КЗК забрани компаниите да обменят информация

Няма картел при цените по бензиностанциите и във веригите супермаркети, а сходствата се дължали на това, че компаниите преписвали цените една от друга.

Това е един от основните изводи в становища на КЗК за двата вида пазари.

В сряда комисията обяви, че не е открила картел при горивата. Това е установило разследването, в което бяха включени “Шел България”, “Ромпетрол България”, “Еко България”, “ОМВ България”, “Петрол”, “НИС Петрол” и “Лукойл България” ЕООД.

На база събраните данни КЗК установява, че няма нито едно доказателство относно обмен на бъдещи цени между ответниците. Тезата, че има обмен на информация, се потвърждавала само от вътрешна кореспонденция на служители на “ЕКО България”.

В решението се посочва, че няма доказателства “Лукойл” да е разкривал на конкурента си “ЕКО България” ценови намерения.

Анализ на пазара показвал, че на него има ефективна конкуренция. Над 1000 са стопанските субекти, които търгуват с бензин и дизел, а това е положително, твърди регулаторът.

На всеки от пазарите се открояват най-малко пет водещи дружества с общ пазарен дял около 50 и 60% съответно при дизела и бензина. Данните за първите двама лидера показват тенденции на спад на пазарния дял за сметка на други дружества или на новонавлизащи, сочи КЗК.

Тя е одобрила мерките, които шестте разследвани компании са предложили. Новите изисквания са задължителни и трябва да бъдат изпълнени до 30 дни.

Те забраняват контакти и обмен на информация между конкурентните дружества и техните служители, както и да се разменя търговска информация в рамките на Българската петролна и газова асоциация. Служителите, които не спазват изискването за конфиденциалност, трябва да бъдат уволнявани.

Според КЗК това, че търговците на дребно определят еднакви цени, не означава, че има картел. В решението се цитира практика на самата комисия и на Европейската комисия и Върховния административен съд, в които е прието, че паралелното поведение не представлява съгласувана практика.

Всички компании отбелязват, че всеки има достъп до цените на конкурентите. Публичното им обявяване обуславяло възможността различните участници да провеждат еднаква пазарна политика.

Цените в отделните региони на страната се различават. Търсенето и предлагането се променяли в зависимост от сезона и дали е работен или почивен ден. Имало случаи, при които цените на дребно се променяли по един, а понякога и по няколко пъти на ден.

Право на всяко предприятие е самостоятелно да определи ценовата си политика, отчитайки моментните или прогнозираните действия на своите конкуренти, смята КЗК.

В становищата си от “Еко” и “Петрол” подчертват, че в производството няма събрани доказателства за дейността и пазарния дял на новия участник - компанията “ВМ Петролеум” на Веселин Марешки, което е сериозен пропуск, довел до необективно и изкривено интерпретиране на пазара.

Навлизането на Марешки и отварянето на нови бензиностанции показвало, че бариерите на пазара на дребно са лесно преодолими.

Във вторник КЗК се произнесе, че картел няма и при търговските вериги.

При тях също се използвали различни източници на информация за стоките в конкурентни магазини. Те наблюдавали цените чрез свои служители, ползвали данни и от маркетингови агенции. Така имали достъп до публично достъпна информация за текущи и промоционални цени и ги определяли самастоятелно, без да ги съгласуват помежду си.