Причините са в липса на бюджет да инфраструктура, бавните скорости на пълнене и апатията от производителите на автомобили

Представете си, ако трябваше да сменяте каналите на вашия телевизор с дистанционно с кабел, което се влачи по пода на хола. Сега звучи абсурдно, но точно с това трябваше да свикват зрителите, когато през 1950 г. Zenith създаде първото в света дистанционно, наречено Lazy Bones.

Може би това ще си помислят и нашите наследници, когато видят как в момента се зареждат мнозинството от електрическите автомобили с подобните на пожарникарски маркучи кабели.

Електрически таксита Volvo зареждат на летището в Гьотеборг.
Електрически таксита Volvo зареждат на летището в Гьотеборг.

В бъдеще със сигурност електрическите коли ще се пълнят с ток безжично - с индуктивното зареждане.

За съжаление, безжичното автомобилно бъдеще е още далеч.

Правят се изпитания за технологията,

има някои кратки участъци от индуктивни пътища, работещи за избрани непублични превозни средства по целия свят. Миналата година от компанията Electreon караха Toyota RAV 4 PHEV над 100 часа, без да изчерпи 18 kWh батерия на кръгла тестова писта. Технологията съществува, но скоро няма да стане масова.

Компанията Electreon тества Toyota RAV 4 PHEV над 100 часа на специална писта, покрита с подложки за безжично зареждане.
Компанията Electreon тества Toyota RAV 4 PHEV над 100 часа на специална писта, покрита с подложки за безжично зареждане.

По-вероятният начин е индукционното зареждане да бъде възприето в голям мащаб, в средносрочен план е това да стане на местата за паркиране. Вместо да се налага ръчно да свързвате кабел на станция за зареждане или дори да накарате робот да го направи вместо вас, както VW демонстрира на изложението за електроника в Лас Вегас през януари, просто

колата ще се поставя върху определени за целта паркоместа

Може би зареждането ще стартира с натискането на бутон на сензорния екран или пък дори с гласова команда.

Действителният процес на зареждане не е толкова различен от този, който се извършва, когато поставите телефона си върху зарядната подложка в колата. Електрически ток, изпратен през намотка, вградена в пътната повърхност,

създава магнитно поле, което генерира електричество

във втора намотка на автомобила и това електричество се използва за зареждане на батерията.

Едната пречка засега е традиционно бавната скорост на зареждане, нещо, което е характерно и при смартфоните, ако се използва индукционна зарядна подложка. Много безжични зарядни устройства за електромобили са толкова бързи колкото зарядно устройство от ниво 2, което означава,

че са много по-бавни от бързите зарядни устройства с постоянен ток,

на които производителите на автомобили се позовават, когато цитират 15-минутното им време за пълнене.Друг проблем е цената както на инфраструктурата, така и на допълнителния хардуер, от който се нуждае едно електрическо возило, за да може индуктивното зареждане да работи. В момента този хардуер може да добави 2500 долара към цената на нов електромобил, въпреки че се очаква сумата да падне през следващите години.

Така че комбинацията от допълнителните разходи и недостига на места, където хората могат да използват възможността за зареждане, означава, че малко производители на автомобили проявяват голям интерес към тази технология. С изключение на някои китайски автомобилни компании и Tesla, която придоби германската фирма за безжични технологии Wiferion миналата година.

Надземните подложки за зареждане изглеждат като тип устройства за индукционно пълнене. Миналата година WiTricity представи своята подложка за зареждане Halo с 11 kW – същото като зарядно устройство от ниво 2

и достатъчно за 56-64 км обхват

за всеки час зареждане.

BMW вече направи нещо подобно преди години. Пробна програма, която стартира в Германия през 2018 г., даде на няколкостотин собственици на модела 530e 3,2 kW зарядна подложка, която можеха да използват в дома си, за да заредят малката 9,2 kWh батерия на своя хибрид за 3 часа и половина.