От 2035 г. новите коли, работещи с бензин или дизел, вече няма да могат да се продават в ЕС, реши окончателно Европейският парламент. Държавите от ЕС най-накрая решиха във вторник да прекратят до голяма степен новите автомобили с двигатели с вътрешно горене, след като решението беше блокирано от Германия.

В крайна сметка германското правителство се разбра с ЕС, че дори след 2035 г. все още ще е възможно да се регистрират автомобили с вътрешно горене, но които се задвижват само с щадящи климата синтетични горива.

Преговарящите от страните от ЕС и Европейския парламент вече се бяха споразумели за проекта в края на октомври. Германия отправи допълнителни искания и по този начин забави потвърждаването на резултата от преговорите с няколко седмици.

Електронните горива могат да бъдат произведени с помощта на възобновяема електроенергия от вода и въглероден диоксид, извлечен от въздуха. За разлика от бензина или дизела, те не отделят допълнителни вредни за климата газове.

Критиците обаче твърдят, че е-горивата са необходими по-спешно за нуждите на корабоплаването и авиацията. „Пътят е ясен за 100 процента мобилност без емисии“, каза министърът на енергетиката на Австрия Леоноре Гевеслер преди среща на министрите на ЕС, отговарящи за енергетиката.

Въпросът дали съответен брой двигатели с вътрешно горене ще бъдат одобрени след 2035 г. е напълно отворен. Експертът по автомобилите Фердинанд Дуденхьофер цитира високите разходи за производство на горивото и „зловещия енергиен баланс“ като аргументи срещу подобни задвижвания – по време на производството се изразходва изключително голямо количество електроенергия.

Остават също така съмнения дали изключенията за електронните горива могат да бъдат приложени, както е договорено между Европейската комисия и Германия. Автомобилите с електронно гориво също ще бъдат включени в регламентите на ЕС чрез така наречения делегиран акт. Той се издава от Европейската комисия, но Европейският парламент и държавите от ЕС могат да повдигат възражения в продължение на следващите два месеца.