Седмичното пазаруване за дома не е от най-приятните домакински задължения. С кола или пеш до супермаркета, купуването на 10-литрова бутилка минерална вода или торба с картофи е нещо, което всеки с радост би си спестил, ако можеше.

В модерния свят на помощ идва онлайн търговията. Миналата година компанията за пазарни проучвания Nielsen представи в София глобалното си проучване за тенденциите в електронната и реалната търговия (The Nielsen Global E-commerce and the New Retail Survey), проведено онлайн сред 30 хиляди потребители с достъп до интернет в 60 страни, включително България. Според него бъдещето принадлежи на онлайн търговията, като най-разпространеният модел е веригите да създават сайтове и клиентите да поръчват през тях артикулите, които се продават в магазините, плащайки през интернет или при доставката. Прогнозата гласеше, че до 2020 г. този модел ще обхване близо 20% от оборотите на хранителни и нехранителни стоки, като най-бързо това ще стане в Азия и САЩ и по-бавно в Европа и Южна Америка.

Ако се гледа само България обаче трудно може да се повярва в тази прогноза. Близо 18 години след навлизането на модерната търговия у нас има само два действащи сайта за бързооборотни стоки, свързани с търговски вериги, няколко сайта, които се явяват като посредници между магазини и клиенти и още 3-4 сайтове на търговци на фермерски стоки. Плюс няколко опита, които не издържаха проверката на времето.
В същото време онлайн търговията с техника процъфтява и търговските вериги за тези стоки имат добре развити сайтове. Доставките на готова храна в големите градове също се разви бурно. Обяснението за забавянето на дигиталната търговия с бързооборотни стоки трябва да се търси преди всичко в това, че чуждите вериги, стъпили у нас, не са развили тази ниша в държавите, от които идват. Изключенията са „Билла“, чиято компания майка Rewe Group има онлайн магазин в Германия, както и „Метро“.

„Причините трябва да търсим в липсата на сигурност на плащанията и липсата на сигурност при доставките. Търговията с хранителни продукти е чувствителна тема за българина, у нас малцина биха си купили примерно сирене, което са видели само на снимка“, казва Владимир Чириков, мениджър „Пазарни проучвания“ в ICAP.
В момента единият действащ сайт е www.ebag.bg, който не е пряка собственост на търговската верига „Фантастико“, но работи в тясно сътрудничество с нея. Предлага около 10 000 артикула на цените в магазините на веригата. Доставки се правят всеки ден между 12 и 21 ч. на територията на столицата при поръчка от 30 лева нагоре. За райони като Банкя, Герман, Иваняне, Бистрица и Панчарево минималната стойност на поръчката трябва да е 60 лева. Стоките са подредени в 11 основни групи, като вътре в тях могат да се подреждат по цена, марка или датата, на която е започнало предлагането им. Може да се разгледа снимка с висока резолюция на всеки артикул и подробности за съдържанието, производителя и трайността. Доставят се и охладени стоки. Цената зависи от начина на плащане – по електронен път, на място при доставката или чрез PayPall.

Другият сайт - www.24open.bg, работи с веригата „Метро“, само в столицата. Сайтът действа от края на март т.г. Засега се предлагат около 5000 артикула, половината от които хранителни стоки. Амбициите на създателите му са в следващите месеци броят им да се удвоят. Приемат се два вида поръчки: обикновени и експерсни, за час и половина. Плаща се в брой при доставката или чрез мобилен ПОС терминал с банкова карта, чрез виртуален ПОС терминал и по банков път. Доставчиците носят със себе си приемо-предавателен протокол, фактура, ако клиентът е посочил, че иска, и фискален касов бон. Сайтът дава възможност и за абонаментно позване на услугата от търговци, като условията се договарят индивидуално.

Още няколко са сайтовете за доставка на бързооборотни стоки до домовете. Най-посещаван от тях е www.supermag.bg, който работи от 2010 г. – първо в столицата, а отскоро и във Варна. Доставки се извършват всеки ден без неделя, между 9 и 21 часа. Няма задъжителна минимална сума, при поръчка над 40 лв. доставката е безплатна. Плащанията се извършват чрез виртуален ПОС терминал, през мобилен ПОС терминал и в брой при доставката.

Друг такъв сайт е www.randi.bg, в който разнообразието е сведено до около 2500 продукта. Но за разлика от останалите доставя и дълбоко замразени храни. Той също работи само на територията на столицата, която е разделена на няколко зони, а доставката е безплатна при поръчка на стойност 25 лева и повече.
Двойно повече артикули – около 5000, се намират на сайта www.shop24.bg, който доставя безплатно при поръчки на стойност над 60 лв.

Най-известният от няколкото сайта за фермерски стоки е www.bgbakalia.com. Стоките идват от малки мандри, колбасарски цехове, фурни и лични стопанства – към 70 производители. Доставките в рамките на столицата са безплатни при поръчки над 30 лв.
Подобен сайт е www.selskatrapeza.bg. Разликата е, че разполага с карта на България, върху която са обозначени всички регистрирани в сайта производители. Щом потребителят кликне върху някой, се показват всички произвеждани от този фермер стоки. Неудобството е, че потребителят трябва да чака отговор от съответния производител по имейл за наличието на стоката.