Двуколесни”.

По думите му до крайните потребители не достига пълното увеличение на цените и част от поскъпването се поема от вносителите за сметка на техните маржове и оптимизацията на работата им.

Тази тенденция потвърждават и останалите вносители. Ако тази есен и зима има отстъпки, те са символични и се предлагат единствено на корпоративни клиенти. За наличните автомобили на склад също не се предвиждат вече намаления.

Вариант е

клиентът да получи атрактивни условия като зимни гуми или по-добри лизингови условия,

но това се отнася само за определени модели, които са по-луксозни и скъпи и вносителят иска да промотира.

Най-продаваните ни коли са от най-високия сегмент. Търсенето на луксозни стоки във времена на криза не е ново явление. У нас несигурността на финансите води до търсене на начини къде да бъдат вложени. Така че

луксозните коли вече се купуват и с цел инвестиция,

разказва Даниела Бояджиева, търговски директор на “Ауто Бавария”.

А от “Фолксваген” наблюдават все по-малко сделки на лизинг и увеличение на продажбите в брой.

Причината е същата - хората искат да вложат парите си някъде и се страхуват да не ги изяде инфлацията.

Фактор за намаляването на лизинговите сделки с автомобили е и вдигането на лихвените проценти, които оскъпяват лизинговите вноски.

Винаги е имало добри продажби на луксозни марки и това се запази и сега, тъй като съществува ясно определена група хора с големи възможности в България, докато средната класа липсва, потвърждава и Станислав Панчев.

Но това, че си поръчваш по-скъпа кола, не означава, че тя ще дойде по-бързо

Даже напротив - макар че производителите насочват ресурсите си основно в луксозните автомобили и инвестират много повече инженеринг в тях, за повечето екстри се изискват повече части. А това обикновено води до по-дълго чакане, защото те липсват. И проблемът вече не е само в недостига на чипове, който продължава още отпреди пандемията. Войната между Русия и Украйна доведе до липса и на кабели, чиито доставки са с между 20 и 40% по-малко от поръчките, а и на литий, който пък е основният елемент, използван за производството на батериите за електрически автомобили.

Основните доставчици на батерии са от азиатските държави и страдат от нарушените вериги на доставки. В същото време търсенето на електрически автомобили е огромно, като

поръчките за тази година може да не успеят да се изпълнят през цялата следваща

Ситуацията за потребителите не се подобрява и от факта, че липсва складова наличност на автомобили в представителствата. Производителите дават приоритет на клиентските коли, а шоурумите се опитват да задържат поне по една от модел, за да могат все пак купувачите да ги видят на живо.

От есента има известно раздвижване в сравнение с летните месеци, когато шоурумите бяха направо празни откъм модели.

Това от своя страна вдига драстично цените и на вторичния пазар. Автомобилите на 1-2 години изравняват цените си с тези, току-що излезли от завода. Очакванията са тази тенденция да продължи и в следващите няколко години.

Кои марки как поскъпнаха тук

Моделите на БМВ например са поскъпнали средно с над 30% спрямо миналата година.

Някои от марките на “Фолксваген” са се вдигнали с около 100 хил. лв. от миналия октомври до август. При “Ситроен”, “Опел” и “Пежо” поскъпването е по-малко - с между 12 и 18 на сто.

Цените все пак варират според марката, модела и размера на колата. Така например базовият модел на малкия и симпатичен “Тойота Ярис” започва от 30 990 лв., цената на един от най-продаваните - “Корола”, е 40 250 лв. Наследникът на семейния седан “Авенсис” - “Камри”, има начална цена 69 490 лв. Повечето автомобили на японската марка се предлагат с хибриден двигател .

Култовият за мнозина “Голф” струва различно в зависимост от екстрите и двигателя, като цените започват от 48 хил. лв. Едно от електрическите предложения на “Фолксваген” - ID.5, има стартова цена 101 хил. лв. Кросоувърът T-Cross има базова цена 40 хил. лв.

Набиращата популярност у нас “Дачия” предлага своя семеен SUV за сумата от близо 35 хил. лв.

Новата “Октавия” на “Шкода” има начална цена 44 640 лв.  Малката “Фабия” струва най-евтино - малко над 28 хил. лв. Тя се продаваше за 26 500 лв. свсем доскоро - до края на 2020 г., когато такива, а и почти всички коли все още имаше достатъчно на склад и човек можеше да избира цветове, екстри и т.н.

Икономическата несигурност насочва европейците към по-евтини, малки и стари автомобили

Повишаващите се цени на енергията и храните накараха потребителите в цял свят да отложат покупките за големи суми, включително и на автомобили - както нови, така и употребявани, пишат западни издания. 

Регистрацията на нови автомобили в ЕС все пак е нараснала с 4,4% през август, като най-накрая сложи край на 13 последователни месеца на спад. Това също бележи значително подобрение спрямо свиването от 10,4% през юли. Според данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили 650 000 нови коли са регистрирани в ЕС през август. 

Средната цена на нов автомобил в САЩ пък е нараснала с 11,8% през 2022 г. в сравнение с 2021 г., сочи анализ на JP Morgan. Така американците са плащали около 45 хил. долара за ново превозно средство през юли тази година, което е рекорд за страната. 

В Германия, Италия, Франция, Нидерландия, Италия, Великобритания и Норвегия средната цена на нов автомобил с двигател с вътрешно горене през 2015 г. е била 35 500 евро. През тази година, по данни до юни, средната продажна цена на дребно достига 44 хил. евро.

Защо цените обаче са толкова завишени? Производителите се борят с недостига на микрочипове от ранните етапи на пандемията. Това е и причината много от големите компании да дават приоритет на най-скъпите си автомобили, като по този начин принуждават шофьорите да купуват тези от по-висок клас вместо тези от среден, с които иначе биха се задоволили.

 Разходите за суровини също нарастват, което също надува сметката за покупка на нов автомобил. Междувременно, тъй като новите модели станаха толкова скъпи, това оказва по-голям натиск върху пазара на употребяваните коли. През юни превозните средства втора ръка са се оскъпили със 7,1% на годишна база.

Има голям шанс употребяваните автомобили да станат по-достъпни през 2023 г., тъй като цените, изглежда, вече са достигнали своя връх по-рано тази година. Но новите коли може да останат скъпи, ако не се обърне внимание на недостига на чипове, отбелязват експерти. Според тях като цяло производството трябва да се увеличи, за да паднат цените значително през 2023 г., а това изглежда малко вероятно.

В сравнение с първите шест месеца на 2021 г. пазарът на употребявани автомобили в Германия е намалял с 14,6% през първата половина на 2022 г. Въпреки това, за разлика от други европейски страни, продажбата на нови превозни средства се справя по-добре, спадайки с 11%, показват данни. Тази разлика се разшири през юли, като сделките с втора ръка коли намаляха с 16,4% през първите седем месеца на годината в сравнение със спад от 11,3% при регистрациите на нови.

Броят на сделките с употребявани автомобили в Испания е намалял със сравнително стабилните 4,5% през първата половина на тази година до 916 438 продажби според асоциацията на дилърите GANVAM. Междувременно пазарът на нови автомобили в страната е претърпял двуцифрен спад от 10,7%. През август наличните запаси на испанския пазар на употребявани коли са били около половината от това, което бяха преди година. Това помага да се обясни спадът от 12,1% на годишна база в индекса на обема на продажбите. 

Икономическата несигурност насочва потребителското търсене към по-евтини, по-малки и по-стари автомобили. Четири от 10 употребявани коли, продадени в Испания през 2022 г. досега, са били на повече от 10 години.

Силно търсене, ниско предлагане, растящи цени на употребявани автомобили описва накратко швейцарският пазар през последните две години. През август индексът на размера на продажбите е намалял със 17,7% по-ниско в сравнение с юли.